آبله مرغان بیماری خوش‌خیم و به شدت مسری دوران کودکی است که اواخر زمستان و اوایل بهار شاهد آن هستیم. بیشترین سن درگیری در 50 درصد موارد بین 5 تا 9 سال است ولی بین یک تا 4 و 10 تا 14 سال نیز رخ می‌دهد. بیشترین راه انتقال، تنفسی است. دوره کمون آبله مرغان بین 10 تا 21 روز و معمولا 2 هفته طول می‌کشد. علایم اولیه آن با بثورات جلدی، تب، احساس کسالت و بی‌اشتهایی ظاهر می‌شود که ممکن است از 1 تا 2 روز قبل از شروع بثورات، علایمی مشابه سرماخوردگی احساس شود ولی بثورات پوستی نشانه اصلی بیماری است که ابتدا به صورت جوش‌های قرمز کوچک و با خارش شدید ظاهر شده و سریعا به وزیکول‌های بیضی شکل بدون ناف مرکزی (وزیکول قطره اشکی) تبدیل می‌شود و بعد وزیکول‌ها زخمی شده و دلمه بسته و بالاخره بدون باقی گذاشتن ضایعات پوستی بهبود می‌یابند.
کد خبر: ۲۴۳۴۳۱

وزیکول‌ها روی تنه و سر و صورت ظاهر می‌گردند و سریعا به اندام‌ها و سایر مناطق بدن گسترش می‌یابند. تمام مراحل وزیکول‌ها را می‌توان به صورت همزمان در یک فرد مشاهده کرد تعداد و شدت آنها از یک فرد تا فرد دیگر متفاوت است.در برخی افراد چند وزیکول و در برخی دیگر ممکن است بیش از 2000 وزیکول دیده شود. معمولا در کودکان شدت علایم و تعداد وزیکول‌ها کمتر از بزرگسالان است.

شایعترین عارضه‌ای که در آبله مرغان ایجاد می‌گردد عفونت ثانویه باکتریایی پوست در اثر خاراندن پوست است و جدی‌ترین عارضه آبله مرغان، پنومونی واریسلایی می‌باشد که در بزرگسالان بیش از کودکان رخ می‌دهد و معمولا در روزهای سوم تا پنجم بیماری ایجاد می‌گردد که همراه با تنفس‌های سریع، سرفه، تنگی نفس و تب همراه است.

زنان باردار چنانچه در هفته 8 تا 20 از حاملگی مبتلا گردند،آبله مرغان می‌تواند به جنین سرایت کند و باعث تولد نوزاد با وزن کم، آتروفی کورتکس مغز، حملات تشنجی، عقب افتادگی ذهنی، آب مروارید و... شود و اگر مادر یک هفته پس از زایمان دچار آبله مرغان گردد نوزاد نیز مبتلا به آبله مرغان می‌شود و هر چه مادر دیرتر از زمان زایمان مبتلا شود شدت ابتلا در نوزاد کمتر خواهد بود. ولی ابتلا  5 روز قبل از زایمان تا 48 ساعت بعد از آن بسیار خطرناک است.

زمان انتقال بیماری از فرد مبتلا به دیگران از 24 تا 48 ساعت قبل از بروز بثورات تا دلمه بستن تمام آنهاست.

درمان

رعایت بهداشت فردی بسیار اهمیت دارد. حمام و شستشوی روزانه با آب ولرم و صابون نه تنها برای تسکین خارش موثر است بلکه از عفونت باکتریایی پوست نیز جلوگیری می‌کند. دقت شود که صابون یا شامپو به آرامی روی بدن کشیده شود. ناخن‌های کودکان کوتاه گردد و لباس‌های بیمار هر روز تعویض شود. برای کاهش خارش می‌توان از محلول‌های موضعی یا داروهای ضد خارش استفاده کرد ولی حمام آب ولرم و کمپرس آب بهتر از محلول‌های خشک‌کننده است.

در دوران ابتلا به آبله مرغان تماس کودکان با دیگران باید محدود گردد تا زمانی که تمام بثورات دلمه ببندند.

توجه: از تجویز آسپیرین به کودکان مبتلا به آبله مرغان جدا خودداری کنید.

دکتر مهرانگیز توتونچی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها