خوشبختانه تمام کش و قوس‌ها و تردید‌ها در راه انتخاب داور دربی شصت و شش دو تیم استقلال و پرسپولیس حکم به داور ایرانی داد تا حالا همه کسانی که می‌خواهند یک دربی زیبا و بی‌حاشیه را تماشا کنند، در مقابل بازی روز جمعه با یک مسوولیت مشترک مواجه باشند. بی‌شک اگر بپذیریم که انتخاب داور ایرانی به نوعی خواست همه فوتبالی‌ها و بویژه جامعه داوری کشورمان بوده است، باید زمینه‌ای را نیز فراهم آوریم تا مسوولان از این انتخاب خویش و شکستن تابویی 14 ساله پشیمان نشوند. آنچه مسلم است امروز فوتبال ما آنقدر رشد کرده که از انحصار سرخابی‌ها خارج شده است و به طور طبیعی شرایط کاملا با گذشته فرق کرده و این طور نیست که تمام و کمال نتیجه این بازی تعیین کننده صرف باشد.
کد خبر: ۲۳۶۱۷۲

بواقع آنقدر که بازی استقلال و پرسپولیس با سپاهان، ذوب‌آهن و صبا باتری مهم و حساس است، رویارویی مستقیم شان هم حالا با چاشنی بیشتری همان حساسیت را دارد و حرف این است که وقتی داوران ایرانی از عهده این قضاوت‌ها بخوبی بر می‌آیند، دلیلی ندارد که نتوانند دربی را قضاوت کنند. فلاش بکی به آخرین دیدار فصل قبل بین پرسپولیس و سپاهان که در آن حکم به قهرمان می‌داد را یک بار در ذهنتان مرور کنید تا به نوعی به جامعه داوری حق بدهید که قائل به این باشند که دربی را نیز قضاوت کنند. البته اشتباه در داوری همیشه بوده و هست، همان گونه که امروز در فوتبال جهان نیز اشتباهاتی بزرگ رخ می‌دهد، اما مهم این است که بعضا اشتباهات احتمالی با غرض و مرض همراه نباشد که فکر می‌کنیم چنین نیز هست.

به هر حال امروز و در آستانه دربی باید به تصمیم شجاعانه فدراسیون فوتبال در انتخاب داور دربی دست مریزاد گفت و قطعا اگر امروز چنین اتفاقی نمی‌افتاد، برای سال بعد پرونده قطورتر می‌شد و ای بسا همچنان داور خارجی گزینه دربی‌های بعد از این می‌شد. باید به این نکته توجه کرد که حضور داور خارجی تا به امروز ورای کیفیت قضاوتش مورد توجه قرار گرفته و مهم این بوده که اسمش خارجی باشد و سوت‌هایش حساسیتی را بر نیانگیزد. چه در غیر این صورت در طول سال‌های گذشته شاهد قضاوت‌هایی بوده‌ایم که کیفیت کارشان چنگی به دل نزده است و آنان در همان شب و یا فردای بازی ایران را ترک کرده‌اند، بدون این‌که مورد عتاب و خطابی قرار بگیرند.

به هر حال اینک که در قضاوت دربی پایتخت، سرفصلی تازه آغاز شده است، باید همه از مربیان، سرپرستان، بازیکنان و مهم‌تر از همه هواداران دو تیم پرسپولیس و استقلال کمک کنند تا این بازی به بهترین شکل خود برگزار شود و بویژه از اهانت به تیم داوری اجتناب ورزند. به یقین محسن ترکی، داور دربی فردا با کمک‌های ایرانی‌اش تلاش خواهد کرد بهترین قضاوت عمرشان را به معرض تماشا بگذارند و باید به این نکته توجه داشت که اگر معتقدیم فوتبال ما سرآمد قاره است، باید داوری‌اش نیز بهترین باشد و باید مسلم دانست که نمی‌توان از یک سو از داوران انتظار داشت که بهترین باشند و از سوی دیگر، به آنان دیکته کرد که زمینه قضاوت دربی را ندارند.

همان طور که عرض شد، باید سرفصل تازه در داوری فوتبال ایران را به فال نیک گرفت و همه به نوبه خود کمک کنیم تا یکی از بازی‌های زیبای 2 تیم محبوب فوتبال کشور به تصویر کشیده شود. بدیهی است؛ با وجود این همه ستاره در 2 تیم استقلال و پرسپولیس، دیدن یک بازی زیبا و هدفمند کمترین انتظاری است که از مجموعه سرخابی‌ها می‌رود و امیدواریم همه در این چارچوب بکوشند تا دیداری زیبا و خالی از حواشی زائد به تصویر کشیده شود.

حجت‌الله اکبرآبادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها