وقتی پایان هفته می‌آید، شمار زیادی از علاقه‌مندان کوهنوردی در شهر تهران به روستای درکه می‌روند تا از آنجا کوه‌پیمایی خود را به سمت پناهگاه پلنگ‌چال آغاز کنند.
کد خبر: ۲۳۵۵۶۰

اگر در مسیر دره درکه به سمت شمال و در امتداد رود درکه حرکت کنید، پس از حدود 2 ساعت به پناهگاه پلنگ‌چال می‌رسید. البته مدت زمان رسیدن به آنجا بستگی به آمادگی جسمانی شما دارد.

مسیر پلنگ‌چال برای کوهروی مطلوب است. وقتی به درکه برسیم پس از عبور از روستا که حالا برخی از کوچه‌هایش شکل امروزی گرفته، در مسیری قرار می‌گیریم که در امتداد رودخانه ارتفاع می‌گیرد.

حسن این مسیر این است که شیب کم‌کم زیاد می‌شود. بنابراین وقتی پس از حدود 15 دقیقه بدنتان گرم شد، خیلی راحت پیش می‌روید. شیب‌های راه تند نیست و ا گر هم در قسمت‌هایی کمی تند باشد، پس از آن به مسیر مسطح و حتی کمی سرازیری می‌رسید. با آمادگی جسمانی متوسط راحت تا پناهگاه ارتفاع می‌گیرد.

از آنجا که مسیر در قعر دره و در امتداد رودخانه قرار دارد و دو طرف شما را کوه فراگرفته، در تابستان آفتاب خیلی دیر اینجا طلوع می‌کند و بنابراین اگر صبح زود حرکت کنید پیش از احساس گرمای خورشید به پناهگاه رسیده‌اید البته این وضع کار را در زمستان کمی دشوار می‌کند، زیرا سطح زمین، جاهایی که آب به مسیر برخورد می‌کند، یخ می‌بندد و باید حتما یخ‌شکن همراه داشته باشید تا در صورت لزوم آن رابه زیره کفش خود وصل کنید. از آنجا که مسیر پلنگ‌چال شیب ملایمی دارد، مورد توجه بسیاری از کسانی قرار گرفته که برای حفظ سلامت به کوهروی می‌پردازند و در فکر کوهنوردی ماجراجویانه نیستند.

وقتی به پناهگاه رسیدید در محوطه وسیع جلوی ساختمان آن چند‌دقیقه‌ای نرمش کنید و حرکات سردکننده انجام دهید و بعد برای استراحت و صرف غذا به داخل پناهگاه بروید.

پناهگاه پلنگ‌چال در ارتفاع2550متری از سطح دریا قرار دارد و از خوابگاهش 70 نفری می‌توانند همزمان استفاده کنند. برخی از کوهنوردانی که قصد صعود به قله‌های پلنگ‌چال و توچال از این مکان را دارند، یک شب را اینجا می‌گذرانند و صبح زود روز بعد عازم قله می‌شوند.

برای صعود به قله پلنگ‌چال از مسیری در غرب پناهگاه روی یالی با شیب طولانی قرار می‌گیریم و به سمت بالا می‌رویم. قله پلنگ‌چال حدود 3750 متر ارتفاع دارد که با طی خط الراس به توچال می‌رسیم. اگر وضع هوا مساعد باشد، با 3 تا 4 ساعت کوه‌پیمایی بر فراز قله 3950 متری توچال قرار می‌گیریم؛ اما در زمستان مسیر قله پربرف و خطرناک است و توصیه می‌شود افرادکم تجربه و با آمادگی کم از پناهگاه بالاتر نروند.

جهانگیر چراتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها