هر چند اعضای اوپک در نشست اخیر خود کاهش میزان تولیدشان را تصویب کردند ، اما هنوز بسیاری از کارشناسان به آینده بازار و قیمتها چندان خوشبین نیستند.
کد خبر: ۲۳۱۸۱
آنها معتقدند با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و کاهش تقاضا ، ادامه روند خطرناک افزایش عرضه ، می تواند شوک شدیدی به بازار نفت وارد کند و کاهش قیمتها قطعا برای کشورهای تولید کننده که اقتصاد متکی بر نفت دارند ، تبعات ناخوشایندی خواهد داشت . وضعیت پیچیده و مبهم عراق که تاثیر مستقیمی بر وضعیت جهانی بازار نفت دارد و همچنین ضرورت هماهنگی و همدلی بیشتر اعضا اوپک در چنین شرایطی ، موضوعی است که آن را با چند تن از استادان دانشگاه در میان گذاشتیم .

خوش چهره : کاهش تولید منطقی بود

دکتر خوش چهره ، استاد دانشگاه ، در این زمینه اظهار کرد: متوسط تولید روزانه نفت جهان حدود 76میلیون بشکه است که این مازاد عرضه به نحوی بازارهای نفت را اشباع کرد ، به همین دلیل تصمیم کاهش قیمتها ، یک تصمیم منطقی است . لذا با در نظر گرفتن این موضوع که نگرانی نوسانات بازار نفت به طور جدی مطرح است و از طرفی تلاشهای جدی هم صورت می گیرد تا سرنوشت اوپک را به عراق گره بزند، فضایی ایجاد کرده است که ضرورتا انسجام رفتاری را بین اعضای اوپک به وجود آورده که یک نمونه آن اتفاق نظر همه اعضا نسبت به کاهش سهمیه و ایجاد تعادل در بازارهای نفت و همچنین توافق همه اعضا در قیمت 22 تا 28 دلاری نفت بود. وی با اشاره به شرایط حساسی که چنین وحدت رویه ای را ایجاد کرد، گفت : در چنین شرایطی که بحث کنترل امریکا بر چاههای نفت عراق به طور جدی مطرح است ، کاهش 2میلیون بشکه ای نفت یک تصمیم تعهدزا تلقی می شود و نگرانی عدم تعهد اعضا با توجه به شرایط روز وجود ندارد و این تصمیم به طور قطع قابل اجرا خواهد بود. وی در خصوص پیش بینی وضعیت آینده بازار نفت جهان گفت : یکی از دلایل تعرض امریکا، نفت و بحران انرژی حاکم بر امریکاست . امریکا از میان 76میلیون بشکه تولید جهانی ، توانایی تولید 7تا 8میلیون بشکه در روز و حتی در مواقع اضطراری توانایی پالایش 9میلیون بشکه را هم دارد؛ بنابراین نیاز استراتژیک امریکا به دوسوم نفت خارج از کشور، فضا را بحرانی کرده است . وی با اشاره به آینده نامعلوم تسلط امریکا بر چاههای نفت عراق گفت : اتحاد رویه اعضای اوپک در اجرای تعهدات خود و استمداد مردم عراق در رفع تسلط کامل و نظامی امریکایی ها، می تواند تسلط امریکا را بر بازار نفت بشدت تضعیف کند. از سوی دیگر، همکاری اعضای اوپک با کشورهای تولیدکننده دیگری مانند روسیه سبب شده است تا قیمت نفت از تسلط شرکتهای چندملیتی خارج شود و این روند می تواند باعث ثبات عرضه شود که بالطبع تثبیت قیمت را نیز در پی خواهد داشت و این بهترین نتیجه ای است که می تواند عاید کشورهای تولیدکننده نفت شود. به اعتقاد خوش چهره ، جلوگیری از نوسانات ، یک اصل تعیین کننده محسوب می شود. وی در ادامه افزود: به نظر می رسد با وجود تبلیغات امریکا برای کاهش رکود اقتصادی خود، وحدت رویه میان کشورهای تولیدکننده و متقاضیان نفت می تواند آنها را به سمت ثبات قیمتها نزدیک کند که مصداق بارز آن را می توان در تعهد اخیر اوپک مبنی بر کاهش تولید دید.

قیمتها کاهش می یابد

دکتر الله داد، استاد دانشگاه نیز درباره آینده بازار نفت جهان گفت : بازار نفت طی چند ماه 2شوک بزرگ را پشت سر گذاشت ؛ تحولات ونزوئلا و نیجریه و بعد جنگ عراق و با تصور از بین رفتن چاههای نفت عراق ، بازار به یکباره با نوعی اضافه عرضه روبه رو شد و با گرم شدن هوا طی ماههای آینده ، تقاضا از این هم کمتر خواهد شد. وی گفت : پیش بینی می شود ظرف چند ماه آینده 800هزار بشکه از جنوب عراق و چند ماه بعد 800هزار بشکه دیگر از شمال عراق استخراج شود که همه اینها با وجود اضافه عرضه ، عامل کاهش قیمتها می شود که اگر مساله خاصی پیش نیاید، در آینده نزدیک شاهد کاهش قیمتها در بازار خواهیم بود. وی در خصوص اقدام اخیر اوپک در کاهش تولید رسمی اعضا گفت : اصولا اوپک و سیستم های کارتر با کاهش عرضه ، قدرتشان را نشان می دهند و سعی می کنند بازار را در حیطه قیمتهای مورد نظر خودشان نگه دارند، اما باید در نظر داشت اوپک ابزاری برای کنترل اعضا در تخطی از سهمیه بندی ها ندارد و معمولا اعضا بیشتر از سهمیه بندی شان تولید می کنند. وی گفت : متاسفانه بودجه اکثر کشورهای تولیدکننده به طور مستقیم وابسته به درآمد نفت است و دولتها برای این که به بودجه مورد نظرشان برسند،به عرضه بیشتر از سهمیه اوپک اقدام می کنند. دکتر الله داد با اشاره به ضرورت رعایت سهمیه بندی اخیر اوپک گفت : اگر تمامی اعضا سهمیه بندی را رعایت کنند ، قطعا قیمت نفت تثبیت می شود؛ اما متاسفانه گذشته اوپک نشان داده که اعضا چندان پایبند نیستند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها