گسترش قاچاق سوخت در سیستان و بلوچستان به عاملی درآمد‌زا برای قشری از مردم تبدیل شده به طوری که در حال حاضر بسیاری از مردم منطقه از این راه امرار معاش کرده و صرفنظر از ایجاد شغل‌های کاذب، خسارت‌های جبران‌ناپذیری به ثروت کشور وارد می‌کند.
کد خبر: ۲۰۹۲۶۰

به گزارش فارس، گستردگی مرزهای آبی و خشکی سیستان و بلوچستان در کنار عواملی مانند نبودن فرصت‌های شغلی و سرمایه‌گذاری‌های مولد و ضعف‌های صنعت ملی سبب شده قاچاق سوخت و کالا به یک فعالیت رایج اقتصادی در استان تبدیل شود.

در این استان بویژه در شهر زاهدان، مقادیر قابل توجهی سوخت، خارج از سهمیه رسمی منطقه، توسط افراد و مکانیزم‌های غیر‌رسمی به شهرستان‌ها حمل و سپس به خارج کشور قاچاق می‌شود که به علت شفاف نبودن این روابط، امکان محاسبه و لحاظ کردن آن در حجم سوخت خروجی وجود ندارد.

یکی از شهروندان زاهدانی با ابراز شکایت از قاچاق سوخت می‌گوید: در حال حاضر بیشتر مواد سوختی بویژه بنزین به طور آزاد در استان قاچاق می‌شود.

پیامی ادامه می‌دهد: این قاچاقچیان علاوه بر وارد کردن ضررهای اقتصادی به کشور، باعث بی‌نظمی و افزایش تصادفات و صدمات جانی بسیاری به هموطنان می‌شوند.

وی معتقد است: مسوولان کشوری و استانی می‌توانند با ایجاد کارخانه‌های بزرگ و تولیدی برای مردم این منطقه که با معضل بیکاری روبه‌رو هستند، ایجاد اشتغال کرده و از روی آوردن آنها به مشاغل کاذب و قاچاق جلوگیری کنند.
شه‌بخش گفت: افراد سودجو درصدد قاچاق مواد سوختی برمی‌آیند تا بتوانند سودهای کلانی از این طریق بدست آورند.

این شهروند چابهاری اظهار کرد: یکی از راه‌های مقابله با پدیده قاچاق سوخت، حل مشکل بیکاری جوانان استان است، تا مردم به دلیل فقر و تنگدستی و نداشتن کار مناسب، مجبور به قاچاق مواد سوختی از مرز نشوند.
شهروند دیگری می‌گوید: با توجه به نزدیک بودن فصل سرما، دغدغه ما این است که سوخت امسال خود را چگونه تهیه و ذخیره کنیم.

لکزایی شهروند دیگری است که گفت: قاچاق مواد سوختی علاوه بر مشکلاتی که به وجود می‌آورد، باعث تلفات جانی حتی برای خود افراد قاچاقچی و مردم نیز می‌شود.

وی از مسوولان کشوری و استانی خواست تا برای بهبود وضعیت سوخت سیستان و بلوچستان، اهتمام بیشتری داشته باشند.

جانشین فرماندهی پلیس راه استان سیستان و بلوچستان نیز در این خصوص با اشاره به تردد خودروهای حاملان سوخت قاچاق که اکثرا وانت یا سواری است، گفت: تردد این قاچاقچیان که اغلب همراه با تخلفات رانندگی از ‌جمله سرعت غیر‌مجاز و انجام حرکات حادثه‌آفرین است، باعث پایین آمدن امنیت در سطح جاده‌ها و افزایش تصادفات می‌‌شود.

موسیوند اظهار کرد: تصادفات حاملان سوخت به علت تخلفات بیش از حد و داشتن محموله‌های سوختی، معمولا با خسارت جانی و مالی بیشتری همراه است به طوری که گاهی با احتراق توام می‌شود و حوادث ناگواری را رقم می‌زند.
وی با بیان این ‌که پلیس راه سیستان و بلوچستان در حد توان و امکانات و مقدورات خود با حاملان سوخت قاچاق در منطقه برخورد می‌کند، افزود: برای برخورد اصولی و ریشه‌ای با این خودرو‌ها، نیازمند یک عزم فراگیر و همه‌جانبه توسط مراجع ذی‌ربط هستیم.

وی افزود: تردد بیش از اندازه اتوبوس‌ها در محور زاهدان به زابل و بالعکس که با هدف قاچاق سوخت انجام می‌شود یکی از مشکلات پلیس راه استان است که باید اداره حمل و نقل و پایانه‌ها و شرکت‌های مسافربری برنامه‌ای برای جلوگیری از تردد بی‌اندازه خودروها و تنظیم جابه‌جایی و تردد آنها داشته باشند.

وی به راهکارهای مقابله با قاچاق سوخت اشاره کرد و افزود: توزیع هدفمند سوخت، برنامه‌ریزی و نظارت بر توزیع سوخت، برخورد قاطع با خودروهای حامل سوخت قاچاق توسط نیروی انتظامی و مراجع ذی‌ربط قضایی، انجام کار فرهنگی و بالا بردن سطح آگاهی مردم در ارتباط با پیامدهای سوء‌ ناشی از سوخت قاچاق از جمله این راهکارهاست.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان نیز با اشاره به این‌ که تا پایان شهریورماه سال 86 جمع‌آوری کشفیات سوخت با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بوده است، اظهار کرد: از ابتدای مهرماه سال گذشته مقرر شد تنها نیروی انتظامی نسبت به جمع‌آوری کشفیات، فروش و واریز پول این کشفیات به خزانه‌داری اقدام کند که بار دیگر از خردادماه سال‌جاری مسوولیت این امر با تصویب مجلس به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی داده شد.

ابراهیم دژ‌رفتار اظهار کرد: کشفیات سوخت در سه ماهه اول سال در همه شهرهای استان یک میلیون و 123 هزار و 346 لیتر مواد سوختی بود.

وی گفت: کشفیات سوخت در این منطقه توسط موسسه رهگشای نیروی انتظامی به خزانه دولت واریز می‌شود.

دژ‌رفتار با اشاره به این‌ که سوخت‌های کشف شده بعد از آزمایش و تشخیص نوع آن در انبار‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تعیین تکلیف می‌شود، افزود: درصد آلودگی این کشفیات پس از مخلوط شدن با دیگر فرآورده‌ها از نوع خود، به صفر یا یک درصد می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: با تاکید استانداری در سال گذشته علی‌رغم این ‌که بودجه عمرانی اختصاص داده شده به استان برابر با بودجه 30 سال قبل از آن بوده است اما شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی توانسته است با اتمام پروژه‌های عمرانی، 7 درصد مصرف نفت گاز را طی 8 ماهه پایانی سال در استان کاهش دهد.

وی گفت: وضعیت اجتماعی و جغرافیایی، وضعیت اقلیت‌های مذهبی ساکن در استان و شرایط سیاسی کشورهای همسایه به قاچاق سوخت در این منطقه دامن‌زده است.

تشویق فعالیت‌های وابسته به ترانزیت از طریق منطقه آزاد چابهار، تقویت بازارچه‌های مرزی استان با تاکید بر بومی‌گرایی و مهار و کنترل مهاجرت‌های درون استانی به منظور ایجاد تعادل در توزیع جمعیت و جلوگیری از رشد بی‌رویه در شهرهای بزرگ از جمله راهکارهای مقابله با این مشکل است.

ایجاد تحرک در بخش‌های تولیدی، ایجاد زمینه‌های اشتغال، اعطای تسهیلات ویژه به سرمایه‌گذاران و کارآفرینان بومی و غیر‌بومی مانند معافیت گمرگی و اعطای زمین با شرایط مناسب، از راه‌حل‌های دیگر برای رهایی از این معضل در منطقه است.

قاچاق سوخت یکی از معضلات اساسی استان سیستان و بلوچستان است به طوری که باعث رونق فعالیت‌های سوء و پیامدهای نامطلوبی در حوزه‌های مختلف می‌شود.

دبیر کمیسیون قاچاق سوخت و کالای استان سیستان و بلوچستان با بیان این ‌که قاچاق سوخت موجب تحمیل زیان‌های جبران‌ناپذیری می‌شود، افزود: خروج ارز و اخلال در چرخه اقتصادی کشور، پدید آمدن مشاغل کاذب و توسعه فرهنگ دلالی و واسطه‌گری، گسترش فعالیت‌های ناهنجار اجتماعی، تلاش قاچاقچیان برای آلوده کردن برخی از نیروهای مقابله‌کننده و... از جمله ضررهای قاچاق سوخت در منطقه است.

وی اقدامات انجام شده در زمینه مبارزه با قاچاق سوخت را اجرای دستورالعمل مبارزه با قاچاق و عرضه خارج از شبکه فرآورده‌های نفتی یارانه‌ای، تهیه و اجرای طرح ساماندهی جلوگیری از عرضه خارج از شبکه و قاچاق سوخت در استان، واقعی کردن سهمیه سوخت در بخش‌های مختلف، شناسایی و برخورد با تعداد زیادی از شبکه‌های قاچاق سوخت عنوان کرد.

سروانی گفت: کشفیات سوخت در سه ماهه اول سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 2/19 درصد رشد داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها