امام جمعه موقت تهران با تاکید بر اینکه حج عمره همراه با ذلت در شأن ملت ایران نیست از دستگاه دیپلماسی کشور و به خصوص وزیر خارجه خواست که از راه دیپلماتیک از ادامه مزاحمتها و برخوردهای خشن و تحقیر آمیز با ایرانیان در عربستان جلوگیری شود.
کد خبر: ۲۳۹۴۸۰

به گزارش مهر، آیت الله سید احمد خاتمی در خطبه های نماز جمعه  امروز تهران با اشاره به برگزاری چهارمین کنفرانس بین المللی حمایت از فلسطین در تهران تصریح کرد: کنفرانس مناسبی بود و نشان داد ام القرایی جهان اسلام حق ایران است که این چنین دلسوزانه به فکر مظلومان جهان است .

وی با بیان اینکه حمایت از فلسطین مبنای قرآنی و حدیثی دارد و شعاری نیست خاطرنشان کرد: قرآن کریم امت اسلام را امت واحده می داند و حضرت علی (ع) نیز در لحظات آخر عمر خود توصیه کردند یار مظلوم و دشمن ظالم باشید و این ملاک ما است.

خطیب نماز جمعه تهران، سخنرانی بسیار عمیق رهبر معظم انقلاب در این کنفرانس را نقطه برجسته اجلاس خواند و گفت: مقام معظم رهبری در این اجلاس به مسائل فلسطین اشاره کردند و به همه شبهات پاسخ دادند، ستون فقرات این سخنرانی آن بود که فرمودند در طول 60 سال گذشته که از اشغال فلسطین می گذرد هیچ طرحی نتیجه نداد و تنها طرحی که به نتیجه می رسد این است که مردم فلسطین با قرار گرفتن  پای صندوق های رای سرنوشت خود را انتخاب کنند.

آیت الله خاتمی تاکید کرد: دنیای لیبرال دموکراسی که نان دموکراسی را می خورند و شعار آن را می دهند باید این طرح عقلایی را بپذیرند ، ما بر این باوریم که برای رهایی فلسطین از اشغال جز این راهی وجود ندارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری یاد آورشد: در شرایطی که دشمنان در صدد ظلم مضاعف بر مردم غزه هستند بیش از 1335 انسان مظلوم را کشتند و بیش از 20 هزار خانه را منهدم و تخریب کردند، مساجد، بیمارستانها و مدارس بمباران شد و هم اکنون نوبت بازسازی غزه است، اما کسانی که گویی کارشان دلالی سیاسی است در این شرایط سخن از این می گویند که کمکها را به چه کسی دهند در حالی که مشخص است این کمکها باید به دولت قانونی ارائه شود دولتی که رای مردم را با خود دارد و در جنگ 22 روزه  نشان داد دولتی مقاوم است.

وی افزود: با این حال می گویند این کمکها باید به دولت خودگردان داده شود دولتی که غیر قانونی است و مهلت آن تمام شده و در جنگ 22 روزه نه تنها یار مردم غزه که نبود بلکه وبال آنها نیز بود، این یعنی برخوردی غیر انسانی.

آیت الله خاتمی با اشاره به مدعوین کنفرانس تهران یادآور شد: همه اینها در حالی است که 600 نفر از حقوقدانان و شخصیتها از 5 قاره جهان در تهران گرد هم آمده اند و فریاد مظلومیت مردم مظلوم فلسطین را به دنیا رساندند.

مدرس حوزه علمیه قم با تشکر از اقدام دستگاه قضایی در معرفی جنایتکاران جنگی اسرائیل و شکایت به پلیس اینترپل برای مجازات آنها تاکید کرد : این اقدام دستگاه قضایی کشور بر اساس درخواستهایی بود که از تریبون خطبه های نماز جمعه مطرح شد. دستگاه قضایی حق دارد حتی حکم این افراد را نیز اعلام کند و من اعلام می کنم که حکم این جنایتکاران مفسد فی الارض و محارب با پیامبر و نهایتا اعدام است.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران همچنین از علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و علی اکبر محتشمی پور دبیر کنفرانس تهران در حمایت از مردم فلسطین به خاطر برگزاری موفق این کنفرانس تشکر کرد.

آیت الله خاتمی در ادامه سخنان خود با اشاره به حوادث اخیر در عربستان اظهار داشت: وزیر خارجه عربستان اخیرا اظهارات فتنه انگیز را ابراز کرده و به جای این خواستار بسیج جهان اسلام علیه اسرائیل و آمریکا شود، خواستار بسیج جهان اسلام علیه ایران اسلامی شده است.

وی افزود: وزیر خارجه عربستان در ایران هراسی که توطئه اسرائیل است می دمد. به او می گویم اسرائیل پوست خربزه زیر پای شما گذاشت و این حرف وزیر خارجه اسرائیل است و حرف شما نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: ایران اسلامی پس از 30 سال نشان داده که برادری مقتدر برای کشورهای همسایه است و انرژی هسته ای ایران افتخار به جهان اسلام است. این آقا (وزیر خارجه عربستان) متوجه نیست اگر اسرائیلیها قدرت بیابند شعارشان از نیل تا فرات است. آنها قدرت پیدا نکرده و نمی کنند اما اگر قدرتمند شوند مکه و مدینه را هم می گیرند.

خاتمی  با اشاره به هتک حرمت زائران شیعه در عربستان از سوی وهابیون گفت : ما طبق دین خود مدافع مظلوم هستیم و این مظلوم هر کس که باشد از آن دفاع می کنیم. چرا اجازه می دهید وهابیون تندرو شیعیان را هتک حرمت کنند. ما اجازه نمی دهیم در هیچ جای جهان  شیعیان مظلوم واقع شوند.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: در سال گذشته گزارشی شنیدیم که وهابیون تندرو - که حساب آنها را از اهل سنت جدا می کنیم- تحت هیئت امر به معروف و نهی از منکر برای ایرانیان مزاحمت ایجاد می کردند در حالی که زیارت امری قاچاقی نیست، این عقیده ما و آن هم عقیده شماست.

وی خطاب به پادشاه عربستان تاکید کرد: طبق گزارشات رسیده در ساختار قضایی و خارجی دولت عربستان اصلاحاتی در حال رخ دادن است که تاکید می کنم اصلاح واقعی در این موضوع باشد. اقدامات تندروها خلاف شرع و به ضرر شماست زیرا سیمای شما را خشن منعکس می کند و بهتر است که جلوی آنها را بگیرید.

آیت الله خاتمی خطاب به دستگاه دیپلماسی کشور و به خصوص وزیر خارجه تاکید کرد: باید کاری انجام دهید که از راه دیپلماسی جلوی این مزاحمتها گرفته شود زیرا زائران ما ایرانی و عزیز هستند و نباید برخوردهای خشن و تحقیر آمیز با آنها شود اگر می توانید بسم الله اگر نه به صراحت اعلام می کنم  حج عمره همراه با ذلت در شأن ملت ایران نیست.

خطیب این هفته تهران در ادامه اظهارات خود با ابرار تعجب از حکم صادره از دادگاه بین المللی لاهه علیه رئیس جمهور سودان گفت: جرم سودان از نگاه آنها این است که در برابر زیاده خواهی استعمار ایستاده و می خواهد در کشورش شریعت ایجاد کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: یک دادگاه بین المللی به همین راحتی حکم دستگیری یک رئیس جمهور را صادر می کند و از عجایب روزگار است که 22 روز اسرائیلیها جنایت کردند و بیش از 400 کودک و 100 زن را کشتند اما سازمانهای بین المللی نفس نکشیدند. این همه آمریکا جنایت می کند، زندانهای گوانتانامو، ابوقریب و جنایت در افغانستان را داشته آن وقت این دادگاه اظهار نظر نمی کند. این است که می گوییم از سازمانهای بین المللی صرفا استفاده ابزاری می شود و ما به شدت این اقدام دادگاه لاهه را محکوم می کنیم.

خاتمی در خطبه اول نماز جمعه امروز نیز با پرداختن به حوادث مربوط به اصول اخلاقی اسلام اظهار داشت: انس با خدا از مهمترین اصول اخلاقی است و بسیاری از محورهای اخلاقی زیر مجموع آن است.

وی به نعمت دین، بعثت، الطاف خداوندی و آزادی اشاره و تصریح کرد: ریشه  تمامی موفقیتهای انسان در وحدت و همدلی و همکاری است. جایی که همدلی و وحدت نباشد موفقیت و آبادانی نیز نخوهد بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین با اشاره به فرارسیدن هفته وحدت تاکید کرد: آرمان زندگی مسالمت آمیز بین شیعه و اهل سنت آرمانی نیست که پس از انقلاب به وجود آمده باشد بلکه ائمه خواستار این وحدت بودند و معتقدند بود می شود در خصوص اختلافات فکری وارد بحث شد.

آیت الله خاتمی گفت: در کشور ما سالیان طولانی است که شیعه و سنی برادرانه در کنار هم زندگی می کنند و فقط باید مراقب کسانی باشند که شیعه کشی و سنی کشی آرمان آنهاست و به دنبال شیطنت هستند.

وی با اشاره به روز شهادت امام عسگری اظهار داشت: هر چه داریم از تلاشها و تحمل سختیها از سوی ائمه است.

مدرس حوزه علمیه قم با اشاره به فرا رسیدن روز آغاز امامت امام زمان(عج) تصریح کرد: امام زمان کسی است که خدا برای بشر ذخیره کرده است امیدوارم که خداوند توفیق زندگی امام زمان پسند به ما دهد و انقلاب بزرگ ما طلوع فجری  برای قدوم امام زمان(عج) باشد.

آیت الله خاتمی با اشاره به سالگرد تاسیس ستاد عالی کانونهای فرهنگی هنری مساجد نیز گفت: برای مبارزه با تهاجم فرهنگی سنگری بهتر از مسجد و کانونی بهتر از کانون مسجد نیست. این کانونها باید محلی برای حفظ جوانان و دوری از تهاجم فرهنگی باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها