476 سال پیش در روز 16 نوامبر 1532 میلادی ، فرانسیسکو پیزارو ، ماجراجوی اسپانیایی با خدعه و نیرنگ ، ناجوانمردانه آتاهوآلپا امپراتور اینکا را به اسارت درآورد. فرانسیسکو پیزارو یک سرباز خشن و بی سواد اسپانیایی ، پس از کشف قاره آمریکا توسط کریستف کلمب ، زادگاه خود منطقه استرمادورا در اسپانیا را ترک کرد و به قصد ماجراجویی روانه دنیای جدید شد.
کد خبر: ۲۱۶۶۷۵

پیزارو با فرد دیگری به نام دیه‌گو آلماگرو که شخصیتی مشابه داشت شریک شد و به اکتشاف ساحل غربی آمریکای جنوبی پرداخت.

آنها پس از مدتی برای کشف سرزمین های جدید از حمایت شارل کن ، امپراتور اسپانیا برخوردار شدند و دستور یافتند امپراتوری قوم اینکا در قلب کوهستان های آند را تصرف کنند.

به این ترتیب بود که پیزارو و آلماگرو با 183 ماجراجوی دیگر اسپانیایی و 37 راس اسب در ساحل شمالی پرو از کشتی پیاده شدند.

این گروه کوچک به قصد دیدار با امپراتور قوم اینکا راه کوههای آند را در پیش گرفتند.

در راه ، پیزارو از وجود معادن غنی طلا و نقره در این سرزمین آگاه گردید و در عین حال مطلع شد میان آتاهوآلپا امپراتور اینکا و بردارش هواسکار اختلاف به وجود آمده و هواسکار دست به شورش زده است.

پیزارو حیله گر از رقابت دو برادر سود جست و پیشنهاد میانجی گری داد.

او از آتاهوآلپا دعوت کرد برای پایان یافتن این اختلاف در منطقه کاخامارکا به دیدارش بیاید.

در روز 16 نوامبر سال 1532 میلادی ، آتاهوآلپا با همراهان خود وارد منطقه کاخامارکا شد.به محض ورود ، کشیش اسپانیایی به دستور پیزارو به سوی آتاهوآلپا می رود و با نشان دادن صلیب از او می خواهد که مسیحی شود.

امپراتور از همه جا بی خبر صلیب را پس می زند ، در این هنگام کشیش به سبک انگیزاسیون به سوی پیزارو برگشته و می گوید:تو آمرزیده می شوی.

با دادن این علامت ، سواران اسپانیایی که در پشت خانه ها پنهان شده بودند به آتاهوآلپا یورش می آورند و سایر اسپانیایی ها با توپ و سلاح آتشین بومیان اینکا را قتل عام می کنند.هزاران بومی اینکا در آن روز به قتل می رسند.

به این ترتیب در روز 16 نوامبر سال 1532 میلادی ، فرانسیسکو پیزارو ناجوانمردانه آتاهوآلپا امپراتور اینکا را به اسارت درمی آورد.

در جریان ماه ها اسارت ، اتباع امپراتور برای نجات او محموله های طلا و نقره را برای پیزارو به همراه می آورند که ارزش آنها معادل بیش از 5.4 میلیون دوکات اسپانیایی بود.

اما پیزارو پس از دریافت خونبها ، آتاهوآلپا را در دادگاه انگیزاسیون محاکمه می کند و در پایان آتاهوآلپا محکوم به زنده سوختن در آتش می شود.

اما پیزارو که شاید برای نخستین بار اندکی رحم نشان می دهد به بریدن سر امپراتور در سلولش اکتفا می کند و یا به روایت دیگر او را خفه می کند.

دژخیمان پیزارو در روز 29 اوت سال 1533 میلادی سر آتاهوآلپا را در سلولش از بدن جدا می کنند و امپراتوری اینکا که قرن ها بر سلسله جبال آند فرمان می راند و یک تمدن درخشان را ایجاد کرده بود ، سرنگون می شود.

بهرام افتخاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها