بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر از فردا آغاز می‌شود

حاشیه‌های جذاب‌تر از متن

بهمن‌ماه فصل جشنواره‌هاست و با فرارسیدن این ماه با توجه به همزمانی با دهه فجر، بازار دو جشنواره تئاتر و فیلم حسابی داغ می‌شود.
کد خبر: ۲۳۱۲۲۱

اما امسال با توجه به آغاز سومین دهه از پیروزی انقلاب اسلامی جشنواره تئاتر فجر حال و هوای دیگری به خود گرفته است. با این وجود ترکیب هیات داوران متشکل از داوران ایرانی و خارجی و حضور چند چهره سرشناس تئاتر دنیا در جشنواره باعث شده جشنواره، حاشیه‌های جذاب‌تری نسبت به متن داشته باشد.

اما قبل از پرداختن به این حاشیه‌ها بد نیست اول بخش‌های مختلف جشنواره را مرور کنیم.

جشن بیست و ‌هفتم

جشنواره امسال از 12 بخش تشکیل شده که ما به معرفی برخی از آنها می‌پردازیم.

1 - مسابقه بین‌الملل: هفت نمایش شرکت‌کننده در این بخش عبارتند از:«متابولیک» نوشته و کار آتیلا پسیانی از تهران، «تراژدی جنگ» نوشته و کار اصغر خلیلی از اصفهان، «سیرک» نوشته و کار محمد مفیدی از تهران، «آمادئوس» نوشته پیتر شفر به کارگردانی منیژه محامدی از تهران، «سه جلد» نوشته و کار رسول نقوی از تهران، «آسمان روزهای برفی» نوشته محمد چرمشیر و کارگردانی محمد عاقبتی از تهران و «مانیفست چو» نوشته و کار محمد رحمانیان از تهران.

2 - چشم‌انداز تئاتر ایران: این بخش با هدف ارائه تولیدات جدید تئاتر و تامین نیاز اجرای عمومی تئاتر کشور در سال آتی 10 نمایش را از تهران و 3 نمایش از شهرستان را برای حضور در جشنواره انتخاب کرد که اتفاقا در این بخش بسیاری از چهره‌های تئاتری هم حضور دارند:

«مادر مانده» نوشته و کار‌ حمید آذرنگ، «کابوس‌های یک پیرمرد بازنشسته خائن ترسو» نوشته و کار نادر برهانی‌مرند، «پیچ تند» نوشته آرش عباسی به کارگردانی کتایون فیض‌مرندی، «کوکوی کبوتر» نوشته و کار علیرضا نادری، «شکار روباه» نوشته و کار‌ علی رفیعی، «خشکسالی و دروغ» نوشته و کار محمد یعقوبی، «همه چیز درباره آقای ف» نوشته و کار آرش عباسی، «پرواز از فراز تیر چراغ برق» نوشته و کار محمدرضا اجاقی، «شهر شطرنجی» نوشته فرهاد نقدعلی به کارگردانی رضا حامدی‌خواه، «تو چهارسو خبری نیست» نوشته حسن باستانی و ‌کارگردانی مشترک حسن باستانی و کرامت رودساز، «قهوه‌ای طلایی» به نویسندگی مشترک هوشنگ هیهاوند و فارس باقری و به کارگردانی هوشنگ هیهاوند، «عروسی در سایه» نوشته و کار علی عابدی، «از سی مرغ تا سیمرغ» نوشته حسین حیدرزاده به کارگردانی نادر رجب‌پور، «ابریشم‌بانو» نوشته و کار عزت‌الله مهرآوران و «از پشت شیشه‌ها» نوشته اکبر رادی و ‌کارگردانی مصطفی عبداللهی و از شهرستان «دو‌مرد روی پشت بام» از زاهدان، «هفت سال سیاه» از رشت و «با همین لب‌های خونین می‌بوسمت» از شیراز.

3 - تجربه‌های نو: با توجه به نامگذاری سال جاری با عنوان «سال نوآوری و شکوفایی» این بخش با هدف ارائه تجربه‌های نو و ایجاد امکان بروز خلاقیت در حوزه تئاتر در جشنواره گنجانده شده که شامل 9 اثر است. نمایش‌های «اودیسه» از تهران، «عجیب ولی واقعی» از بهشهر، «دادگاه هملت»، «گودو در انتظار گودو»، «مده‌آ رپرتاژ»، «ملانصرالدین»، «بخوان»، «آنجا که پیاده‌روها تمام می‌شود» و «هر چه اکنون دیدید به کسی نگویید.»

4 - جشنواره جشنواره‌ها: نمایش‌های این بخش عبارتند از: «1417» از ماهشهر و منتخب جشنواره ملی تئاتر مقاومت فتح خرمشهر، «شب هزار و یکم» از رشت و منتخب هفتمین جشنواره سراسری تئاتر بانوان، «بوبوک» از تهران و برگزیده پنجمین جشنواره سراسری تئاتر ماه و «لطفا با مرگ من موافقت کنید» از تهران و منتخب یازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران به بخش جشنواره ‌جشنواره‌های تئاتر فجر راه پیدا کردند.

همچنین «راز» از تهران و منتخب ششمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی، «بچه‌های خاکستری» از اصفهان منتخب پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، «دفاعیه» از تهران و منتخب چهارمین جشنواره سراسری تئاتر تک، «ماکاندو» از تهران و منتخب دوازدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک و «کاکوتی» از یزد و منتخب اولین جشنواره سراسری تئاتر ایثار و یک نمایش از پنجمین همایش سراسری آیین‌های عاشورایی در جشنواره بیست و هفتم تئاتر فجر به صحنه می‌روند.

5 - ویژه تئاتر ملل: این بخش میزبان 4 گروه نمایشی از کشورهای افغانستان، سودان، عراق و جمهوری آذربایجان خواهد بود.

نمایش‌های «دخترک افغانی» کار هادی مجتبایی از افغانستان، «آزمون گناهکار» کار علی مهدی از سودان، «مویه مادرم» کار مهند رشید عثمان از عراق و «در انتظار گودو» کار جنت سلیم‌آوا از جمهوری آذربایجان میهمان بخش ملل جشنواره بیست و هفتم تئاتر فجر هستند. همچنین 10 متخصص تئاتر کشورهای اسلامی برای سخنرانی در سمینار «تئاتر در کشورهای اسلامی» بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور خواهند داشت.

در این سمینار علی مهدی درباره تئاتر سودان، مهند رشید عثمان درباره تئاتر عراق، هادی مجتبایی درباره تئاتر افغانستان و جنت سلیم آوا درباره تئاتر جمهوری آذربایجان سخنرانی کرده و اطلاعاتی را ارائه خواهند داد. همچنین نیلو کمال‌الدین به معرفی تئاتر بنگلادش، صابره شیخ به معرفی تئاتر مالزی، گوهر مدیحه به معرفی تئاتر پاکستان و جلال مرد‌تیز به معرفی تئاتر در ترکیه در سمینار «تئاتر در کشورهای اسلامی» می‌پردازند. سینتیا کروت از کشور آمریکا نیز درباره تئاتر در کشورهای عربی سخنرانی خواهد کرد.

6 - تئاتر خیابانی: در بخش تئاتر خیابانی راهیابی 8 اثر به بخش ویژه انقلاب جشنواره تئاتر فجر مشخص‌ شده‌اند که عبارتند از: نمایش‌های «آبی» از تهران، «آهی سفید...» از تهران، «اسپری رنگ» از ملایر، «بازی در لحظه» از تهران، «چشمان کاملا خسته» از تهران، «خاطرات برفی» از ورامین، «مسیر سبز» از تهران و «مصائب شیرین» از ملایر.

7 - تولید نمایشنامه و نمایشنامه‌خوانی: نمایشنامه‌‌ها عبارتند از: «از اینجا تا ابدیت»، «از درون به برون»، «اینجا کسی نمرده است»، «پروانه بر ناقوس»، «پلی از جنس شیشه»، «حلقه بازی»، «زمستان در آتش»، «غرب غم‌زده»، «نگاهی به یک سو از هزارتو...» و آثاری که صرفا شایسته حمایت برای چاپ شدند عبارتند از: «سرباز شال بلند»، «گرهی در تار و پود یک نقش» و «ناامنی.»

8 ‌ - نمایش‌های رادیویی و تلویزیونی: آثار رادیویی عبارتند از: «زائر»، «بازگشت به خانه»، «آش قجری»، «مثل شب»، «بابونه»، «شب تنها»، «یازده صفر نه صفر یک» و «شاخه گلی از آسمان.»

این آثار نمایشی هر روز یک نوبت اجرا می‌شوند و علاقه‌مندان می‌توانند به تالار انتظامی خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

این در حالی است که نمایشنامه «تیغ کهنه» نوشته محمدامیر یاراحمدی و با کارگردانی نادر برهانی‌مرند نیز هر روز یک اجرا خواهد داشت.


سالن‌های میزبان

تالارهای مجموعه تئاترشهر اعم از اصلی، چهارسو، قشقایی، سایه و کارگاه نمایش به همراه تماشاخانه سنگلج، تالار وحدت، تالار فردوسی، تماشاخانه مهر حوزه هنری، خانه نمایش اداره برنامه‌های تئاتر، تالار محراب، تالار مولوی، تالار اسوه و تالار گوشه بنیاد آفرینش‌های هنری فرهنگسرای نیاوران پذیرای گروه‌های نمایشی، علاقه‌مندان و تماشاگران جشنواره بیست و هفتم تئاتر فجر خواهند بود. خانه هنرمندان ایران نیز در این دوره از جشنواره پذیرای برنامه‌های جنبی،‌ نمایشگاه‌ها، کارگاه‌های آموزشی و بخش نمایش‌های رادیویی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها