جام جم آنلاین: عضو شورای عالی تدوین برنامه پنجم توسعه خواستار ارائه لایحه این برنامه به مجلس توسط دولت در سه ماهه اول سال 88 شد و تاکید کرد: اگر هدف قطع وابستگی هزینه های جاری دولت به نفت در برنامه پنجم محقق شود، انقلاب بزرگی در اقتصاد کشور رخ خواهد داد.
کد خبر: ۲۲۸۵۲۴

فرهاد رهبر در گفتگو با مهر با اشاره به ابلاغیه سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه از سوی رهبر معظم انقلاب، گفت: دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام به صورت کارشناسانه این سیاست ها را بررسی و تدوین کرده بودند که در نهایت رهبر معظم انقلاب با برخی اصلاحاتی این سیاست ها را ابلاغ کردند.

وی سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه را که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است، از "ایده آل ها" خواند و افزود: با ابلاغ این سیاست ها سرعت تدوین این برنامه در دولت نیز باید شتاب گیرد.

رهبر که نماینده ویژه دولت در مجمع تشخیص مصلحت نظام برای اعلام نظر دولت در خصوص سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه بود، هدف قطع وابستگی هزینه های جاری دولت به نفت در برنامه پنجم توسعه را مورد اشاره قرار داد و اظهارداشت: اگر این هدف محقق شود، انقلاب بزرگی در کشور رخ خواهد داد.

وی لازمه تحقق هدف قطع وابستگی هزینه های جاری دولت به نفت در برنامه پنجم توسعه را اجرای درست سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی دانست و تاکید کرد: دولت باید با تدوین برنامه ای منسجم به نحوی درآمدهای مالیاتی را افزایش دهد که هزینه های جاری را پوشش دهد.

وی با بیان اینکه هم اکنون درآمد مالیاتی سالیانه دولت 27 هزار میلیارد تومان و هزینه های جاری سالیانه 45 هزار میلیارد تومان است، گفت: برهمین اساس، در حال حاضر شکاف عددی 18 هزار میلیارد تومانی میان درآمدهای مالیاتی و هزینه های جاری دولت وجود دارد.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به هدف تحقق رشد 8 درصدی اقتصاد در برنامه پنجم توسعه، لازمه تحقق این هدف را بهبود بهره وری در کشور دانست و اظهارداشت: تحقق رشد 8 درصدی اقتصادی بدون توجه به بهره وری امکان پذیر نیست و این دو لازم و ملزوم یکدیگرند. برهمین اساس، دولت باید برای تحقق این میزان رشد اقتصادی که یک سوم آن از طریق بهره وری خواهد بود، برنامه جدی داشته باشد.

وی درباره پیش بینی ایجاد صندوق توسعه ملی در برنامه پنجم توسعه نیز گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام برای واریز سالانه منابع حاصل از صادرات نفت و گاز و فرآورده‏هاى نفتى به صندوق توسعه ملى کف و سقف قیمتی در نظر گرفته بود که این موضوع در ابلاغیه مقام معظم رهبری حذف و رقم واریز 20 درصد این درآمد به صندوق توسعه ملی پیش بینی شده است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها