جام جم آنلاین - در حالی که جنگ در عراق شدت بیشتری به خود گرفته است ، بزرگترین تظاهرات ضدجنگ در ده ها کشور جهان نیز برپا شده است.
کد خبر: ۲۱۹۶۲
صدها حزب سیاسی ، اتحادیه کارگری ، گروه ها و انجمن های ضدجنگ، تشکل های هوادار زنان ، محیط زیست و سایر سازمان ها و نهادهای اجتماعی برای تظاهرات امروز در نقاط مختلف جهان فراخوان داده اند.
تظاهرات امروز مخالفین جنگ ، حتی از تظاهرات روز 1 فوریه گذشته نیز که بنابر ارزیابی ها بین تا 10 میلیون نفر در آن شرکت کردند ، گسترده تر است و احتمالا بیش از 13 میلیون نفر در آن شرکت کرده اند.
روز گذشته نیز تظاهرات صلح طلبان و مخالفین جنگ در کشورهای مختلف ادامه یافت و برخی از این اجتماعات به خشونت کشیده شد از جمله در یمن دو نفر کشته شدند.
موج جدیدی از تظاهرات ضد جنگ در سراسر آمریکا
مخالفان جنگ ، روز جمعه نیز دور جدیدی از تظاهرات ضد جنگ عراق را با نشستن در خیابانها و راه های ورود به ساختمانهای فدرال شهرهای بزرگ آمریکا آغاز کردند.
در جریان این رشته تظاهرات صدها نفر دستگیر شدند.
در تظاهرات در سانفراسیسکو ، مخالفان جنگ با هدف فلج کردن روند کار در شهر ، از ساعات اولیه صبح در خیابانهای منتهی به ساختمان تبادلات سهام به اعتراض نشسته و روند ترافیک را مختل کردند.
در شهر لنسینگ میشیگان ، ده ها نفر در حالیکه به هم زنجیر شده بودند ، راه ورود به دانشگاه ایالتی در این شهر را مسدود ساختند.
در پوتلند اورگان، تظاهرکنندگان پنجره یک رستوران مک دونالد را شکستند و پرچم آمریکا را به آتش کشیدند.
در این حادثه بیش از صد نفر دستگیر شدند.
در انستیتوی تکنولوژی ماساچوست در کامبریج ، بیش از 600 نفر در مرکز دانشجویی این انستیتو اجتماع کرده و علیه جنگ شعار دادند.
در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی ، دانشجویان با نشستن در مسیر رفت آمد به محوطه این دانشگاه به اعتراض پرداختند و 110 نفر در این رابطه دستگیر شدند.
در دانشگاه تگزاس در آستین ، دانشجویان با قفل کردن خود به هم در خیابانهای شلوغ شهر به اعتراض نشسته و ترافیک را مختل کردند.
در سنت لوئیس ، هزار نفر در اطراف ساختمان دادگاه فدرال خود را به هم قفل کردند.
در اطراف کاخ سفید ، تظاهرکنندگان با حمل شعار "خون برای نفت نه" به تظاهرات پرداختند.
هر چند که تا کنون بیشتر تظاهرات ضد جنگ عاری از خشونت بوده است ، اما در مناطقی درگیری با پلیس و یا تخریب ساختمانها و اموال دولتی به وجود آمد.
دانشجویان اسپانیایی علیه حاکمیت راستگرایان قیام کرده اند
شدیدترین تظاهرات صلح طلبانه در اسپانیا جریان دارد.
هزاران دانشجوی خشمگین اسپانیایی ، در دو روز گذشته با برپایی تظاهرات ضد جنگ در خیابانهای مادرید و کشاندن این تظاهرات از این سو به آن سوی شهر ، علیه حاکمیت راست گرایان در این کشور دست به شورش زده اند.
این تظاهرات ، روز جمعه نیز برای دومین روز پیاپی در نقاط مختلف پایتخت اسپانیا برگزار شد و تا ساعت 22 و 30 دقیقه شب به وقت محلی همچنان ادامه داشت.
دانشجویان که به صورت خودجوش و بدون برنامه ریزی قبلی ، به خیابانهای مادرید ریخته اند ، علیه "خوسه ماریا اسنار" و دولت راست گرای این کشور شعار می دهند و خواستار توقف جنگ هستند.
تظاهرکنندگان پس از اجتماع در برابر سفارت آمریکا در مادرید یک زنجیره انسانی تشکیل دادند.
معترضین ، سپس به سردادن شعار علیه جرج بوش رئیس جمهور آمریکا و هیات حاکمه این کشور پرداختند و بوش را جنایتکار جنگی و قاتل انسانهای بیگناه معرفی کردند.
هزاران دانشجوی اسپانیایی سپس وارد خیابان "کاستیانا" اصلی ترین خیابان پایتخت شدند و به سوی مقر حزب حاکم "مردمی" به حرکت درآمدند.
به دنبال حرکت دانشجویان ، صدها مامور ضد شورش پلیس خیابان منتهی به مقر حزب حاکم را مسدود کردند و از پیشروی دانشجویان به سوی این محل جلوگیری کردند.
دانشجویان سپس در میدان "کلمب" از میادین اصلی پایتخت بر روی زمین نشستند و دستهای خود را به علامت تسلیم در مقابل ماموران پلیس بالا بردند.
در ادامه این تظاهرات ، پلیس ضد شورش اسپانیا با استفاده از گلوله های پلاستیکی ، باتوم و گاز اشک آور به سوی آنان حمله ور شد که تا زمان مخابره خبر ، درگیری میان دانشجویان و ماموران پلیس ادامه داشت.
دانشجویان با استفاده از سنگ و بطری و اشیای دیگر به حمله پلیس پاسخ می دادند.
همچنین در گزارشهای خبری گفته شده است که یک زن 52 ساله براثر اصابت گلوله های پلاستیکی ، مجروح شده است.
پلیس اسپانیا روز پنجشنبه نیز در جریان سرکوب تظاهرات دانشجویان ، دو نفر را مجروح کردند.
در میدان کلمب ، تاسیسات یک ایستگاه اتوبوس نیز به آتش کشیده شد.
از سوی دیگر ، هزاران نفر نیز در شهر بارسلون دومین شهر مهم اسپانیا دست به تظاهرات زدند.
تظاهرکنندگان ، برای دومین بار مقر حزب حاکم "مردمی" را در این شهر با سنگ ، بطری ، تخم مرغ مورد حمله قرار دادند و بر روی در و دیوار آن خون حیوان پاشیدند.
در همین حال ، قرار است ، تظاهرات بزرگتری علیه جنگ در عراق ، در دو روز آینده در شهرهای مادرید و بارسلون برگزار شود.
دو نفر در یمن کشته شدند
حداقل دو نفر که یکی از آنها پلیس بوده است؛ در طول تظاهرات ضدجنگ در صنعا پایتخت یمن کشته شدند.
حدود 30 هزار نفر از مخالفان جنگ در صنعا پایتخت یمن با شرکت در یک تظاهرات ضد جنگ در اعتراض به حملهی آمریکا و انگلیس به عراق خیاباهای این شهر را بطرف سفارت آمریکا در یمن طی کردند. شبکه خبری بی.بی.سی با مخابره این مطلب خبر داد که در این تظاهرات که به درگیری بین پلیس و تظاهر کنندگان انجامید حداقل دو تن کشته و 30 تن زخمی شدند. این گزارش حاکی است که یک نوجوان 11 ساله و یک پلیس در طول درگیری بین پلیس و تظاهرکنندگان در یمن کشته شدند.
اجتماعات بزرگ ضد جنگ در شهرهای ایتالیا
صدها هزار ایتالیایی نیز در 142 شهر این کشور علیه جنگ طلبی آمریکا در عرصه بین المللی بویژه در قبال عراق راهپیمایی های اعتراض آمیز برگزار کردند.
در ادامه راهپیمایی های اعتراض آمیز مردم شهر رم ، صلح طلبان پنجشنبه شب نیز در مناطق مختلف بویژه مرکز و نزدیک ساختمات سفارت آمریکا در این شهر ، به تظاهرات ضدآمریکایی پرداختند.
صلح طلبان در این تظاهرات ، ضمن همراه داشتن پرچم های صلح و شعارنوشته های ضد جنگ ، "جرج بوش " رییس جمهوری آمریکا را یک جنگ طلب خواندند که برای تسلط بر منطقه خلیج فارس ، خلع سلاح عراق را بهانه کرده است.
مردم شهر رم در این تظاهرات با "شعارهای خلع سلاح یک بهانه" ، "مردم را نکشید" و "نفت ارزش خون را ندارد" خواستار محکومیت جهانی تهاجم نظامی آمریکا به عراق شدند.
همچنین براساس گزارش های رسیده به ایرنا ، 141 شهر دیگر ایتالیا نیز پنجشنبه شب شاهد تظاهرات گسترده ضد آمریکایی بود.
تظاهرات اعتراض آمیز صلح طلبان ایتالیا در شهرهای مختلف مانند رم ، ونیز و میلان مقابل سفارتخانه ها یا کنسولگری های آمریکا و انگلستان پایان یافت که مخالفان جنگ در این راهپیمایی ها از سران این کشورها خواستند هر چه زودتر به جنگ خود علیه ملت عراق پایان دهند.
در شهر ونیز ، پلیس برای متفرق کردن مخالفان جنگ از مقابل کنسولگری انگلیس به گاز اشک آور متوسل شد و در میلان نیز ماموران برای پایان دادن به اشغال ایستگاه مرکزی راه آهن این شهر ، مداخله کردند.
تظاهرات ضد جنگ در ایتالیا با حمایت اتحادیه های کارگری ، چند حزب سیاسی و صدها گروه صلح طلب این کشور سازماندهی و برگزار می شود.
تظاهرات ده ها هزاری نفری در هند
هزاران تن از شهروندان هندی روز جمعه در اعتراض به جنگ آمریکا علیه عراق در مرکز شهر دهلی نو دست به تظاهرات زدند و اقدامات بوش را محکوم کردند.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، دراین تظاهرات که از سوی "کمیته مخالف جنگ آمریکا علیه عراق " مرکب از 24 سازمان سیاسی و اجتماعی هند برگزار شده بود ، تجاوز آمریکا به عراق محکوم شد.
تظاهرکنندگان هندی خواستار توقف فوری جنگ علیه عراق شدند.
تظاهرکنندگان همچنین با سر دادن شعارهایی علیه رژیم اسرائیل خواستار پایان تجاوز این رژیم علیه مردم بیگناه فلسطین شدند.
همچنین در تظاهرات دیگری که در ناحیه جانتار مانتار دهلی نو از سوی احزاب چپ شکل گرفت ، تظاهرکنندگان جنگ آمریکا علیه عراق را محکوم کرده و آن را تجاوزی آشکار به یک کشور مستقل و عضو سازمان ملل متحد دانستند.
"دیپانکار باتاچارجی"، دبیرکل حزب مارکسیست کمونیست هند ضمن سخنرانی در این اجتماع اعتراض آمیز ، گفت که تجاوز به عراق تهاجم مستقیم به قاره آسیا و کشورهای جهان سوم است.
وی افزود که این جنگ به منافع اقتصادی هند آسیب می رساند.
وی از دولت هند به خاطر عدم مخالفت قاطع با آن انتقاد کرد.
هواداران احزاب چپ هند همچنین پلاکاردهایی که برروی نوشته شده بود " بوش قصاب را متوقف و از مردم عراق پشتیبانی کنید" ، " بوش قصاب را برکنار و تعقیب قانونی کنید" با خود به خیابان ها آورده بودند.
تظاهرات کنندگان بعدا در خیابان پارلمان در پایتخت هند دست به راه پیمایی زدند و آدمک بوش را به آتش کشیدند.
علاوه براین ، صدها تن از هواداران و فعالین حزب "لوک جان شکتی" به رهبری "رام ویلاس پاسوان" ، یک وزیر سابق دولت هند روز جمعه در مرکز شهر دهلی نو در اعتراض به تجاوز آمریکا اجتماعی اعتراض آمیز برپا کردند.
تظاهرات دانشجویان و هنرمندان در شیلی
صدها تن از مردم شیلی در اعتراض به حمله آمریکا به عراق با شب زنده داری در برابر سفارت این کشور در سانتیاگو ، علیه سردمداران واشنگتن شعار دادند.
گزارش روز جمعه رسانه های خبری محلی حاکیست که هنگام اجتماع طرفداران صلح دربرابر سفارت آمریکا ، تعداد زیادی از ماموران یگان ضد شورش پلیس محلی ، این نمایندگی دیپلماتیک را در محاصره خود گرفته بودند.
درهمین حال صدها تن دیگر از مردم سانتیاگو ، پایتخت شیلی ، پنجشنبه شب با اجتماع در میدان "ایتالیا" این شهر و روشن کردن شمع برای برقراری صلح، به یاد اولین قربانیان عراق در جنگ، دعا کردند.
تظاهرات دهها تن از هنرمندان سرشناس شیلی در خیابانهای مرکزی سانتیاگو از دیگر تحرکات ضد جنگ در طول پنجشنبه شب در این کشور بود.
هنرمندان شیلیایی همچنین با خواندن بیانیه یی در برابر کتابخانه ملی سانتیاگو ، از دولت این کشور خواستند تا برای توقف سریع این جنگ در شورای امنیت سازمان ملل متحد به طور فعال تر تلاش کند.
دولت شیلی از اعضای غیردایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و مخالف جنگ علیه عراق است.
هنرمندان شیلی هشدار دادند که این جنگ فاجعه یی برای جهان با ابعاد عظیم به شمار می رود و شروع آن به منزله نادیده گرفتن حقوق بین المللی و حذف سازمان ملل متحد است.
در گیری های شدید در تظاهرات ضدجنگ در آرژانتین
تظاهرات ضد جنگ در برابر سفارت آمریکا در آرژانتین به آشوب و زدو خورد بین تظاهرکنندگان و ماموران پلیس ضد شورش کشیده شد.
به نوشته روزنامه محلی "لاناسیون" ، در این تظاهرات که پنجشنبه شب صورت گرفت ، صدها تن ازافراد معترض به حمله آمریکا به عراق ، درمرکز شهر بوینوس آیرس شرکت کردند.
تظاهرکنندگان خشمگین از حمله نظامی به عراق ، با پرتاب سنگ و آجر ساختمان سفارت آمریکا را هدف قرار دادند.
دراین تظاهرات که برخی از شخصیتهای برجسته سیاسی و فرهنگی آرژانتین چون "آدولفو پرز اسکیوال" برنده جایزه نوبل حضور داشتند ، آدمک جرج بوش رییس جمهوری آمریکا به آتش کشیده شد.
ماموران یگان پلیس ضد شورش که در روزهای اخیر تعداد آنان برای حفاظت از سفارت آمریکا در آرژانتین به شدت افزایش یافته است ، نیز با شلیک گاز اشک آور به اجتماع معترضان حمله بردند.
این حرکت پلیس درگیری ماموران با گروهی از معترضان به جنگ را به همراه آورد و تظاهرکنندگان نیز اقدام به شکستن شیشه برخی از موسسات و بانکهای آمریکایی ، اسپانیایی و ایتالیایی کردند.
نماینده تظاهرکنندگان به شبکه " خبر" رادیوی بوینوس آیرس گفت: ما این جنگ امپریالیستی را محکوم می کنیم و این جنون هرچه سریعتر باید پایان یابد.
گروهی دیگراز طرفداران صلح نیز شب گذشته در برابر کاخ دولت آرژانتین در بوینوس آیرس اجتماع کردند و بر ضد آمریکا و جنگ شعار دادند.
همچنین تعدادی از معترضان حمله آمریکا به عراق شیشه های یک شعبه غذاخوری آمریکایی "مک دونالد" را در مرکز پایتخت آرژانتین شکستند.
اعتصاب خبرنگاران یونانی به نشانه همبستگی با ملت عراق
اتحادیه سراسری خبرنگاران یونان روز جمعه ضمن محکوم کردن حمله نظامی نیروهای آمریکایی و انگلیسی به عراق و کشتار ملت بی دفاع این کشور ، اعلام نمود: اعضای این اتحادیه از ساعت 12 به وقت محلی برای مدت سه ساعت از کار خود دست خواهند کشید.
این اتحادیه همچنین افزوده است: به علت وضعیت حساس و نیاز مبرم مردم به اطلاع از وضعیت جنگ و مردم عراق ، خبرنگاران و مجریان تلویزیونی کشور در این اعتصاب شرکت نخواهند کرد.
این اتحادیه همچنین از تمام اعضای خود خواست همراه با دیگر اقشار مردم یونان در تظاهرات ضد آمریکایی و ضد جنگ شرکت نمایند.
کارکنان مدارس ، دانشگاهها ، ادارات دولتی و غیردولتی ، اتحادیه های صنفی و سیاسی یونان نیز طی بیانیه مشترکی از شهروندان این کشور خواستند که بعد از ظهر جمعه برای نشان دادن مخالفت خود با جنایات آمریکا علیه ملت عراق و بشریت در تظاهرات ضد آمریکایی شرکت نمایند.
گستردگی تظاهرات روز گذشته مردم یونان بر علیه جنگ و آمریکا که در سراسر این کشور برگزار گردیده بود، طی چهل سال اخیر بی سابقه بوده است.
کاسترو: تمایل آمریکا دلیل آغاز جنگ علیه عراق است
"فیدل کاسترو" رهبر کوبا گفت که جنگ در عراق به این دلیل آغازشد که آمریکا تمایل به آن داشت.
به گزارش روز جمعه خبرگزاری کوبایی "پرنسا لاتینا"، کاسترو تاکید کرد که در این جریان سازمان ملل متحد به طور کلی نادیده گرفته شده است، گویی چنین دستگاهی وجود ندارد. وی افزود: آمریکا نخواست جلو بروز این جنگ را بگیرد ولی این واقعه برای دولت واشنگتن هزینه سنگینی دربر خواهد داشت. رهبر 75 ساله کوبا هشدار داد که بحران ناشی از این جنگ ممکن است متحدان مهم آمریکا چون انگلیس و اسپانیا را نیز در برگیرد. وی اضافه کرد: برخی از کشورها از جنگ مزبور حمایت کردند به این دلیل که به شدت تحت فشار آمریکا قرار گرفته بودند. به گفته کاسترو آغاز جنگ علیه عراق به منزله ضربه سختی به کشورهای طرفدار صلح و اذهان عمومی مردم دنیا است.
رهبر کوبا تاکید کرد که مسایل بسیار مرموزی درباره نحوه تصمیم به این آغاز جنگ وجود دارد چون در کمترین شرایطی این گونه موضعی یکپارچه علیه جنگ در جهان وجود داشت.
وی درباره مدت احتمالی جنگ علیه عراق گفت: این امر را نمی توان پیش بینی کرد ، در کوزوو جنگی هفت روزه را آغاز کردند اما هفتاد روز به طول انجامید ، به همین دلیل در شرایط کنونی نمی توان دراین زمینه سخن گفت.
دومای روسیه خواستار حضور نیروهای سازمان ملل در عراق شد
دومای روسیه روز جمعه دریک بیانیه رسمی با ابراز نگرانی شدید از تجاوز آمریکا و متحدین آن علیه عراق ، از رییس جمهوری روسیه خواست تا در شورای امنیت ، مساله حضور نیروهای سازمان ملل برای برقراری صلح و قطع جنگ در عراق را مطرح سازد.
دوما همچنین پیشنهاد برگزاری اجلاسیه اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل برای بررسی تجاوز آمریکا ، انگلیس و متحدین آن را مطرح کرد. نمایندگان دوما ضمن مخالفت با ادامه عملیات گسترده نظامی در عراق نگرانی خود را نسبت به بی ثباتی بین المللی ابراز داشتند.
دوما از مجالس کشورهای مختلف جهان دعوت کرد تا از راه حل سیاسی در مورد بحران عراق حمایت و از تلاشهای سازمان ملل در این راستا جانبداری نمایند. نمایندگان در این بیانیه ، تجاوز نظامی آمریکا و متحدانش علیه عراق را تهدید به منافع ملی روسیه دانسته و از مقامات سیاسی و نظامی درخواست کردند ، تا برای دفاع از منافع ملی کشور تدابیر فوری اتخاذ نمایند.

تظاهرات ضد امریکایی در کشورهای مختلف
گسترش تظاهرات ضدامریکایی در کشورهای جهان
تظاهرات ضدجنگ در امریکا
تظاهرات گسترده علیه آمریکا
تظاهرات جهانی علیه آمریکا ادامه دارد
برگزاری} بزرگترین}}} تظاهرات} ضد جنگ
صلح طلبان ایتالیایی مانع حرکت قطارهای نظامی امریکا می شوند
آخرین تلاش صلح طلبان برای اجتناب از جنگ
نماز جمعه و تظاهرات ضد آمریکایی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها