یک روزنامه آمریکایی گزارش داد که بوش سال گذشته ضمن رد درخواست سری رژیم صهیونیستی برای تحویل بمب‌های بتن‌شکن خاص به مقامات تل‌آویو اطمینان داد دستور اقدام سری برای خرابکاری در برنامه هسته‌ای‌ ایران را صادر کرده است.
کد خبر: ۲۲۸۵۴۳

به گزارش فارس، دستور سری بوش برای خرابکاری در برنامه هسته‌ای ایران در شرایطی است که آمریکایی‌ها در 30 سال گذشته پس از پیروزی انقلاب اسلامی در هیچ یک از توطئه‌های خرابکارانه مستقیم یا غیرمستقیم خود نتوانسته‌اند راه به جایی ببرند.

نیویورک تایمز در شماره امروز خود به نقل از مقامات ارشد آمریکا و دیگر کشورها گزارش داد که جرج بوش سال گذشته میلادی درخواست سری اسرائیل برای خرید بمب‌های خاص بتن‌شکن آمریکا را به منظور حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران رد کرده و به اطلاع اسرائیلی‌ها رساند که اقدام سری تازه‌ای به منظور خرابکاری در تلاش ایران برای توسعه تسلیحات هسته‌ای صادر کرده است.

ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر تسلیحاتی بودن برنامه هسته‌ای ایران در حالی مطرح می‌شود که بازرسی‌های آژانس از برنامه صلح‌آمیز کشورمان ادامه داشته و بازرسی‌های پیشین نیز نشانه‌ای دال بر انحراف این برنامه به سوی کاربرد تسلیحاتی به همراه نداشته است.

نیویورک تایمز نوشت: «مقامات کاخ سفید بطور قطعی روشن نکرده‌اند که آیا اسرائیل تصمیم گرفته بود قبل از اعتراض و مقاومت آمریکا دست به حمله به ایران بزند یا خیر یا این که "ایهود اولمرت" نخست‌وزیر این رژیم تلاش داشت کاخ سفید را قبل از پایان دوره ریاست جمهوری بوش به اقدام علیه ایران تحریک کند یا خیر اما زنگ هشدار برای دولت بوش زمانی نواخته شد که اسرائیل برای پرواز از فراز عراق برای حمله به تاسیسات هسته‌ای نطنز تقاضایی مطرح کرد.»

در این گزارش همچنین اعتراف شده برخی از مقامات دولت بوش درباره موفقیت این عملیات سری خرابکارانه تردید دارند و اینگونه مطرح می‌سازند که ایرانی‌ها متوجه تلاش‌های قبلی شده‌اند و در تلاش برای کشف رازهای غنی‌سازی تنها دچار تاخیر شده‌اند اما از مسیر خارج نشده‌اند.
این گزارش به نقل از این مقامات آمریکایی که نامی از آنها برده نشده حاکی است که کاخ سفید بطور کلی با این درخواست اسرائیل مخالفت کرد اما تشدید چانه‌زنی‌های دو طرف کاخ سفید را بر آن داشت که اطلاعاتی درباره تلاش‌های تازه واشنگتن برای خرابکاری دقیق در زیرساخت‌های هسته‌ای ایران در اختیار مقامات تل‌آویو بگذارد.

این روزنامه نوشت: «این برنامه سری است که دولت بوش قرار است ادامه آن را به دولت "باراک اوباما" که از 9 روز دیگر کار خود را آغاز خواهد کرد، بسپارد.»

نیویورک تایمز تصریح کرد که اطلاعات مربوط به برنامه گسترده سری آمریکا و تلاش‌های دولت بوش برای دلسرد کردن اسرائیل از حمله هوایی به ایران در مصاحبه‌هایی که در 15 ماه گذشته با مقامات کنونی و پیشین آمریکایی و کارشناسان خارجی، بازرسان هسته‌ای بین‌الملل و مقامات اروپا و اسرائیل انجام شده، بدست آمده و بسیاری از جزئیات آن به درخواست مقامات اطلاعاتی و دولتی حذف شده تا به برنامه آسیبی نرسد.
به نوشته نیویورک تایمز، مصاحبه‌ها همچنین نشان داد که به بوش جزئیات کامل مربوط به گزینه اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران ارایه شد اما وی هرگز به پنتاگون دستور نداد پا را از محدوده تدوین طرح‌های احتمالی فراتر گذارد بخصوص در سال آخر ریاست جمهوری.

در گزارش این روزنامه تصریح شده مقامات ارشد دولتی به سرپرستی "رابرت گیتس" وزیر دفاع، بوش را متقاعد کردند هر گونه حمله به ایران ناکارآمد خواهد بود و به اخراج ناظران و بازرسان بین‌المللی منجر شده و فعالیت هسته‌ای ایران را از دید خارج خواهد کرد. بوش و معاونانش همچنین در این باره بحث کردند که حمله هوایی به ایران به درگیری گسترده در خاورمیانه منجر شده که 140 هزار سرباز مستقر در عراق را درگیر خواهد کرد.

این روزنامه تصریح کرد: «بوش در عوض این اقدام از عملیات سری علیه ایران حمایت کرد و به این جمع بندی رسید که تحریم‌های اعمالی از سوی آمریکا و همپیمانانش بر ایران برای کاهش تلاش‌های غنی‌سازی ایران شکست خورده است.»

بنا بر این گزارش، این عملیات سری و سوال درباره این که آیا اسرائیل اقدامی غیر از حمله انجام دهد از تصمیمات فوری و سختی است که دولت اوباما باید اتخاذ کند.

این روزنامه درباره برنامه خرابکارانه آمریکایی‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران نوشت که این برنامه از اوایل 2008 آغاز شده و شامل تلاش برای از بین بردن مسیرهای تامین تجهیزات از خارج، تلاش تازه برای آزمایشات جدید تجهیزات، تحلیل سامانه‌های الکتریکی، سیستم‌های رایانه‌ای و دیگر شبکه‌هایی که ایران بر آن متکی است ضمن این که تلاش خواهد شد تا در زمان توانایی ایران در تولید اورانیوم غنی‌شده تاخیر ایجاد شود.
نیویورک تایمز نوشت: «اوباما باید تصمیم بگیرد که آیا اقدامات سری آغاز شده از سوی دولت بوش ارزش به خطر انداختن وعده تعامل دیپلماتیک بیشتر با تهران را دارد یا خیر.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها