ماساژ یکی از قدیمی‌ترین طب‌های درمانی است که بدن را از انواع فشارها رها می‌کند و باعث آزاد شدن انرژی می‌شود. کمک گرفتن از یک طب سنتی تجربه تازه‌ای است.
کد خبر: ۲۴۴۸۷۱

ماساژ تای، یکی از کهن‌ترین ماساژها و طب‌های سنتی است که قدمتی 2500 ساله دارد. خاستگاه این ماساژ تایلند بوده و ترکیبی از طب چینی و آیورودای هندی است که با اضافه کردن داروهای گیاهی و نیز دانش مدیتیشن به کار می‌رود. ماساژ تای به سبب اثر درمانی سریع، بشدت مورد استقبال غربیان قرار گرفته و در حال حاضر در سراسر دنیا انجام می‌شود. در واقع ماساژ تای نوعی یوگا به شمار می‌رود که کارشناسان یوگا بعدها از اثرات درمانی تای در حرکات خود بهره بردند.

طب تای بر این اصل استوار است که یک نیرو یا انرژی درونی، داخل بدن انسان در حال چرخش است. برای سالم بودن و سرزنده بودن باید به گردش آزادانه این انرژی کمک کنیم. زمانی که این انرژی مسدود شود، بیماری به صورت جسمی، احساسی یا روحی خود را نشان می‌دهد. در واقع هدف اصلی ماساژ تای برداشتن این موانع و آزاد کردن مسیر این انرژی با فشردن این نقاط است. گر‌چه این ماساژ بسیار پویاست، ولی همراه با احساس آرامش عمیقی است که بدن و ذهن را قادر می‌سازد به طور طبیعی تعادل خود را باز یابند.

ماساژ تای همانند تمرینات یوگا، گردش خون و لنف را افزایش داده و اندام‌های درونی را تحریک می‌کند. سیستم ایمنی بدن را تقویت، سیستم غدد درون ریز را متعادل و سموم بدن را پاکسازی می‌کند. به علاوه تمرینات کششی مختلفی که روی مفاصل انجام می‌شود به انعطاف‌پذیری مفاصل کمک بسیاری می‌کند. با گرم کردن عضلات از آسیب‌ها جلوگیری می‌کند. با از بین بردن گره‌های عصبی در ناحیه کتف و شانه، گرفتگی‌های عضلانی و عصبی از بین می‌رود. انجام حرکات کششی و کار کردن روی خط انرژی بدن در ماساژ تای به طویل شدن عضلات و انعطاف‌پذیری آنها کمک می‌کند و باعث آسیب کمتر آنها می‌شود. کشش در این ماساژ همچنین باعث ترشح اندروفین می‌شود که به وجود آوردنده آرامش است. داشتن یک ریتم تنفسی منظم و خودآگاه به کاهش تنش جسمانی و احساسی کمک می‌کند.

اما تفاوتی میان ماساژ تای در شرق و غرب وجود دارد. در آسیا معمولا افراد قد کوتاه‌تر و انعطاف‌پذیرتر هستند و بیشتر چهار زانو روی زمین می‌نشینند. در تایلند که خاستگاه ماساژ تای است، بیشتر افراد یا در مزارع مشغول کارند یا به کارهای دستی می‌پردازند. به همین سبب ماساژ تای در آسیا حدود 75 درصد روی قسمت پایینی بدن و پاها متمرکز است. ولی در غرب مردم بیشتر می‌نشینند و قد بلندتر و سنگین وزن‌تر هستند. به علاوه بیشتر وقت خود را پشت میز و کار با رایانه اختصاص می‌دهند. به علت سبک زندگی غربی‌ها، ماساژ تای به 2 قسمت می‌شود، 50 درصد روی قسمت پایینی بدن و 50 درصد روی قسمت بالایی کار می‌شود و هر جلسه حدود 60 تا 90 دقیقه طول می‌کشد.

اثرات درمانی ماساژ تای(tai)

ماساژ تای با تاثیر درمانی بالای خود باعث کاهش دردهایی چون کمر دردها، آرتروز، سردردها، اختلالات گوارشی، مشکلات یائسگی و قاعدگی، مشکلات مرتبط با استرس و نیز ایجاد آرامش، آسم و کم خونی می‌شود. در واقع این ماساژ به بهبود حدود 60 نوع بیماری کمک می‌کند.در مراکز درمانی تایلند به همراه ماساژ از کمپرس گیاهان دارویی هم استفاده می‌شود که خستگی، گرفتگی ورگ به رگ شدن عضلات را رفع می‌کند، باعث از میان رفتن کشیدگی تاندون‌ها و عضلات می‌شود و افتادگی و چین و چروک پوست را کاهش می‌دهد.

استفاده آگاهانه از تنفس

ماساژ تای، ماساژ کل بدن است. فرد مراجعه کننده روی تشکی روی زمین دراز می‌کشد، درمانگر نیز در وضعیتی کاملا رها قرار دارد و لباسی آزاد می‌پوشد. تای، همراه با حرکات موزون اندام‌ها، استفاده آگاهانه از تنفس است. درمانگر در حالی که بر مرکز بدن تمرکز دارد، از دست‌ها، پاها و بازوها خود برای اجرای حرکات یوگا استفاده می‌کند. ترکیبی از حرکات و آگاهی‌های متمرکز حرکت موزون آهسته و روانی را در سراسر بدن فرد ایجاد می‌کند. در یک جلسه درمانگر همان طور که حالات مختلفی را به بدن فرد می‌دهد، به سطح انعطاف‌پذیری و تنفس او هم توجه زیادی می‌کند. هر یک از حالاتی که درمانگر به بدن فرد مراجعه کننده می‌دهد، بدن را آزاد می‌کند و به آزادسازی جریان انرژی کمک می‌نماید.

همان طور که اشاره شد، ماساژ تای یکی از مؤثرترین انواع ماساژ درمانی است که در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در کشور ما هم در مراکز معتبری که یوگا و مدیتیشن آموزش می‌دهند، ارائه می‌شود.

ندا اظهری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها