کد خبر: ۲۳۸۱۶۸

پذیرایی

در نظم و چیدمان پذیرایی دقت کنید و از گذاشتن وسایل اضافی خودداری کنید.

در انتخاب رنگ‌های وسایل داخل پذیرایی هماهنگ باشید و از رنگ‌های روشن استفاده کنید، اگر وسایل زینتی و اشیاء قیمتی دارید از قفسه شیشه‌ای استفاده کنید. مبل و صندلی را طوری قرار دهید که مانع عبور نشود، از آویختن عکس‌های خانوادگی در پذیرایی خودداری کنید. اگر هال و پذیرایی یکی باشد، خیلی اشکال ایجاد نمی‌کند. برای نور بیشتر و زیبایی از چراغ‌های رومیزی یا پایه‌دار استفاده کنید و سعی کنید پذیرایی شما به مغازه عتیقه‌فروشی تبدیل نشود. همیشه چند شاخه گل در گلدان روی میز قرار دهید یا از گلدان‌های طبیعی در گوشه سالن استفاده کنید. برای مبلمان خود روکش تهیه کنید تا هم کثیف نشوند، هم نظافت آنها آسان‌تر باشد. سعی شود اطاق پذیرایی را فقط برای مهمان در نظر نگیرید و خود شما هم از آن استفاده کنید و از حاصل زحمت خود لذت ببرید و راحت باشید. دیوار و مبلمان با رنگ روشن، نور را منعکس می‌کند و اتاق‌ها را روشن‌تر جلوه می‌دهد.

ناهارخوری

در این محل علاوه بر میز ناهارخوری و صندلی‌ها قفسه‌ای برای ظروف چینی و لیوان‌ها قرار دهید. گذاردن گلدان با گل روی میز لازم است. بشقاب‌های قدیمی و تابلو را به دیوار نصب کنید، این محل را نزدیک آشپزخانه انتخاب کنید تا غذا در حین رفت و آمد و آوردن غذا سر میز، سرد نشود.

میز ناهارخوری را طوری بگذارید که چراغ سقفی درست روی میز واقع شده باشد که نور به همه جای میز یکنواخت بتابد و سایه نیندازد. فاصله صندلی‌های دو میز را طوری تنظیم کنید که همه افراد خانواده راحت باشند. اگر دوست داشته باشید قرار دادن قفسه یا بوفه کوچکی برای ظروف قدیمی و زیبا در گوشه‌ای نزدیک ناهارخوری بد نیست،برای میزهای شیشه‌ای زیر هر بشقاب حصیر یا دستمال مخصوصی قرار دهید. برای این کار می‌توان از زیربشقاب‌هایی که با رنگ میز هماهنگ باشد، استفاده کنید. برای حفظ و نگهداری وسایل چوبی هرچند روز یکبار آنها را با روغن مخصوص چرب و شفاف کنید (روغن پارافین یا واکس‌ چوب)‌ اگر از روغن استفاده کردید، حتما آنها را خوب مالش دهید تا روغن جذب چوب شود و گرد و غبار نگیرد. وسایل سفره را بعد از استفاده کاملا تمیز کرده و در جای خود قرار دهید.

عمل شمردن قاشق و چنگال را قبل از ریختن زباله در سطل انجام دهید. چون این اشیاء همراه مواد زاید به سطل زباله ریخته می‌شوند و در نتیجه سرویس‌های شما ناقص می‌شوند. نمک و فلفل را به اندازه‌ای در ظرف نمک بریزید که هوا در آن باشد و زیاد پر نکنید تا به راحتی نمک و فلفل از نمکدان خارج شود.

اتاق خواب

اگر زمین اتاق خواب را فرش می‌کنید، سعی کنید پایه‌های‌ تخت روی فرش قرار نگیرد. بهتر است که فقط یک قالیچه جلو تخت پهن شود. هماهنگی پرده‌ها و روتختی رعایت شود. بالای تخت یک چراغ خواب بگذارید که اگر عادت به مطالعه دارید، برای خاموش کردن چراغ مجبور نباشید از رختخواب بیرون بیایید. از یک قفسه یا میز کوچک برای گذاشتن کتاب، لیوان آب یا... استفاده کنید. پنجره اطاق خواب باید به اندازه‌ای باشد که نور آفتاب به اندازه کافی به اتاق بتابد. در گوشه اتاق خواب یک پاروان قرار دهید که وقت لباس عوض کردن از آن استفاده کنید. میز آینه‌دار را طوری بگذارید که انعکاس نور چشم شما را آزار ندهد. از قرار دادن وسایل اضافی در اتاق خواب خودداری کنید.اگر گلدان در اطاق خواب دارید، شب آن را بیرون بگذارید. قفسه لباس‌ها را همیشه مرتب نگه دارید تا برای پیدا کردن لباس یا وسیله‌ای مجبور نباشید دنبال آن بگردید و وقت خود را صرف کنید هر چیز را برمی‌دارید بعد از استفاده سر جای خودش قرار دهید.ملافه‌های اضافی را در جای خود قرار دهید. قفسه لباس‌ها را طوری بگذارید که نظافت زیر و پشت قفسه راحت باشد.

چنانچه کمد یا قفسه لباس ندارید می‌توانید یک میله که به دو پایه متصل شده باشد در گوشه اطاق قرار دهید و لباس‌ها را درون کاور به آن آویزان کنید.

لباس‌‌هایی که بیشتر استفاده می‌شوند نزدیک‌تر و آنها که کمتر استفاده می‌شوند دورتر قرار دهید، لباس‌های زمستانی را که در تابستان کنار می‌گذارید و معمولا نفتالین زده شده داخل لباس‌های مورد استفاده قرار ندهید آنها را در کارتن قرار داده و به جای نفتالین از صابون معطر استفاده کنید و کلاه و کفش خود را در جعبه‌های مخصوص خود بگذارید تا گرد و غبار نگیرند.هر چند روز یک بار سری به لباس‌ها بزنید تا اگر حشره‌ای هست ببینید و آنها را از بین ببرید. اگر درزی از لبا‌س‌ها شکافته یا دکمه‌ای افتاده قبل از شستشو آنها را ترمیم کنید. لباس‌های کثیف را درون قفسه لباس‌ها نگذارید و هر چند روز یک بار کمی عطر در قفسه‌ها اسپری کنید لباس‌ها معطر می‌شوند. برای از بین بردن قیر یا چربی کفش از آستون استفاده کنید یا برای برطرف کردن لکه روی کیف و کفش از یک برس کمک بگیرید و کمی سرکه روی لک بمالید اثر لکه برطرف می‌شود. لباس‌های ظریف را برای شستشو زیاد چنگ نزنید و آنها را روی سطحی صاف که حوله‌ای هم روی آن قرار داده‌اید پهن کنید تا اتوکشی راحت باشد.

آشپزخانه

بعضی از خانه‌ها، آشپزخانه بزرگ دارند که می‌توان یک میز و چند صندلی برای غذا خوردن در آن جای داد که بهتر است رنگ میز و صندلی را روشن انتخاب کنید و طوری باشد که بتوان به راحتی آن را تمیز کنید.

کف و دیوار آشپزخانه بهتر است از سنگ یا سرامیک باشد که هم نظافت آسان باشد هم رطوبت نداشته باشد. برای لوازم پختن غذا محلی را معین کنید تا همیشه آماده باشند. شیشه‌ها و قوطی‌های حاوی مواد خاص را با برچسب مشخص کنید که سریع آنها را پیدا کنید. قفسه شیشه‌ای را برای قرار دادن ظروف چینی و کریستال در نظر بگیرید و به دیوار نصب کنید. از سطل زباله دردار استفاده کنید. برای خشک کردن ظروف از جاظرفی‌ها یا سبدهای مخصوص استفاده کنید. محل قرار دادن یخچال در آشپزخانه است. در نظافت آن دقت کنید. اگر یخچال بوی غذا گرفت آن را خالی کرده و تمیز بشویید و مقداری آمونیاک در ظرفی با در باز در آن قرار داده تا بوی یخچال گرفته شود. کارد و چنگال فلزی را بلافاصله بعد از شستشو خشک کنید. در مورد ظروف مسی دقت کنید قلع آنها از بین نرفته باشد. برای کبریت محل مخصوصی قرار دهید از یک مسواک برای شستن رنده و سبد و دستگیره‌های قابلمه استفاده کنید تا لکه روی آنها نباشد.

دستشویی و حمام

دستشویی و حمام را هر روز تمیز کنید و هر دو سه روز یک بار از محلول داروهای گندزدایی برای از بین بردن بوی آن استفاده کنید. اگر حمام و دستشویی در یک محل قرار دارد آنها را با کشیدن پرده‌ای از نایلون مجزا کنید. حوله حمام را همیشه باید تمیز نگه داشت حتی‌‌الامکان برای خشک شدن آن از آفتاب استفاده کنید.قرار دادن حوله‌های خیس در حمام باعث ایجاد قارچ پوستی شده و بوی بدی در حمام می‌پیچد. مسواک و خمیر دندان را در ظرف مخصوص در کنار دستشویی قرار دهید. محیط حمام و دستشویی را با گل‌های مصنوعی یا طبیعی زیبا کنید. سعی کنید این قسمت از منزل شما تمیز و خوشبو باشد یک سبد دردار به دیوار حمام آویزان کنید و لباس‌های کثیف را درون آن بگذارید.

پریشاد احمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها