خود را در مقابل بیماری آنفلوآنزا واکسینه کنیم‌

بیماری ویروسی فصل سرما

گروه سلامت:‌ با نزدیک ‌شدن به فصل پاییز و شیوع سرماخوردگی، خیلی‌ها به این فکر‌ می‌افتند قبل از این‌که هوا سرد‌تر شود، واکسن آنفلوآنزا بزنند تا سراسر زمستان از شر این بیماری در امان باشند. آنفلوآنزا شایع‌ترین بیماری ویروسی فصل سرما است که دستگاه‌ تنفسی‌ را درگیر می‌کند و مسری است. شاید کسی آنفلوآنزا را جدی نگیرد و حتی اگر از مردم پرسیده شود فرق بین سرماخوردگی و آنفلوآنزا را بگویند، بین آنها فرقی قائل نباشند اما عمق فاجعه ابتلا به ویروس‌ها خیلی بیشتر از این حرف‌هاست.
کد خبر: ۲۰۹۴۲۳

در سال‌های اخیر محققان به این باور رسیده اند که آنفلوآنزا به عنوان یک قاتل مهلک، از ایدز پیشی گرفته است. آنفلوآنزا مسوول مرگ 36 هزار آمریکایی در سال است. تحقیقات در این کشور نشان می‌دهد مرگ و میر، بیشتر در افراد میانسال و پیر صورت می‌گیرد چون آسیب پذیرتر هستند  ‌مدت‌ زمان‌ شروع‌ علایم‌ از زمان‌ وارد شدن‌ ویروس‌ به‌ بدن‌ 4824 ساعت‌ است‌.

علایم و نشانه‌های آنفلوآنزا ناگهان آغاز می‌شوند. آنها به میزان زیادی غیر اختصاصی و شبیه دیگر بیماری‌های تنفسی هستند، از جمله این نشانه‌ها می‌توان به لرز و تب‌ متوسط‌ تا بالا، دردهای‌ عضلانی‌ و استخوانی، از جمله‌ کمردرد، چشم درد و گلودرد، سرفه‌های خشک، آبریزش‌ از بینی‌، سردرد و ضعف، خستگی و کوفتگی اشاره کرد.
آنفلوآنزا در کودکان ممکن است سبب تهوع، استفراغ و اسهال شود.

تفاوت آنفلوآنزا و سرماخوردگی

سرما خوردگی و آنفلوآنزا علایم مشابهی دارند با این تفاوت که سرما خوردگی معمولا خفیف‌تر است و ممکن است بدون تب یا با تب پایین باشد اما آنفلوآنزا به‌طور ناگهانی شروع می‌شود و با تب بالا همراه است. همچنین مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا آنفلوآنزا بهبود یابد اما این مدت در سرماخوردگی کوتاه‌تر است.

ضمن این‌که استرس‌، خستگی‌ شدید، تغذیه‌ نامناسب‌ و ضعف قوای جسمانی، وجود بیماری‌ اخیر که‌ موجب‌ کاهش‌ مقاومت‌ بدن‌ شده‌ باشد، بیماری‌ مزمن‌، خصوصا بیماری‌ مزمن‌ قلبی‌، ریوی‌و کلیوی، ضعف و یا نقص سیستم ایمنی، بارداری‌، افرادی‌ که‌ در یک‌ محیط‌ بسته‌ با تهویه نامناسب زندگی‌ یا کار می‌کنند و مکان‌های‌ شلوغ‌‌ هنگام‌ بروزهمه‌گیری‌ ویروس عوامل افزایش دهنده خطر هستند.

راه‌های انتقال بیماری

افرادی که به ویروس آنفلوآنزا آلوده شوند، یک روز پیش از این که نشانه‌های بیماری بروز کند تا 5 روز پس از بروز آن، می‌توانند دیگران را آلوده کنند. بنابراین، ممکن است شما زمانی که هنوز نمی‌دانید به این بیماری دچار شده‌اید، آن را به دیگران انتقال دهید.

ویروس به راحتی از طریق ترشحات تنفسی ازجمله عطسه و سرفه و نیز از طریق تماس نزدیک، نظیردست دادن و روبوسی از فرد بیمار به افراد سالم منتقل می‌شود.

رطوبت و درجه حرارت در انتشار ویروس نقش دارد، این بیماری در کشورهای مناطق معتدل در فصل سرما (زمستان و پاییز) به علت بارندگی و رطوبت بیشتر است.

از دیگر علل افزایش بروز آنفلوآنزا در فصل سرما، عدم‌استفاده از تهویه مناسب در فضاهای بسته همچون کلاس درس، وسایل نقلیه و محل کار است.

پیشگیری‌

رعایت نکات بهداشت فردی ازسوی بیماران از جمله استفاده از وسایل وظروف جداگانه، استفاده از دستمال هنگام عطسه و سرفه، اجتناب از حضور در اماکن عمومی، مصرف مایعات فراوان، شستشوی مداوم دست‌ها و دهان شویه با آب نمک مهم‌ترین وظیفه مبتلایان به آنفلوآنزا در قبال سلامت اطرافیان و جامعه است.

ضمن این‌که تزریق واکسن آنفلوآنزا، ایمنی 80‌درصدی را برای یک سال ایجاد می‌کند.

تزریق واکسن آنفلوآنزا

شما با واکسینه‌شدن سالانه علیه ویروس آنفلوآنزا می‌توانید از این بیماری پیشگیری کنید. این واکسن به بدن شما تزریق می‌شود و بهترین زمان برای این کار ماه مهر و آبان است. در بیماران با بیماری‌های خاص و مزمن، از قبیل بیماری ریوی، یا قلبی، آنفلوآنزا ممکن است بیماری اصلی را شدیدتر کند، که نیاز به جلوگیری از آنفلوآنزا را در این بیماران از طریق واکسیناسیون افزایش می‌دهد. واکسیناسیون برای بیماران آسیب‌پذیر خصوصا دارای ضعف سیستم ایمنی بخصوصی به منظور جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان و کاهش خطر مرگ توصیه می‌شود. واکسیناسیون همچنین خطر بیماری تنفسی و ویزیت‌های پزشکی بعدی را کم می‌کند، که غیبت از محل کار و مدرسه را کاهش می‌دهد، هزینه‌های مراقبت‌های سلامت را کم کرده و مولد بودن را افزایش می‌دهد. در کودکان، واکسیناسیون می‌تواند خطر اوتیت مدیا، یک نتیجه احتمالی آنفلوآنزا را کاهش دهد.

به‌طور کلی هر کس می‌خواهد احتمال ابتلا به آنفلوآنزا را کاهش دهد باید واکسینه شود. افرادی که در خطر احتمال ابتلا به آنفلوآنزا شدید و مهلک هستند یا افرادی که با آنها زندگی می‌کنند یا از آنها مراقبت می‌کنند هر فصل پاییز باید واکسن بزنند.

این واکسن برای افراد زیر سفارش می‌شود:

همه افراد بالای‌ 50 سال‌ افراد مبتلا به‌ بیماری‌های‌ مزمن‌ ریوی، آسم و برونشیت، بیماران کلیوی، بیماران قلبی، افراد مبتلا به HIV ، بیماران دارای نقص سیستم ایمنی، بیماران دیابتی و تالاسمی، همه کودکان بالای 6 ماه
کودکان مستعد آلرژی، آسم، بیماری‌های قلبی، مرض قند

کودکان مبتلا به عفونت‌های مکرر

کودکانی که مجبورند آسپرین طولانی مدت استفاده کنند،

کودکانی که در مهدکودک و در تماس با سایر کودکان ‌هستند

کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی

زنانی که طی فصل آنفلوآنزا باردار هستند

توجه داشته باشید در شرایط شیردهی منعی برای مصرف واکسن آنفلوآنزا نیست و این واکسن برای مادران شیرده و نوزادانشان بی خطر است.

چه کسانی نباید واکسینه شوند؟

برخی از افراد قبل از مشاوره با پزشک نباید واکسینه شوند که عبارتند از:

افرادی که حساسیت شدیدی به تخم مرغ دارند

افرادی که قبلا واکنش و حساسیت شدیدی به واکسن آنفلوآنزا داشته اند

نوزادان کمتر از 6 ماه

افرادی که مریضی شدید یا معمولی همراه با تب دارند باید تا کم شدن علایم بیماری صبر کنند.

رژیم‌ غذایی‌

تغذیه یکی از فاکتورهای موثر در عملکرد سیستم ایمنی است، بنابراین سوء تغذیه در بروز بیماری‌های مختلف نقش مهمی را ایفا می‌کند.

 معمولا اشتها هنگام‌ آنفلوآنزا کم‌ می‌شود، شاید درابتدا فقط‌ اشتها به‌ مایعات‌ داشته‌ باشید، پس‌ از مدتی‌ به‌ وعده‌های‌ غذایی‌ کوچک‌ حاوی‌ مواد نشاسته‌ای‌ بدون‌ ادویه‌ (نان‌ سوخاری‌، برنج‌، پوره‌، غلات‌ پخته‌ شده‌، سیب‌زمینی‌ پخته‌) اشتها پیدا کنید.

در آنفلوآنزا مخاط بینی و دستگاه تنفسی دچار احتقان و التهاب شده، پس مصرف مداوم مایعات، استفاده از بخور در تسکین علایم و سیر بهبود آن نقش دارد.

روزانه‌ حداقل‌ 8 لیوان‌ آب‌ بنوشید (خصوصاً اگر تبتان‌ بالا باشد). نوشیدن‌ مایعات‌ بیشتر مثل‌ آب‌ میوه‌، چای‌ و نوشیدنی‌های‌ غیر گازدار نیز به‌ رقیق‌ شدن‌ ترشحات‌ کمک‌ می‌کنند.

استفاده از مواد غذایی حاوی ویتامین C ونیز مواد معدنی همچون سلنیوم و روی در کاهش طول مدت بیماری موثر است.

از مصرف غذاهای چرب ،سرخ کرده و ادویه دار بپرهیزید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها