گروه بین‌الملل: پیونگ‌یانگ روز گذشته به فاصله تنها چند ساعت پس از اعلام موضع وزارت امور خارجه ایالات‌متحده مبنی بر خارج کردن نام کره‌شمالی از فهرست کشورهای حامی تروریسم از تصمیم خود برای از سرگیری طرح نابودسازی تاسیسات هسته‌ای خود در قالب توافقنامه به دست آمده در گروه شش‌جانبه برای حل فصل بحران هسته‌ای شبه‌جزیره کره خبر داد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت امور خارجه کره‌شمالی حوالی ظهر روز گذشته با عقب‌نشینی از مواضع قبلی خود اعلام کرد به نمایندگان آمریکا و بازرسان آژانس اتمی اجازه می‌دهد بر روند تخریب تاسیسات نیروگاه هسته‌ای یونگ‌بیون نظارت کنند.
کد خبر: ۲۰۹۱۴۲
در بیانیه‌ای که دیروز توسط وزارت امور خارجه کره‌شمالی صادر شد ضمن استقبال از تصمیم آمریکایی‌ها ابراز امیدواری شده واشنگتن به تعهدات خود درچارچوب توافقنامه گروه شش‌جانبه پایبند بماند.

دولت کره‌شمالی اواسط ماه اوت به دنبال کارشکنی آمریکایی‌ها در خارج کردن نام این کشور از فهرست کشورهای حامی تروریسم روند همکاری‌های خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و آمریکا با هدف خلع سلاح هسته‌ای این کشور را متوقف کرد.

نکته جالب این که به رغم ابراز رضایت هر دو طرف اصلی این پرونده یعنی کره‌شمالی و ایالات‌متحده از به جریان افتادن دوباره روند خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی روز گذشته شیوچی ناکاگاوا، وزیر دارایی ژاپن که برای مذاکره با آمریکایی‌ها در مورد بحران مالی جهانی به واشنگتن سفر کرده حذف نام کره‌شمالی از فهرست کشورهای حامی تروریسم وزارت امور خارجه آمریکا را تاسف‌آور توصیف کرد.

ژاپن که همچنان بر سر اتباع ربوده شده خود توسط نظامیان کره‌شمالی با پیونگ‌یانگ اختلاف دارد خواستار تشدید فشارها بر شمالی‌های کمونیست است. با این حال به نظر می‌رسد دولت ژاپن در مجموع با تصمیم اخیر آمریکا که راه را برای از سرگیری برنامه خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی هموار می‌کند، مخالفتی ندارد.

براساس اعلام وزارت امور خارجه آمریکا با وجود خارج شدن نام کره‌شمالی از فهرست کشورهای حامی تروریسم اعمال تحریم‌ها علیه این کشور تا اثبات پایبندی کره‌شمالی به تمامی بندهای توافقنامه ادامه خواهد یافت.

در چارچوب توافقنامه گروه شش‌جانبه متشکل از 2 کره، روسیه، ژاپن، چین و ایالات‌متحده مقرر شد کره‌شمالی در برابر توقف تمامی فعالیت‌های هسته‌ای خود یک میلیون تن سوخت و سایر مشوق‌ها را دریافت کند.

با وجود تحولات روز گذشته بسیاری از کارشناسان نسبت به اجرایی شدن این توافقنامه به دلیل عدم پای‌بندی هر دو طرف اصلی توافقنامه یعنی آمریکا و کره‌شمالی به تعهدات‌شان ابراز تردید کردند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها