مترجم: ‌مهری توکلیان/ منبع: آسوشیتدپرس‌

اثری ماندگار و قابل ستایش‌

«بچه عوض شده» فیلم جدید کلینت ایستوود در مقام کارگردان بر اساس یک داستان واقعی در سال 1928 در لس‌آنجلس رخ می‌دهد. پسر 9 ساله مادری تنها یکباره ناپدید می‌شود و پلیس پس از چند ماه انتظار، پسری را به مادر برمی‌گرداند که فرزند واقعی این زن نیست.
کد خبر: ۲۱۵۲۶۸

بچه عوض شده، فضایی بسیار غنی آمیخته با احساس مادری، ترس و اضطراب دارد. ایستوود این بار هم با پرداختن به جزییاتی مهیج با روش خاص خودش که در فیلم‌های ستوده شده دیگرش مثل «رودخانه مرموز» و «کودک میلیون دلاری» و «نامه‌هایی از ایوو جیما» نیز دیده می‌شود، اثری ماندگار را در کارنامه خود ثبت کرده که قابل تامل و ستایش است و شاید یکی از بخت‌های دریافت جایزه اسکار امسال باشد.

کلینت ایستوود 77 ساله در این  فیلم اشتباهات هنری گذشته خود را به طرز ماهرانه‌ای برطرف کرده است. او که 4‌‌اسکار بهترین کارگردانی و بهترین فیلم را برای فیلم‌های «نابخشوده» (1992)‌ و «دختر میلیون دلاری» (2005)‌ به دست آورده و 6 بار نیز نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر و بهترین فیلمساز بوده است،‌این بار به سراغ روایت داستانی واقعی مملو از احساس و عاطفه رفته است و ماهرانه به آن پرداخته است.

جی. مایکل استرازاینسکی، فیلمنامه‌نویس بچه عوض شده با وسواس و باریک‌بینی خاص، مادر داستان یعنی کریستین کالینز (با بازی آنجلینا جولی) را در مرکز روایت قصه قرار داده است. مادر در نقش یک قربانی با کابوس ناپدید شدن پسر 9 ساله‌اش مجبور می‌شود با پلیس‌های فاسد و دروغگوی لس‌آنجلس درگیر باشد. پلیس برای خوش‌خدمتی و انجام وظیفه  به او پسری را تحویل می‌دهد که فرزند واقعی او نیست و با به راه‌انداختن جنگی روانی سعی می‌کند با شیدا معرفی کردن مادر، روی اهمال کاری خود سرپوش بگذارد.

هر چه داستان بیشتر پیش می‌رود مخوف‌تر و مهیب‌تر می‌شود. ایستوود و استرازاینسکی در سراسر داستان سعی دارند به بیننده نشان دهند مادر قصه با وجود غم بزرگی که دارد و به بدترین شکل ممکن پسرش را از دست داده است، کاملا هوشیارانه عمل می‌کند. فیلم اداره پلیس را کمینگاه شیاطین معرفی می‌کند و مبارزه این مادر تنها با دستگاه فاسد پلیس زجرآور است.

آنجلینا جولی (خانم کریستین)، زنی بازمانده از خانواده‌ای از هم پاشیده است که به تنهایی یک زندگی امن و راحت برای پسر 9 ساله‌اش والتر ساخته است. روزی مادر از سر کار به خانه بازمی‌گردد و می‌بیند پسرش ناپدید شده است. او به پلیس اطلاع می‌دهد و 5 ماه دردناک را بدون کوچک‌ترین نشانه‌ای از فرزندش در ترس و اضطراب می‌گذراند. پس از 5‌ماه پلیس به او خبر می‌دهد که پسرش را پیدا کرده است.

سروان پلیس جونز با بازی جفری دوناوان به او پسر بچه دیگری را تحویل می‌دهد و اصرار مادر درباره این‌که این پسر فرزند واقعی‌اش نیست، کاملا بی‌نتیجه است. پلیس با زبان چرب و نرم سعی می‌کند مادر را متقاعد کند که پسر را به خانه ببرد و به او تلقین می‌کند به دلیل اضطراب و پریشانی، حافظه‌اش را از دست داده است.

مادر با کمک یک کشیش با بازی جان مالکوویچ مبارزه علیه پلیس را آغاز می‌کند،‌ پلیسی که برای شانه خالی کردن از وظیفه‌اش سعی می‌کند او را مادری نالایق و دیوانه جلوه دهد.

بچه عوض شده فیلمی است که در عین موازی حرکت کردن با ترس و غم، فساد دستگاه پلیس را بخوبی برای بیننده بازگو می‌کند. این دو مقوله کاملا جداگانه و در عین حال به هم تنیده بررسی می‌شوند.

پلیس، مادر را به رفتن به بیمارستان روانی محکوم می‌کند و دقیقا در همین زمان، مدارک و نشانه‌هایی در یک مزرعه پرورش دام از کودک گمشده یافت می‌شود و یک قاتل زنجیره‌ای که بچه‌ها را با تبر به قتل می‌رساند.

فیلم با گام‌هایی کند از میان ترس و اضطراب عبور ‌کرده، داستان را گام به گام برای ببینده فاش می‌کند. گرچه داستان به اینجا ختم می‌شود که مادر پس از مبارزه‌ای طولانی و روزهایی پر از ترس و غم فرزندش را برای همیشه از دست می‌دهد، ولی درسی که مخاطب پس از دیدن این ماجرا می‌گیرد،‌ کاملا خرسند کننده است.

بچه عوض شده با فن و تکنیک منحصر به فرد یک استاد هنرپیشه و کارگردان به نام کلینت ایستوود، ‌لس‌آنجلس دهه ‌20 را زنده می‌کند و جلوی چشم مخاطب قرار می‌دهد و این اوج شکوفایی هنر ایستوود در این فیلم است.

بازی آنجلینا جولی در این فیلم بی‌تردید او را یک بار دیگر نامزد جایزه اسکار خواهد کرد. جولی با مهارت و ظرافتی خاص در نقش زنی تنها، مادری مصیبت دیده و یک بیمار روانی بستری در بیمارستان روانی ظاهر می‌شود. آنجلینا جولی که در 2 فیلم اخیر خود «چوپان خوب» (2006)‌ ساخته رابرت دنیرو و «یک قلب قدرتمند» (2007)‌ ساخته مایکل وینتر باتم، علاقه خود را به بازی در درام‌های اجتماعی  سیاسی نشان داده با بازی بچه عوض شده، این گرایش را ادامه می‌دهد.

جان مالکوویچ، همبازی قدیمی ایستوود در فیلم «در خط آتش» این بار در نقش یک قهرمان که به کمک زنی تنها می‌آید، ظاهر می‌شود.

کولم فئور، دیگر بازیگر کلیدی فیلم نقش پلیسی با قلب سیاهی که دارد کاملا مطرود است. ایستوود بخوبی از او آدمی توطئه‌گر و بدجنس ساخته است.

در فیلم همه چیز سر جای خود قرار دارد، خوبی و بدی با سبکی کلاسیک به طور روشن و مشخص از هم جدا شده اند و با این فرمول هیچ چیز در آخر داستان غلط از آب در نمی‌آید.

بچه عوض شده محصول شرکت یونیورسال پیکچرز و با درجه بندی R و مدت زمان 141 دقیقه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها