بجنورد - خبرنگار جام‌جم: جهانگیر عرب، مجری طرح توسعه زیتون کشور و نماینده کشور در سازمان جهانی زیتون گفت: ‌براساس مطالعات تفضیلی اجرایی انجام شده در بخش مانه از خراسان شمالی این محدوده برای توسعه کشت زیتون مستعد شناخته شده و مکان مناسبی برای سرمایه‌گذاری و احداث باغ‌های زیتون است. وی در ارتباط با طرح توسعه و اصلاح باغ‌های زیتون اظهار کرد: این طرح از 15سال پیش به صورت طرح ملی تصویب و در سطح 120 هزار هکتار از اراضی 26 استان کشور به انجام رسید.
کد خبر: ۲۱۴۴۷۷
وی با اشاره به این که میوه زیتون بعد از برداشت سریعا باید روغن‌کشی شود، تصریح کرد: تعداد 10 واحد روغن‌کشی در کشور احداث و 15 هزار نهال زیتون در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

وی گفت: سرمازدگی سال 1386 در طول 60 سال گذشته بی‌سابقه بوده و باعث شد درصدی از میزان این محصول، کاسته شود و با توجه به این که درخت زیتون در مقابل کم آبی مقاوم است از نظر خشکسالی آسیبی به محصولات زیتون کشور وارد نشد.

وی افزود: برای آشنایی مردم با این محصول ارزشمند، فعالیت‌های زیادی انجام شده از جمله: طی 5 سال 5 جشنواره ملی و استانی برگزار شد که هدف اصلی آن ارتقای مصرف روغن زیتون بوده که سرانجام، مصرف سرانه از 30 گرم به 130 گرم افزایش یافت.

وی در اختیار گذاشتن اراضی ملی و دولتی، منابع آب و تسهیلات برای احداث باغ‌های زیتون را از جمله حمایت‌هایی دانست که از کشاورزان شده و تاکید کرد: هر سال در 10درصد باغ‌های زیتون (که احداث می‌شود) مدیریت باغ صورت می‌گیرد تا هم دانش بهره‌بردار افزایش یابد هم در کنار آن کار الگویی صورت پذیرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها