وزیر نفت از توافق کلی با روسیه برای سوآپ گاز طبیعی این کشور از طریق خاک ایران خبر داد.
کد خبر: ۲۲۸۳۲۵

غلامحسین نوذری در گفتگو با مهر با بیان اینکه برای شروع عملیات سوآپ گاز با مقامات روسیه به توافقهای کلی دست پیدا کرده ایم، گفت: در صورت نهایی شدن این طرح، گاز را از شمال دریافت و در جنوب به خریداران تحویل خواهیم داد.

وزیرنفت با تاکید بر این موضوع که چارچوب سوآپ گاز هنوز بین دو کشور نهایی نشده است، افزود: مذاکره ها در این رابطه برای دست یافتن به توافق نهایی در حال انجام است .

وی در پاسخ به این سوال مهر که آیا برای سوآپ گاز با کشورهای قزاقستان و ترکمنستان هم به توافقهایی رسیده اید؟ پاسخ داد: در این رابطه تنها با روسیه به توافق رسیده ایم.

نوذری گفت: علاوه بر روسیه با مقامات کشور ترکیه هم برای ترانزیت گاز مذاکراتی انجام شده که با این وجود برای حصول تفاهم کامل، مذاکرات بین دو طرف در حال انجام است.

یکی از برنامه های ایران برای افزایش سهم خود در بازارهای جهانی گاز، سوآپ 50 میلیون متر مکعب گاز کشورهای آسیای میانه، مرکزی و حوزه قفقاز است که از این رو برنامه ساخت خط لوله ای به نام سرخس به جاسک را دنبال می کند.

در این رابطه پیشتر حسین نقره کار شیرازی معاون امور بین الملل وزیر نفت گفته بود که ساخت این خط لوله گاز با مشارکت کشورهای ترکمنستان، قزاقستان و ازبکستان انجام خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها