عملکرد تیم‌های لیگ برتر ‌(2)

بحران‌زده‌های پرنوسان

در ادامه بررسی عملکرد تیم‌های لیگ برتر این بار سراغ 6 تیم دیگر از 3 بخش بالا، میانه و پایین جدول می‌رویم؛ تیم‌هایی که بیشتر آنها با بحران‌های مختلف مالی و مدیریتی سر و کله می‌زنند و به جز فولاد و پیکان بقیه حداقل یک ‌بار تغییر در کادر فنی خود را تجربه کرده‌اند.
کد خبر: ۲۲۶۰۱۰
در حقیقت به جز همین دو تیم نامبرده، بقیه که قرمزهای پرستاره تهرانی هم شامل آنها می‌شوند، نوسان‌های شدیدی را در لیگ هشتم تا به اینجای کار تجربه‌ کرده‌اند و در این ایام تعطیلات امیدوارند ضمن بازسازی خود، حداقل از فراز و فرودهای فنی و مدیریتی قبلی خبری نباشد و بتوانند در آرامش برنامه‌های خود را در میدان پیاده کنند. این‌که آرزویشان محقق شود یا نه، باید چشم به روزهای پیش رو دوخت.

پرسپولیس

با ابقای مجدد افشین قطبی در مقام سرمربیگری پرسپولیس خیلی‌ها انتظار داشتند قرمزها در دفاع از عنوان قهرمانی خود به مراتب بهتر ظاهر شوند، ولی امپراتور که گویا با نبود کاشانی و استیلی مثل سامسون سر تراشیده قدرت خود را از دست داده بود، به رغم انبوه ستارگان جذب شده مثل پتروویچ، توره، منصوری، محمد، شیری و . .. که بعدها علی کریمی هم به آنها اضافه شد، نتوانست در حد مقبول ظاهر شود. ضعف مفرط دفاعی که به هیچ‌یک از حملات حریفان نه نمی‌‌گفت و نداشتن یک تاکتیک و برنامه مشخص تیمی که ستاره‌ها را تبدیل به جنگاورانی تنها در مسلخ تیم‌های روبه‌رو کرده بود باعث شد سرانجام قطبی عطای کار را قبل از هفته پانزدهم به لقایش ببخشد. البته ناگفته نماند مشکلاتی که دستیار برزیلی قطبی برای پرسپولیس تراشید و همچنین خرید بسیار بد و نافرجامی به نام پائولو دی کارموهم در رفتن قطبی تاثیر داشتند. به هر حال با رفتن او و انتخاب افشین پیروانی به جانشینی‌اش اوضاع پرسپولیس کمی تا قسمتی سروسامان گرفت، ولی این‌که قرمزها در شرایط فعلی توان تجدید قهرمانی را داشته باشند، سوالی است که پاسخ آن را چند هفته بعد باید گرفت.

 

 

بهترین گلزن: علیرضا واحدی نیکبخت با 9 گل

بیشترین دقایق بازی: مازیار زارع با 1575 دقیقه

بداخلاق‌ترین بازیکن: مازیار زارع با 6 کارت زرد

بهترین نتیجه: پیروزی 3 ــ صفر در خانه پاس همدان (هفته نوزدهم)‌

بدترین نتیجه: شکست خانگی یک ــ صفر مقابل مس (هفته ششم)‌

پیکان

علی‌اصغر مدیرروستا وقتی در اواخر فصل گذشته جانشین ساموئل دارابینیان شد، آنقدر خوب نتیجه گرفت که مدیران پیکان به او اعتماد کنند و سکان هدایت تیم در لیگ هشتم را هم به او بسپارند و الحق که اصغر مدیر جواب اعتماد آنها را حداقل تا این مقطع بخوبی داد. البته از حق نباید گذشت که برخی از نفرات جدید تیم مثل سیدمهدی سیدصالحی و محمد محمدی هم فراتر از انتظار ظاهر شدند و با هماهنگی با برخی از قدیمی‌ها مثل معمار، طهماسبی و جوانانی چون ایمان حیدری موفق شدند مجموعه پیکان را به حدی برسانند که چند هفته‌ای حتی در صدر جدول رده‌بندی لیگ برتر قرار بگیرد. در این میان خودروسازان در هفته‌های پایانی کمی افت کردند و چند نتیجه نامطلوب پیاپی منجر به از دست رفتن صدرنشینی و سقوط به رده چهارم با 7 امتیاز اختلاف نسبت به صدر جدول شد. ولی به هر حال تعطیلات دو هفته‌ای نیم‌فصل فرصت مطلوبی است تا قزوینی‌ها که بخوبی از حمایت تماشاگران این شهر برخوردارند تجدید  قوا کرده و با آمادگی مناسب به استقبال دور جدید مسابقه‌ها بیایند.

 

 

بهترین گلزن: سیدمهدی سیدصالحی با 8 گل

بیشترین دقایق بازی: محمدرضا طهماسبی با 1695 دقیقه

بداخلاق‌ترین بازیکن: میثم خسروی با یک کارت قرمز و 7 کارت زرد

بهترین نتیجه: پیروزی 4 ــ یک در خانه راه‌آهن  (هفته ششم)‌

بدترین نتیجه: شکست 2 ــ صفر در خانه پاس همدان (هفته شانزدهم)‌

فولاد

انتخاب دیر هنگام مجید جلالی به عنوان سرمربی فولاد باعث شد قرمزهای اهوازی به قول سرمربی خود همزمان با شروع لیگ مشغول سپری کردن دوره‌های آمادگی جسمانی و هماهنگی تیمی باشند که همین مساله نوسان زیادی در نتایج این تیم ایجاد کرد. البته در این میان نتیجه‌ نگرفتن‌ها و گل‌نزدن‌های فولاد در خانه هم موجب جبهه‌گیری تماشاگران متعصب اهوازی با مجید جلالی شده بود، ولی فولاد به مرور توانست این بحران را هم پشت سر بگذارد و به شرایط عادی نزدیک شود. هر چه از زمان مسابقه‌ها گذشت، قرمزهای خوزستانی هماهنگ‌تر ظاهر شدند و تاکتیک‌های جلالی دراین تیم جا افتاد، ولی فولاد به رغم توانایی‌های غیر قابل انکار مردانش هنوز آن پتانسیل لازم برای رقابت در کورس قهرمانی را ندارد و همین که بتواند در پایان فصل خود را به جمع 7 یا 8 تیم بالای جدول برساند، برای این تیم که فصل گذشته در لیگ دسته اول حضور داشت، در نوع خود یک نوع ثبات و موفقیت نسبی محسوب خواهد شد. بخصوص که کاپیتان و چهره‌ شاخص خط دفاعی فولاد یعنی سهراب بختیاری‌زاده با یک مصدومیت شدید تا پایان فصل قادر به بازی نیست و پر کردن جای خالی او کار راحتی نخواهد بود.

 

 

بهترین گلزین: سجاد فیض‌اللهی با 6 گل

بیشترین دقایق بازی: کارلوس آلبرتو فرناندز با 1620 دقیقه

بداخلاق‌ترین بازیکن: سهراب بختیاری‌زاده با 5 کارت زرد

بهترین نتیجه: پیروزی 5 ــ یک برابر پاس همدان (هفته دوازدهم)‌

بدترین نتیجه: شکست خانگی 2 ــ صفر برابر استقلال اهواز (هفته نهم)‌

 راه‌آهن

خریدهای نسبتا مناسب، اردوهای خوب و بازی‌های تدارکاتی قابل قبول در اروپا این توقع را از داود مهابادی سرمربی جوان و ابقا شده از فصل گذشته راه‌آهن به وجود آورده بود که این تیم با امکانات را به مکانی مناسب در جدول رده‌بندی برساند ولی محاسبات اشتباه از آب درآمد و نتایج ضعیف زرد‌پوشان تهرانی باعث شد تا مدیران راه‌آهن پس از 8 بازی مهابادی را برکنار کرده و برخلاف انتخاب اولیه او به عنوان جوان‌ترین سرمربی لیگ، این بار سراغ جناب سرهنگ سالخورده ولی کاربلد فوتبال ایران یعنی محمود یاوری رفتند تا مسن‌ترین سرمربی لیگ برتر را در اختیار داشته باشند.

هر چند محمودخان چند هفته‌ای وقت صرف آشنایی با وضعیت تیم وکارایی بازیکنان کرد، ولی بعد از آن موفق شد در سایه تجربه و دانش فنی بالای خود به مرور راه آهن را از آن وضعیت فلاکت‌بار رها کرده و به رده دهم جدول رده‌بندی برساند. اگر این تیم بتواند از فرصت تعطیلات پیش آمده و اردوی دبی استفاده مناسبی برده و به 2 پیروزی آغاز دور برگشت خود تداوم دهد، صعود راه‌آهن به مکان‌های بالاتر جدول دور از دسترس یاوری و شاگردانش نخواهد بود.


 


بهترین گلزن: داود حقی با 5 گل

بیشترین دقایق بازی: ابراهیم کریمی با 1678 دقیقه

بداخلاق‌ترین بازیکن: حسین پاشایی و داود حقی با 6 کارت زرد

بهترین نتیجه: پیروزی 3 ــ  صفر مقابل ابومسلم (هفته سیزدهم)‌

بدترین نتیجه: شکست خانگی 4 ــ یک برابر پیکان (هفته ششم)‌

 سایپا

با این همه ستاره که از فصل گذشته مانده و نفرات شاخص جدیدی که جذب شده‌اند حضور سایپا در رده چهاردهم جدول رده بندی غیرقابل تصور‌ترین نتیجه ممکن برای این تیم بود. ولی مجموعه‌ای که میرزاپور، حسینی، کعبی، آقایی، آشتیانی، رحمتی، صادقی، شریفی نسب، ترائوره، میرقربانی و... را در اختیار دارد با یک انتخاب نامناسب و حضور پیرلیت بارسکی آلمانی به عنوان سرمربی تا مرز نابودی مطلق پیش رفت.

حذف  از لیگ قهرمانان آسیا با شکست تحقیر‌آمیز مقابل کوروفچی ازبکستان و باخت‌های سنگین در لیگ برتر باعث شد سرانجام مدیران سایپا کاری کنند که لیت بارسکی فرار را برقرار ترجیح دهد.

زوج فروزانی و منافی هم به رغم تلاش خود نتوانستند نتایج درخشانی رقم زنند تا این که محمد مایلی‌کهن به عنوان سرمربی تیم انتخاب شد تا با 4 امتیاز در 2 بازی آخر تا حدودی به اوضاع بغرنج نارنجی پوشان کرجی سروسامان بدهد. هر چند که باحضور علی دایی در هیات مدیره سایپا و سابقه اختلافات شدید او با مایلی‌کهن چندان نمی‌توان به ادامه حضور هر دو نفر امیدوار بود، ولی هر چه هست فعلا سایپا تا حدی به ساحل آرامش نزدیک شده است.


 


بهترین گلزن: عیسی ترائوره با 9 گل

بیشترین دقایق بازی: ابراهیم صادقی با 1505 دقیقه

بداخلاق‌ترین بازیکن: امید شریفی‌نسب با یک کارت قرمز و 5 کارت زرد

بهترین نتیجه: پیروزی 3 ــ یک در خانه پیام مشهد (هفته سیزدهم)‌

بدترین نتیجه: شکست 6 ــ ‌3 در خانه ذوب آهن (هفته نهم)‌

ابومسلم

اگر دنبال معنی دقیق کلمه بحران هستید، راه دوری نروید؛ همین ابومسلم خودمان هست تا تمام مفاهیم مربوط به مشکل و بحران را برایتان به صورت علمی ترجمه کند.

تیمی که تا 4 روز پیش از شروع لیگ برتر سرمربی نداشت و هادی برگی‌زر را از پیام به خدمت گرفت. بخش عمده‌ای از بازیکنان سرشناس خود همچون حسینی، آتسوی، هاشمی‌نسب، منصوری، پتروویچ و... را از دست داد و با جذب چند بازیکن جدید مثل ثابتی، جاسم محمد غلام، بائو، خرسندی و بعدها هم سیدعباسی سعی کرد در حدی ظاهر شود که بقایش در لیگ به خطر نیفتد.

ولی مشکلات به همین جا ختم نشد. نداری‌ها ابتدا باعث طغیان برگی‌زر و بعد برکناری او شد و ناصر حجازی و امیرحسین پیروانی هم پس از چند هفته حضور موقت به خاطر پرداخت نشدن مطالبات بازیکنان قید این تیم را زدند تا راه‌راه‌پوشان ریشه‌دار مشهدی سرانجام با انتخاب علی حنطه به عنوان سرمربی چشم به دور جدید رقابت‌ها بدوزند. همین که ابومسلمی‌ها با 11 باخت رکورددار شکست در لیگ هشتم هستند، برای این تیم یک نوع سرشکستگی محسوب می‌شود تا ببینیم در آینده دست تقدیر چه سرنوشتی برای قرمز و مشکی‌پوشان مشهدی رقم می‌زند.





بهترین گلزن: میثم بائو با 5 گل

بیشترین دقایق بازی: میثم بائو با 1663 دقیقه

بداخلاق‌ترین بازیکن: وحید عسگری با یک کارت قرمز و 3 کارت زرد

بهترین نتیجه: پیروزی 4 ــ صفر مقابل ذوب‌آهن (هفته ششم)‌

بدترین نتیجه: شکست 3 ــ صفر در خانه راه‌آهن (هفته سیزدهم)‌

آرش رستم‌نمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها