سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اظهارات باراک اوباما مبنی بر این‌که مذاکره با ایران برای تعلیق است، گفت: اگر آمریکا بر موضع قدیمی‌اش تاکید داشته باشد موضع ایران نیز همان موضع قدیمی است.
کد خبر: ۲۲۲۰۹۳

حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی اظهار کرد: طرفین انتظاراتی متقابل دارند، ما انتظار داریم حقوق هسته‌یی‌مان را به رسمیت بشناسند و ایران هسته‌یی را بپذیرند و شاید آن‌ها هم انتظار داشته باشند، نگرانی‌های‌شان رفع شود؛ در این صورت ما آمادگی رفع نگرانی‌ها را داریم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که اخیرا محمد البرادعی اعلام کرده است در مساله هسته‌یی ایران یک اینچ هم پیشرفت نداشته‌ایم، گفت: چگونه ممکن است پیشرفتی حاصل نشده باشد؟ تمام تلاش‌ها برای مذاکرات و تدوین و اجرای مدالیته و گزارش‌های شخص البرادعی نشان می‌دهد که در موضوع هسته‌یی ایران پیشرفت حاصل شده است. امروز همه بحث‌ها بر سر مطالعات ادعایی است که قبلا هم گفته‌ام. درباره این مساله آن‌ها اصل اسناد مورد ادعا را ارائه نمی‌دهند و حتی به ایران گفته‌اند اصل اسناد در اختیار آژانس هم قرار ندارد.

وی ادامه داد: این‌گونه نیست که هر کسی بخواهد با ارائه یک کپی و یا اسلاید مدعی برخی مسائل شود. طبق قواعد و مقررات حقوق بین‌المللی باید اصل اسناد مورد ادعا در یک مساله به طرف مورد نظر ارائه شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به مطالبی که در یک روزنامه آمریکایی در این خصوص مطرح شده است گفت: حتی در روزنامه‌های آمریکایی در مقالات مختلف و مشخصا یک مقاله خاص اعلام شده است که هیچ موقع اصل سندی وجود نداشته است و آمریکا نمی‌تواند آن‌ها را به ایران ارائه کند؛ چراکه در آن صورت ایران جعلی بودن آن را اثبات می‌کند و این امر محال است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان این‌که " فشارهای آمریکا و برخی متحدانش بر سر مطالعات ادعایی اقدامی روانی علیه ایران است" گفت: آن‌ها اگر می‌خواهند دلایل محکم ارائه کنند.

وی همچنین تصریح کرد: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای چهاردهمین بار اعلام کرده است که ایران فعالیت‌های هسته‌یی‌اش انحرافی به سمت مسائل نظامی نداشته و از تمامی مواد هسته‌یی حسابرسی شده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که دیدار معاونان جلیلی و سولانا چه زمانی خواهد بود؟ گفت: اگر دیداری باشد شورای دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی آن را را اعلام خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این‌که پیکر سربازان نیروی انتظامی که توسط گروه‌های تروریستی شهید شده‌اند چه زمانی به ایران منتقل خواهد شد؟ گفت: در این خصوص نیروی انتظامی راسا اطلاع رسانی می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره دیدار خاویر سولانا با تعدادی از خبرنگاران ایرانی در بروکسل و اظهاراتی که در این دیدار درباره نیاز نداشتن تهران به سوخت هسته‌یی مطرح کرده است، گفت: انتظار ما از تمام شخصیت‌های سیاسی و بین‌المللی این است که در چارچوب‌ها قواعد بین‌المللی را مورد توجه قرار دهند.

وی با بیان این‌که " فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی ایران در چارچوب NPT و کاملا روشن است" افزود: در NPT هیچ نکته‌ای مبنی بر این‌که کشورهای عضو از داشتن دانش و تکنولوژی هسته‌یی و یا مشخصا غنی‌سازی منع شوند وجود ندارد و حتی کشورهای دارای این تکنولوژی باید کشورهای ندار را مساعدت کنند. ایران نیز در این چارچوب فعالیت کرده و اقداماتش تحت نظارت آژانس قرار دارد. این که کشوری بخواهد از فناوری صلح آمیز هسته‌یی استفاده کند و یا انواع نیروگاه‌ها از جمله نیروگاه اتمی را داشته باشد به توانمندی آن کشور و نیز در چارچوب تصمیمات ملی آن برمی‌گردد.

وی تصریح کرد: ما بخش‌هایی از سوخت اتمی نیروگاه بوشهر را تحویل گرفته‌ایم اما این‌گونه نیست که چون با کشوری برای تامین سوخت مورد نیاز این نیروگاه همکاری داریم خودمان دست از تلاش برداریم.

قشقاوی گفت: دنیای امروز، دنیای تعاملات گسترده است؛ در عین حال که کشورها سعی می‌کنند توانمندی‌های داخلی‌شان را گسترش دهند.

وی تاکید کرد: راهبرد ایران تعامل گسترده با جامعه بین‌المللی است، مسیری که از آغاز انقلاب اسلامی طی شده است، در عین حال که مسیر خودکفایی را نیز دنبال می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسید اخیرا دیپلمات‌های ایرانی در کرواسی به دلیل برگزاری نمایشگاه کتاب در این کشور مورد تهدید صهیونیست‌ها قرار گرفته‌اند، با رد این مطلب گفت: چنین چیزی نبوده است، ایران در نمایشگاهی غرفه کتاب داشته است و اتفاقا کتاب‌های عرضه شده مورد استقبال خوبی از سوی مردم کرواسی قرار گرفته است. جمهوری اسلامی ایران پیشتاز آزادی بیان و استقبال از دیدگاه‌های مختلف است. هرچه در غرب آزادی بیان گسترده‌تر شود مورد استقبال ما هم هست.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: مشکل خاصی برای دیپلمات‌های ما در کرواسی به وجود نیامده است و ما گزارش‌های خوبی از نحوه حضور ایران در این نمایشگاه داشته‌ایم.

وی درباره کشته شدن سربازان نیروی انتظامی توسط گروه‌ تروریستی جندالله و نیز ربودن یکی از دیپلمات‌های کشورمان در پاکستان اظهار کرد: سه کشور افغاستان، ایران و پاکستان باید تلاش کنند فضای این اقدامات تروریستی را برای تروریست‌ها، اشرار و عوامل قاچاق مواد مخدر ناامن کنند. متاسفانه کشورهای اشغالگر به وضوح از اقدامات این گروه‌های تروریستی حمایت رسانه‌ای دارند. این روند از زمانی آغاز شد که آن‌ها تروریست را به تروریست خوب و بد تقسیم‌بندی کردند. ما فکر می‌کنیم این نوع برخوردها موجب شده تا فضای این منطقه به ویژه در مرز ایران، افغانستان و پاکستان، بیش از پیش ناامن شود.

وی گفت: هر سرباز و نیروی انتظامی در خط مقابله با این ناامنی‌ها به عنوان مبارزین در راه بشریت قلمداد می‌شوند.

قشقاوی همچنین درباره عطارزاده دیپلمات کشورمان در سفارت ایران در اسلام آباد گفت: در این خصوص همواره تعامل و گفت‌وگو بین دو کشور وجود داشته است و هفته گذشته آخوندزاده معاون آسیایی وزارت خارجه با مقامات پاکستان دیدار داشت. ما امیدواریم رایزنی‌ها تا رفع مشکلات و امن شدن مرزها ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به سفر آینده رییس‌جمهور پاکستان به ایران تصریح کرد: امیدواریم در سفری که در پیش رو داریم و نیز سفری که مقامات ذی‌ربط پاکستانی در خصوص اقدامات اخیر تروریستی به ایران خواهند داشت به نتایج خوبی دست یابیم.

وی همچنین اقدامات دستگاه متبوعش برای آزادی عطارزاده را خوب ارزیابی کرد و گفت: ما فکر می‌کنیم آن‌چه وظیفه سازمانی و اداری وزارت خارجه بوده یعنی تعامل، گفت‌وگو، احضار سفیر، ارسال یادداشت و غیره به خوبی انجام شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره خارج کردن نام گروهک تروریستی منافقین از فهرست گروه‌های تروریستی از سوی دادگاه لوکزامبورگ نیز گفت: رای این دادگاه کاملا سیاسی و فاقد مبانی حقوقی است.

وی با اشاره به ابقاء نام گروهک تروریستی منافقین در فهرست گروه‌های ترورریستی از سوی کانادا، این اقدام اوتاوا را مثبت خواند و گفت: کانادا به وظایف خود در چارچوب سازمانی‌اش عمل کرده است و ما از آن استقبال می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: گروهک تروریستی منافقین سابقه شرارت در ایران و عراق دارد و مواضع‌اش در طول سال‌های گذشته روشن بوده است. همان‌گونه که افکار عمومی از اعدام مقتدای معنوی و فکری منافقین، صدام استقبال کردند، باید نسبت به عوامل صدام با همین رویکرد نگاه کنند. هیچ چیزی از ماهیت شناخته شده این گروهک تروریستی کاسته نشده است. همان ایدئولوژی، افراد، مانیفست که از قبل وجود داشته است، وجود دارد و تغییری صورت نگرفته است.

قشقاوی تصریح کرد: رای دادگاه لوکزامبورگ سابقه نداشته است و ما برخورد این دادگاه را کاملا سیاسی می‌دانیم.

وی تاکید کرد: راه حل برخورد با گروه‌های تروریستی، برخورد غیرگزینشی با تمام انواع و اقشار گروه‌های تروریستی است.

وی همچنین با اشاره به اظهارات روز گذشته رییس‌جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا درباره ایران گفت: اوباما 21 ژانویه در راس کار قرار می‌گیرد و باید دید پشت میز و در مواجهه با واقعیات چه چیزی به او دیکته می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: بحث چماق و هویج دیگر فایده‌ای ندارد و ثابت شده است که این سیاست شکست خورده است. اگر اوباما معتقد به "توانستن" و "تغییر دادن" است انتظار است تا در سیاست‌های سلفش؛ بوش تغییر ایجاد و راهبرد تقابلی آمریکا را در قبال ایران به راهبرد تعاملی تبدیل کند.

وی گفت: این آمادگی از سوی غرب باید باشد که حقوق هسته‌یی ایران را به رسمیت شناسد و نیز ما آمادگی داریم تا نگرانی‌های آن‌ها را در چارچوب قواعد بین‌المللی رفع کنیم.

وی با اشاره به فضای رسانه‌ای آمریکا پس از انتخاب باراک اوباما گفت: رسانه‌های آمریکایی صریحا اعلام می‌کنند که بازگشت به سیاست‌های گذشته نوعی ارتجاع است و در قبال ایران مفید نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور با اشاره به تحولات غزه و سکوت مجامع بین‌المللی و نیز اقداماتی که ایران برای رفع مشکلات در این منطقه انجام داده است نیز به گفت‌گوی تلفنی رییس‌جمهور کشورمان با امیر قطر اشاره کرد و همچنین گفت: راهکاری اندیشیده شده است تا مجلس شورای اسلامی و وزارت خارجه در جلسات متداول که با حضور وزیر خارجه و معاونان وی و نیز اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برگزار می‌شود و یک‌شنبه ‌شب یکی از این جلسات به میزبانی مجلس برگزار شد، تعاملی را با تمامی مجالس کشورهای اسلامی صورت دهیم تا از این طریق مسیری برای پیدا کردن راه حل رفع محاصره از غزه بیابیم.

وی با بیان این‌که " گروه‌های حقوق بشری باید در مساله غزه خود را نشان دهند" تاکید کرد: اگر این گروه‌ها معیار کارشان بر اساس صداقت است، باید خود را در غزه نشان دهند. هر فعال حقوق بشر اگر در این حوزه فعال نباشد، صادق نبوده است.

وی همچنین درباره اجلاسی که از سوی موسسه مطالعات استراتژیک در منامه برگزار خواهد شد، گفت: ایران در این اجلاس همانند اجلاس‌های قبلی شرکت می‌کند، اما سطح و نحوه مشارکت در دست بررسی است و هنوز قطعی نشده است.

قشقاوی درباره اظهارات سولانا مبنی بر این‌که غرب به روسیه اجازه داده است که سوخت نیروگاه بوشهر به ایران ارسال شود با تاکید بر این‌که " این مساله نشان می‌دهد ما نمی‌توانیم به کشورهای دیگر برای تامین سوخت هسته‌یی امیدوار باشیم" گفت: چندین سال است که کمیته بین‌المللی برای تضمین سوخت هسته‌یی تشکیل می‌شود، اما کشورهای عضو موفق نشده‌اند به راهکاری برای این کار دست یابند؛ بنابراین آن‌ها چگونه انتظاردارند ایران بپذیرد که غنی سازی‌اش را کنار بگذارد. آن‌ها حتی درباره ارائه قطعات و تجهیزات هواپیماهای مسافربری نیز تعامل نمی‌کنند. در حالی که موضوع تجهیز و تعمیر هواپیماهای مسافربری مساله‌ای صد در صد حقوق بشری و انسانی است، اما آن‌ها به مکانیزمی برای ارائه قطعات به ایران طراحی نمی‌کنند.

وی ادامه داد: هر ملتی حق طبیعی‌اش است که از مسافرت امن با هواپیما برخوردار باشد، در عین حال که ایران در مرحله بالای امنیت پروازی قرار دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور جمع‌آوری امضا 75 میلیون ایرانی در داخل و خارج از کشور را در مرحله‌ای خوب توصیف کرد و گفت: این حرکت با حمایت رسانه‌ای مثبتی دنبال می‌شود.

وی تاکید کرد: بنابراین، هیچ تضمینی برای ارائه سوخت از سوی کشورهای مختلف به ایران وجود ندارد؛ حق دادنی نیست، گرفتنی است. در این مسیر پایمردی و حتی پرداخت هزینه امکان دارد، البته به نفع منافع ملی است که با هزینه کمتری این کار صورت گیرد.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر امضای پیمان مشترک میان عراق و انگلستان، مشابه پیمان امنیتی بغداد - واشنگتن گفت: این پیمان مشابه پیمان امنیتی آمریکا و عراق نیست.

قشقاوی درباره اعزام خبرنگاران ایرانی به بروکسل و نحوه هماهنگی و انتخاب افراد معرفی شده، گفت: اعزام خبرنگاران با نظارت و همکاری وزارت خارجه بوده است، هرچند که اقدام اولیه را ما انجام نداده‌ایم، اما در ادامه، کار با هماهنگی ما صورت گرفته است.

وی درباره احتمال دیدار آینده جلیلی و سولانا بعد از نشست خلع سلاح در پارلمان اروپا گفت: دبیر شورای عالی امنیت ملی سفری به بروکسل برای شرکت در اجلاس خلع سلاح نخواهند داشت. این‌که از طریق ویدئو کنفرانس در این اجلاس شرکت کنند در دست بررسی است.

وی درباره جنایاتی که عراقی‌ها در جنگ تحمیلی علیه سربازان ایرانی صورت دادند،گفت: ما درباره مسائل مختلف با عراق در چارچوب مکانیزم‌هایی گفت‌وگو می‌کنیم، از جمله در بحث لایروبی اروندرود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به شرایط عراق و دولت این کشور گفت: به این معنی نیست که ما از حقوق‌مان عقب نشینی کنیم. ما ضمن این‌که همه بخش‌ها به پیگیری مطالبات و حقوق‌مان در عراق می‌پردازند، درک واقع‌بینانه‌ای از شرایط عراق و دولت آن داریم. اولویت فعلی ما احترام به حاکمیت ملی عراق، ثبات و توسعه اقتصادی و بازسازی این کشور است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها