مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی (سابا) گفت: کارگروهی قیمت عرضه لامپ کم‌مصرف را تعیین می‌کند، ولی برای جلوگیری از عرضه مجدد و صادرات آن فعلا قیمت لامپ کم‌مصرف کاهش نمی‌یابد.
کد خبر: ۲۱۳۴۴۸
به گزارش برنا، حسین لوایی در یک نشست خبری درخصوص وضعیت تولید و عرضه لامپ کم‌مصرف در کشور گفت: در دنیا حدود 25 سال از عمر عرضه لامپ کم‌مصرف می‌گذرد که این زمان در ایران 15 سال است.

وی اظهار کرد: در سال 76 با حمایت دولت دو کارخانه تولید لامپ کم‌مصرف در کشور راه‌اندازی شد که در ابتدا مصرف لامپ‌های کم‌مصرف با بحث‌های فنی و زیست محیطی همراه بود. لوایی تصریح کرد: با مطالعات صورت گرفته روشن شد هارمونیک‌های مضر در شعله لامپ کم‌مصرف کمتر از یک دستگاه کامپیوتر است، به نحوی که تولید و عرضه این لامپ‌ها در ایران و دنیا منطقی و اقتصادی به نظر می‌رسد.

مدیر عامل سازمان بهره‌وری انرژی (سابا) خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن یارانه توزیع لامپ کم‌مصرف تا پایان سال 85، 17 میلیون شعله لامپ کم‌مصرف بین مردم توزیع شد که در آن مقطع تولید و عرضه لامپ‌های نامرغوب فعالیت‌های دولت را تحت‌الشعاع قرار داد.

لوایی، میزان تولید و عرضه لامپ‌های کم‌مصرف را در دنیا سالانه 6 میلیارد شعله اعلام کرد و افزود: متوسط مصرف برق هر مشترک در کشور سالانه 2900 کیلووات ساعت است که این رقم از متوسط 700 کیلووات ساعت جهانی سه برابر بیشتر است.

وی رشد مصرف برق خانگی و مصارف عمومی و خدمات را بیشتر از صنعت دانست و تاکید کرد: در حال حاضر یخچال‌های تولیدی کشور سه برابر استاندارد برق مصرف می‌کنند.مدیر عامل سازمان بهره‌وری انرژی (سابا) تعداد تولیدکنندگان لامپ کم‌مصرف کشور را 15 شرکت اعلام و بیان کرد: قرارداد پیش خرید 50 میلیون شعله لامپ کم‌مصرف از تولیدکنندگان داخلی بسته شده که تا پایان این هفته 20 میلیون شعله بین مردم توزیع می‌شود.
لوایی گفت: با توزیع 50 میلیون شعله لامپ کم‌مصرف انتظار می‌رود تابستان سال آینده حداقل 1500 مگاوات برق در شبکه صرفه‌جویی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها