این روزها تصمیم راهنمایی و رانندگی در اجرای طرح ضربتی برخورد با خودروهای فاقد برگه معاینه فنی در تهران، تب شهروندان برای مراجعه به مراکز معاینه فنی خودرو را بالا برده است به طوری که افزایش سه برابری مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی طی هفته‌های اخیر، نگرانی مسوولان این مراکز را از خالی بودن بیش از 50 درصد ظرفیت مراکز معاینه فنی خودروها طی چند سال گذشته مرتفع کرده است.
کد خبر: ۲۲۹۱۶۲

چنین اوضاع آشفته‌ای موجب شده که گره ترافیک تهران طی روزهای اخیر بخصوص در خیابان‌ها و محدوده‌های منتهی به مراکز معاینه فنی که صفوف طولانی آن گاه تا بیرون از مراکز معاینه فنی کشیده می‌شود، کورتر شود.
این مشکل در شرایطی حادتر می‌شود که بدانیم براساس اعلام مسوولان 5/2 میلیون خودرو در تهران تاکنون به مراکز معاینه فنی مراجعه نکرده‌اند و در صورتی که مراکز فعلی معاینه فنی با اضافه کردن ساعات فعالیت خود بتوانند روزانه پاسخگوی مراجعه 800 تا یکهزار خودرو هم باشند باز برآورد می‌شود حدود یک سال طول بکشد تا این تعداد خودرو بتوانند کار معاینه فنی خود را انجام دهند.

در این شرایط قطعا اتفاقات ناخوشایندی در انتظار ترافیک سنگین پایتخت طی هفته‌ها و ماه‌های آینده  خواهد بود، وضعیت حادی که به نظر می‌رسد اگر مسوولان راهنمایی و رانندگی بررسی بیشتر و برنامه‌ریزی دقیق‌تری در  اجرای طرح ضربتی برخورد با خودروهای فاقد برگه معاینه فنی به کار می‌بستند شاید این روزها این طرح ویژه در شرایط بهتری اجرا می‌شد.

اگر مسوولان راهنمایی و رانندگی پیش از اجرای چنین طرحی با تعیین فرصتی چند هفته‌ای برای شهروندان از آنها می‌خواستند که بتدریج و در مهلت زمانی تعیین شده برای انجام معاینه فنی خودروهایشان اقدام کنند قطعا امروز شاهد هجوم سراسیمه شهروندان به مراکز معاینه فنی خودرو که ساعت‌ها اتلاف وقت و سرگردانی را برای آنها رقم می‌زند، نبودیم.

اتمام معاینه فنی همه خودروهای تهران تا تابستان

اما مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در این باره نظر دیگری دارد.

وحید نوروزی در گفتگو با «جام‌جم» تاکید می‌کند: معاینه فنی موضوع جدیدی نیست که بگوییم به طور مثال 6 ماه به شهروندان فرصت می‌دهیم تا برای انجام معاینه فنی خودرویشان مراجعه کنند و در غیر این صورت جریمه می‌شوند بلکه قدمت آن به قانون مصوب سال 79 مجلس و آیین نامه راهنمایی و رانندگی که ممنوعیت تردد خودروهای فاقد برگه معاینه فنی را مطرح کرده، باز می‌گردد و اتفاق جدیدی هم در این باره نیفتاده، تنها طی چند روز اخیر، اجرای این طرح از سوی راهنمایی و رانندگی تشدید شده است.

وی با بیان این‌که بر اساس برآورد صورت گرفته تا اواسط تابستان سال آینده معاینه فنی همه خودروهای تهران یک دور تمام می‌شود، تصریح می‌کند: امیدواریم با راه‌اندازی 25 مرکز موقت معاینه فنی طی روزهای آینده از میزان ازدحام خودروها در مراکز فنی کاسته شود و شهروندان در شرایط بهتری برای انجام معاینه فنی خودرویشان اقدام کنند. 

نوروزی می‌گوید: همچنین برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده تا در آینده بتوانیم از طریق تلفن و یا سیستم پیامک شهروندان را از زمان اتمام اعتبار برگه معاینه فنی‌اشان مطلع کنیم تا پیش از فرا رسیدن موعد آن نسبت به اخذ برگه معاینه فنی اقدام کنند.

البته نوروزی به سال 80 که براساس برنامه‌ریزی انجام شده قرار شد خودروها بر اساس شماره پلاک برای انجام معاینه فنی اقدام کنند اما استقبالی در این زمینه از طرف مردم صورت نگرفت، هم اشاره کرده و معتقد است: مشکل اصلی در نبود فرهنگسازی در این باره است که باید آسیب‌شناسی فرهنگی در این زمینه صورت گیرد که چرا مردم ما انجام همه کارها را برای دقیقه نود موکول می‌کنند و یا زمانی که بحث جریمه مطرح نیست خود را ملزم به رعایت قانون نمی‌کنند.

پوران محمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها