وزیر امور خارجه گفت : با ایران توانمند نمی توان به زبان زور و تهدید سخن گفت و او را تحت فشار وادار کرد از فناوری هسته ای دست بردارد.
کد خبر: ۲۴۸۶۲
به گزارش ایرنا، دکتر کمال خرازی ، وزیر امور خارجه که برای پاسخگویی به سوال «اکبر اعلمی »، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود تاکید کرد: باید با ایران توانا، با تعامل و همکاری سخن گفت و با فشار و زور نمی توان با او برخورد کرد. وزیر امور خارجه از کشورهای صنعتی و دارای توان هسته ای خواست تا با ایران در دستیابی به فناوری هسته ای در امور هسته ای یاری رسانند. وزیر امور خارجه همچنین گفت که طبق تعهدات قبلی ایران به آژانس بین المللی انرژی هسته ای ،جمهوری اسلامی ایران مرتکب هیچ تخلفی نشده است . وزیرامور خارجه که پس ازجلسه علنی مجلس شورای اسلامی به سوالات خبرنگاران پارلمانی پاسخ می داد،افزود:درزمان سفرآقای البرادعی به ایران ،یک ترتیبات الحاقی را امضا کردیم که به موجب آن ،تعهد جدیدی دادیم . وی اضافه کرد: به موجب این تعهد جدید ، ما باید قبل از شروع ساختمان هر سایت ، به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع بدهیم . لذا طبق تعهدات قبلی ، ایران تخلفی نکرده است ، زیرا سایتهای جدید ایران ، هنوز عملیاتی نشده است . خرازی خاطرنشان کرد:این سایتها هنگامی عملیاتی می شوند که مواد هسته ای در آن کار گذاشته شود، حال آنکه سایتهای جدید ایران هنوز وارد این مرحله نشده اند.
همچنین رئیس سازمان انرژی اتمی ایران غلامرضا آقازاده جلسه مشترک خود با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را پیرامون فعالیت های هسته ای صلح آمیز ایران و طرح گزارش سازمان بین المللی انرژی اتمی عنوان کرد و افزود: این گزارش هیچ مطلب قابل توجهی ندارد و ما هم درخواست کرده بودیم که این گزارش مورد توجه قرار نگیرد و جمع شود. در همین مورد نمایندگان مجلس سوالاتی را مطرح کردند که ما نیز توضیحاتی ارائه دادیم . آقازاده در پاسخ به این سوال که موضع ایران در ارتباط با امضای پروتکل الحاقی چیست ، اظهار داشت : نگاه ما به این موضوع همواره ایجابی بوده است . اما مشکل آنهاست که همان طور که اعضا در قبال آژانس بین المللی انرژی اتمی متعهد هستند تعهدات آژانس نسبت به اعضا باید مورد توجه قرار گیرد. وی افزود: البته درباره محتوای این پروتکل نیز مسائلی هست که باید مطرح گردد.
گئورگی مامیدوف ، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت : هیچ دلیلی برای فعالیت های غیرمجاز اتمی در ایران وجود ندارد. وی در گفتگو با روزنامه ورمیا افزود: تا زمانی که سازمان انرژی اتمی از وجود تخلف در ایران گزارش نداده است ، ما از برنامه های این کشور اطمینان داریم . معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به این که روسیه دیدگاه های خود را در این خصوص مطرح می کند و به اتهامات امریکا اهمیتی نمی دهد، اظهار کرد: این اتفاق نزدیک مرزهای ما روی می دهد و ما مصمم هستیم تا توافقاتمان را در این باره محکم کنیم . وی با اشاره به این که تاسیسات ایران برای روشن شدن اتهامات افرادی نظیر جان بولتن باید بررسی شود، گفت : بعضی از بازرسی ها در این موقعیت ضروری است . با وجود این 16ژوئن در جلسه روسای آژانس بین المللی انرژی هسته ای در وین مساله ایران بررسی خواهد شد. این سفر یک ملاقات مخصوص نیست ، بلکه از جمله تحقیقاتی است که در مورد همه کشورهای عضو از جمله امریکا صورت می گیرد.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت : برخورد امریکا با فعالیت های هسته ای ایران ، جنبه سیاسی دارد و تکرار ادعای امریکا دلیلی بر صحت آن نیست . به گزارش خبرگزاری فارس ، سیدخلیل موسوی بازدید کارشناسان بین المللی انرژی اتمی را بازدیدی عادی خواند و افزود: این بازدید طبق روال و برنامه معمول صورت می گیرد و هیچ گونه فعالیت غیرصلح آمیزی از سوی سازمان انرژی اتمی ایران صورت نگرفته است . وی با اشاره به این که امریکا در قبل از انقلاب به ایران توصیه کرد بود تا 23هزار مگاوات تولید برق هسته ای داشته باشد، اظهار کرد: در آن زمان نیاز ایران تنها 3هزار مگاوات بوده است ، در حالی که در شرایط فعلی ایران به 28هزار مگاوات برق نیاز دارد. با وجود این ، آیا داشتن نیروگاه هسته ای برای تولید یکهزار مگاوات برق خلاف است و اگر خلاف است چرا قبل از انقلاب مجاز بوده است؛ سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: امریکا تنها کشوری است که به استفاده مخرب از سلاحهای هسته ای روی آورده و تنها کشور خاطی در این زمینه است . وی همچنین با انتقاد از این که رژیم صهیونیستی تنها کشوری است که معاهده منع گسترش سلاحهای هسته ای را امضائ نکرده است ، گفت : با این حال اسرائیل مجهز به سلاحهای هسته ای است .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها