گروه ورزش: «توفان زرد در ورزشگاه آزادی» شاید اگر کره شمالی همان تیم جهانی 1966 لندن بود، این بهترین تعبیر برای بازی امروز آنها با تیم ملی ایران بود، اما به قول علی دایی؛ دیگر خبری از آن توفان زرد نیست: «اعتقاد دارم که توانایی‌های فوتبال ایران به هیچ عنوان با کره ‌شمالی قابل مقایسه نیست و همین موضوع باعث می‌شود که آنها در این بازی مغلوب تیم ما شوند.» سرمربی تیم ملی برای آن که نشان دهد حریف را دست‌کم نمی‌گیرد، حرف‌هایش را این گونه ادامه می‌دهد: «آنها را یک تیم متعصب، جنگنده و با تاکتیک می‌شناسم که در ضدحملات بسیار خطرناک هستند. البته ما روی نقاط ضعف و قوت حریف کار کردیم و اگر خواسته‌هایمان در زمین پیاده شود، می‌توانیم به یک برد با ارزش دست پیدا کنیم.»
کد خبر: ۲۰۹۶۴۷

این حس برتری‌جویی را تاریخ بازی‌های ایران و کره شمالی به ما داده است. ایران تاکنون حتی یک بار هم به کره شمالی نباخته است و سایت فیفا هم با استناد به همین مساله عنوان کرده؛ ایران از لحاظ روانی برتری قابل ملاحظه‌ای نسبت به کره شمالی دارد.

کره شمالی تا اینجای رقابت‌های مقدماتی جام جهانی در آسیا، چهره یک تیم مدعی را دارد و با کسب 4 امتیاز از 2 بازی مقابل امارات و کره جنوبی، تا حدودی معادلات گروه را به هم زده است، اما امروز ملی‌پوشان کشورمان می‌توانند با پاره کردن نوار موفقیت‌ این تیم، به صدر جدول گروه صعود کنند. دایی در آستانه بازی امروز عنوان کرد: «ما بازیکنان بسیار خوبی در اختیار داریم و این پتانسیل را داریم که به طور مستقیم راهی جام‌ جهانی شویم، من هم نهایت سعی و تلاشم را انجام خواهم داد تا تیم‌ملی را به جام جهانی برده و باعث خوشحالی مردم ایران شوم.»

در این راه، حمایت پرشور تماشاگران ایرانی از تیم ملی می‌تواند نقش بسزایی در صعود تیم به جام جهانی ایفا کند. البته امیدواریم این تشویق به بهترین شکل ممکن باشد. به هر حال این نخستین دیدار خانگی تیم ملی در بازی‌های مقدماتی جام جهانی 2010 محسوب می‌شود و کسب یک پیروزی شیرین در این  بازی باعث خواهد شد، تیم ملی با روحیه و انگیزه مضاعف در دیدارهای آینده به میدان برود.

امروز در دیگر بازی گروه دوم، کره جنوبی در سئول میزبان تیم بدون امتیاز امارات است. در گروه اول مقدماتی جام جهانی هم استرالیا به مصاف قطر می‌رود و ژاپن نیز از ازبکستان پذیرایی می‌کند.

پیروزی‌های احتمالی کره جنوبی و ژاپن در بازی‌های امروز، تا حدودی شانس 2 تیم امارات و ازبکستان را برای ادامه رقابت در 2 گروه مقدماتی جام جهانی در آسیا کاهش خواهد داد.

ایران سفید می‌پوشد

نشست هماهنگی سرپرستان تیم‌های ایران و کره شمالی عصر دیروز در محل روابط عمومی فدراسیون با حضور داوران، ناظران بازی و سرپرستان تیم‌ها برگزار شد. در این نشست مقرر شد لباس تیم ملی ایران سفید باشد و تیم ملی کره شمالی هم با پیراهن قرمز در زمین حضور پیدا کند. رحمتی که گزینه اول برای ایستادن درون دروازه تیم ملی است امروز با پیراهن مشکی بازی می‌کند و گلر کره‌ای‌ها هم طبق هماهنگی‌های انجام شده خاکستری می‌پوشد.

آخرین تمرین بدون تماشاگر

آخرین جلسه تمرین تیم ملی فوتبال کشورمان قبل از رویارویی با کره شمالی از ساعت 16 دیروز بدون حضور تماشاگران در زمین اصلی ورزشگاه آزادی برگزار شد.‌ ملی‌پوشان زیرنظر علی دایی آخرین تاکتیک‌های لازم برای مسابقه با کره شمالی را مرور کردند و ‌‌ بلافاصله پس از آنها، این بازیکنان کره شمالی بودند که آخرین تمرین خود را در زمین شماره یک ورزشگاه آزادی انجام دادند.

رحمتی در درون دروازه‌

در پایان تمرین دیروز تیم ملی، پزشکان تاکید کردند که سیدمهدی رحمتی هیچ مشکلی برای همراهی ایران در بازی امروز ندارد. دایی که بین دروازه‌بانان حاضر در اردو، روی رحمتی نظر ویژه‌ای دارد، حالا با خیال راحت می‌تواند روی ارنج دیگر نفرات تمرکز کند. رحمتی دیروز درباره مصدومیتش گفت: با صلاحدید دایی، درون دروازه قرار خواهم گرفت، چراکه در حال حاضر مشکل خاصی ندارم. مچ پای رحمتی در جریان بازی مس کرمان و پیکان در رفته بود.

تشویق هماهنگ

کره‌ای‌ها از آخرین باری که به ورزشگاه آزادی آمدند، خاطره خوشی ندارند، کما این‌که خودمان هم از فکر کردن به اتفاقات آن بازی، احساس خوبی نداریم. سوم شهریور سال 84 بود که کره شمالی به خاطر پرتاب یک ماده محترقه به داخل زمین، بازی را نیمه‌کاره رها کرد تا ایران از همراهی تماشاگرانش محروم شود. امروز جمعیت حامی هواداران فوتبال برای نخستین بار به صورت رسمی با حضور تماشاگران 6 باشگاه لیگ برتری از تیم ملی فوتبال ایران حمایت می‌کند. این جمعیت با ثبت‌نام از هواداران پرسپولیس، استقلال، ‌فولاد اهواز، ‌ذوب‌آهن، سپاهان و پاس همدان به صورت هماهنگ تیم ملی فوتبال را در مقابل کره شمالی حمایت خواهند کرد.

آرایش و ترکیب تیم ملی‌

نگاهی به تمرین‌ها و برآیند صحبت‌های اخیر سرمربی این تیم نشان می‌دهد، امروز ایران با ترکیب «244 مختلط» در برابر کره شمالی خواهد ایستاد.

به این ترتیب که سیدمهدی رحمتی درون دروازه، حسین کعبی، سید جلال حسینی، سید هادی عقیلی و ستار زارع خط دفاعی را به صورت خطی تشکیل خواهند داد، خط میانی به صورت لوزی با حضور جواد نکونام به عنوان هافبک دفاعی، مسعود شجاعی به عنوان هافبک نفوذی، مهدی مهدوی‌کیا و فریدون زندی به ترتیب در سمت راست و چب آنها  به میدان خواهند رفت و در خط حمله گزینه اول دایی، استفاده از سید صالحی به عنوان مهاجم هدف و غلامرضا رضایی به عنوان مهاجم مکمل (پشت سر وی)‌ است. هرچند هنوز سرمربی شکل همسطح خط حمله با حضور خطیبی و غلامرضا رضایی را به عنوان 2 مهاجم سرعتی در ذهن می‌پروراند.

همچنین براساس روند تمرینات، به نظر می‌رسد بجز خطیبی، جباری و پژمان نوری به عنوان گزینه‌های اصلی کادر فنی برای تعویض‌های تیم مطرحند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها