طی دهه‌های اخیر بیماری دیابت بویژه دیابت نوع 2 شیوع روز افزونی یافته است. لازم است بدانیم حدود 90 درصد از دیابتی‌ها را مبتلایان به نوع 2 این بیماری تشکیل می‌دهند که معمولا با چاقی همراه بوده و به دلیل مقاومت به انسولین، این هورمون در ایفای نقش خود دچار اختلال می‌گردد.
کد خبر: ۲۲۸۴۹۵
در کشور ما طبق مطالعات انجام شده بین 8 - 7‌درصد جمعیت بالای 35 سال مبتلا به دیابت می‌باشند. این شیوع در کشورهای صنعتی به مراتب بیش از کشورهای در حال توسعه مانند کشور ما است.

به عنوان مثال در آمریکا بیش از 20‌میلیون جمعیت به دیابت مبتلا هستند. پس دیابت یک خطر جدی و غیرقابل انکار در عصر جدید است.

اما نکته قابل توجه در ابتلا به دیابت نوع 2 آن است که  شروع این بیماری و کنترل آن ارتباط مستقیمی‌ با شیوه‌های زندگی اعم از تغذیه و میزان فعالیت بدنی خواهد داشت، به طوری که در کشورهای پیشرفته توجه ویژه‌ای به تغییر عادات و رفتار نادرست زندگی به عمل آمده است تا از عوارض این بیماری بکاهند.

مطالعات قبلی تاثیر فعالیت بدنی را در پیشگیری از بیماری دیابت به اثبات رسانده‌اند، اما خیلی از مبتلایان به دیابت نوع 2 تصور می‌کنند این بیماری به طور ژنتیکی به ایشان به ارث رسیده و راهی برای پیشگیری وجود ندارد.

طبق نتایج مطالعه اخیر توسط محققان دانشگاه بوستون، کاهش زمان تماشای تلویزیون و افزایش زمان فعالیت بدنی و پیاده‌روی مداوم، از بروز بیماری دیابت نوع 2 حتی در جمعیت‌های با استعداد بالای ابتلا به دیابت جلوگیری می‌کند. در این مطالعه محققان دریافتند فعالیت بدنی مداوم (بیش از 5 ساعت در هفته) باعث کاهش ریسک بیماری  دیابت نوع 2 در مقایسه با افرادی که پیاده روی ندارند، می‌گردد.

از طرف دیگر نتایج این مطالعه تاکید دارد تماشای تلویزیون ارتباط مستقیمی‌ با افزایش خطر دیابت دارد. محققان دریافتند ریسک بیماری دیابت در کسانی که زمان زیادی را صرف تماشای تلویزیون می‌کنند به صورت چشمگیری بالاتر است.

جالب آن‌که اثر مضر مدت زمان زیاد تماشای تلویزیون ارتباطی به داشتن یا نداشتن فعالیت بدنی در فرد نداشت و خود به طور مستقل یک عامل خطر برای افزایش ریسک دیابت در افراد بوده است.

نکته عملی: دیابت نوع 2 یکی از بیماری‌های مزمن عصر جدید است که شیوع آن در سنین جوانی نیز نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته است.

اگرچه ارث و عوامل ژنتیکی باعث افزایش ریسک ظهور دیابت در افرادی که خانواده‌شان به این بیماری مبتلایند می‌گردد ولی در همین افراد نیز فعالیت بدنی مداوم در هفته و محدود نمودن زمان تماشای تلویزیون، نقش محافظت ‌کننده مفیدی در جلوگیری از ظهور این بیماری خواهد داشت البته افزایش فعالیت بدنی در این بیماران که معمولا از چاقی نیز رنج می‌برند نیاز به یک برنامه مدون و مطابق با سطح تحمل فرد داشته که زیر نظر متخصصان امکان‌پذیر است.

دکتر حمیدرضا فرشچی
متخصص تغذیه و فوق تخصص دیابت و چاقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها