ریچارد استالمن، در گفتگوی اخیر خود با روزنامه گاردین، نسبت به مفهوم جدید دنیای فناوری اطلاعات، محاسبات ابری، واکنش تندی نشان داد و این نوع جدید عرضه سرویس به مشتری را، احمقانه خواند و عنوان کرد که محاسبات ابری، تله‌ای برای بازاریابی است. ‌ ‌
کد خبر: ۲۳۶۷۵۹

وی که به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین افراد دنیای منبع‌باز به‌حساب می‌آید، استفاده از سرویس‌هایی چون جی‌میل را «بدتر از حماقت» خواند. محاسبات ابری، که خدمات و نرم‌افزارهای کاربردی را از طریق اینترنت به‌مشتری می‌رساند و با کامپیوتر رومیزی کاربر فاصله خواهد داشت، در سال‌های اخیر توجه زیادی را به‌خود جلب کرده است؛ و شرکت‌های بزرگی چون گوگل، مایکروسافت و آمازون قصد دارند تمام اطلاعات خود را از بستر اینترنت انتقال دهند. اما ریچارد استالمن، موسس «بنیاد نرم‌افزارهای آزاد» و خالق سیستم‌عامل گنو، تصریح کرد که محاسبات ابری حقه‌ای است که مشتریان بیشتر را نشانه رفته است و می‌خواهد این مشتریان از سیستم‌هایی استفاده کنند که در درازمدت، هزینه بیشتری برایشان به‌دنبال داشته باشد.

وی همچنین گفت: «حماقت است. حتی بدتر از حماقت است: باز یک موج نوی بازاریابی جدید. همه می‌گویند که این کار غیرقابل اجتناب است، هر موقع که شما چنین چیزی را می‌شنوید، خیلی شبیه به مجموعه‌ای از کارها به‌نظر می‌رسد که قرار است، محاسبات ابری را به‌واقعیت بدل کند.»

این مرد 55 ساله اهل نیویورک معتقد است کاربران باید اطلاعات را در دستان خود داشته باشند، نه این‌که آن را به‌دستان شخص ثالث بسپارند. نظرات وی، بازتابی از سوی بنیانگذار اوراکل، لری الیسون دارد که هجوم اطلاعیه‌های محاسبات ابری در وب‌سایت‌ها و سخنرانی‌ها و شعارهای مدیران شرکت‌ها را امری «مدگرایانه» خوانده و آن را کاملا بیهوده می‌داند. او گفت: «چیز جالبی که در محاسبات ابری به آن بر می‌خوریم، تعریف جدیدی است که می‌گوییم هر کاری کرده‌ایم تابه‌حال، محاسبات ابری بوده است. صنعت کامپیوتر تنها صنعتی است که از «مد زنان» مدگرایانه‌تر است. شاید من دیوانه باشم، اما هیچ تصوری از حرف‌هایی که در مورد محاسبات ابری می‌زنند، ندارم. این که می‌گویند چیست؟ کاملا بیهوده است. دیوانه‌کننده است. این جنون کی متوقف خواهد شد؟»

یکی از اصلی‌ترین دستاوردهای صنعت وب 0/2، ذخیره شدن هر چه بیشتر اطلاعات در سرورها، به‌جای کامپیوترهای محلی است. میلیون‌ها نفر از مردم تمام تصاویر خود را، داده‌ها و اسناد شخصی و کاری خود را در سرورهای شرکت‌هایی چون گوگل نگاهداری می‌کنند. به‌تازگی کمپانی «دل» بزرگ‌ترین تولیدکننده کامپیوتر و نوت‌بوک جهان، نسبت به ثبت نشان تجاری «محاسبات ابری» اقدام کرده است. هر چند که درخواستش رد شد، اما با گسترش هر چه بیشتر توجه مردم به محاسبات ابری، این دغدغه به‌وجود می‌آید که با جدا شدن کاربران از فایل‌هایشان، آیا محاسبات ابری، مشکل مالکیت و حریم خصوصی را بیشتر نخواهد کرد؟

استالمن که در حوزه حریم خصوصی، نظرات سفت و سختی دارد، به کاربران توصیه کرد به کامپیوترهای خودشان اتکا داشته باشند، وی همچنین گفت:‌ «یک دلیل که شما نباید از نرم‌افزارهای تحت وب استفاده کنید، از دست دادن کنترل شماست. استفاده از نرم‌افزار تحت وب، درست به بدی استفاده از نرم‌افزارهای تجاری است. با نرم‌افزار خودتان و با کامپیوتر خودتان کارهای خود را انجام دهید.

اگر از نرم‌افزارهای تجاری، یا وب‌سرور شخص دیگری استفاده می‌کنید، مطمئن باشید بی‌دفاع خواهید بود و در دستان هر کس که آن نرم‌افزار را توسعه داده است، گرفتار خواهید شد.»

محمدرضا قربانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها