تابستان امسال با برگزاری مسابقه‌ای نو

همراهی 17 میلیون مخاطب با اندیشه‌های شهید مطهری‌

«از تو می‌پرسند» عنوان مسابقه‌ای بود که در 2 سری (سال 86 و 87)‌ هر شب از تمام شبکه‌ها پخش می‌شد و به طرح سوالاتی از آثار استاد مطهری می‌پرداخت.
کد خبر: ۲۰۸۷۹۱

مدیرکل اداره کل پژوهش و آموزش سیما هدف از اجرای این مسابقه را آشنایی جامعه با آثار و اندیشه‌های شهید مطهری(ره)‌ بیان می‌کند و می‌گوید: مسابقه «از تو می‌پرسند» به منظور ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، برگرفته از آثار شهید مطهری و با هدف آشنایی جامعه با آثار و اندیشه‌های این استاد بزرگوار بود.

وی می‌افزاید: این برنامه کاری از اداره کل پژوهش و آموزش سیما و به تهیه‌کنندگی مرتضی ندایی بود که در سری اول از 14 تیر تا 20 مهر 86 و سری دوم از 14 تیر 87 تا عید فطر برگزار شد و همچنین 106 سوال در سری اول و 90 سوال در سری دوم این برنامه مطرح گردید.

پرویز فارسیجانی در این باره می‌گوید: ساختار طرح سوال‌ها به صورت انیمیشن و با موسیقی ایرانی  سنتی و در سری اول با گویندگی فرشید منافی، مریم یوسف، امین الیاسیان و سری دوم با گویندگی نیما رئیسی بود و همچنین آمار شرکت‌کنندگان این برنامه در سری اول بیش از 14 میلیون نفر و در سری دوم حدود 17 میلیون نفر است.

مدیر اداره کل پژوهش و آموزش سیما در پاسخ به این پرسش که ایده اولیه این طرح را چه کسی مطرح کرد، می‌گوید: ایده اولیه این برنامه در ستاد شهید مطهری مطرح شد. ابتدا بحث مسابقه کوتاه مطرح و سپس در بخش‌های مختلف تکمیل شد بنابراین نمی‌شود از یک نفر به تنهایی نام برد، ولی شکل‌گیری این مسابقه از خود ستاد دائمی شهید مطهری در اداره شروع شد.

در جلسات کارشناسی که ما با استادان و افراد مختلف و در ادامه با خود برنامه‌سازان و تهیه‌کننده داشتیم و نهایتا با نظراتی که در طول کار به ما اعلام می‌شد، این کار تکمیل‌تر شد و در واقع این کار محصول یک پختگی جمعی بود.

وی درباره کیفیت این مسابقه می‌گوید: این مسابقه برای اولین بار مدل‌سازی شد و تیپ و مدلش از جهت ساختار و محتوا، کار نو و بدیعی بود. مخاطبان این برنامه از تمام شهرها و استان‌های کشور و از همه سنین و اقشار مختلف از نوجوانان تا دانشجویان و فرهیختگان بودند. نکته جالب این بود که بخشی از این مخاطبان را خانم‌های خانه‌دار تشکیل می‌دادند.

این مسابقه صرفا ساده و عوامانه نبود، بلکه جمعی از استادان و مطهری‌شناسان ما زحمت کشیدند و یک تیم فکری تشکیل دادند که هم سوالات خوبی استخراج و هم پاسخ‌های خوبی ارائه کردند. این سوالات هم با موضوعات و نیازهای زمانه ما و هم با مناسبت‌های مختلفی که در طول این 3 ماه وجود داشت، متناسب بود.

ویژگی دیگر از نظر محتوا و شکل ساختار بود، یعنی ویرایش خوب ادبی، نوع نگارش و تنظیمش به گونه‌ای بود که با زمان کوتاه برنامه تطبیق پیدا کرد و همچنین از نظر بازه زمانی مسابقه نویی بود. پخش این مسابقه هم انحصارا از یک شبکه نبود، با همدلی و همسویی میان تمام شبکه‌های سیما، از همه شبکه‌ها پخش می‌شد.

فارسیجانی همچنین درباره نحوه طراحی سوالات این‌گونه می‌گوید: جمع استادان سوال را طراحی می‌کردند، بعد توسط سرپرست گروه که آقای دکتر پورحسن بودند، کنترل می‌شد. آن گاه به دست ما می‌رسید و بعد به دست آقای دکتر میرباقری، یعنی با یک کنترل ویژه و وسواسی که کمتر در مسابقه‌ای اتفاق می‌افتد و این نشان‌دهنده ارادت و جدیت ما برای نوع طراحی سوال و پاسخ‌هایی بود که می‌‌خواستیم عرضه کنیم. ما بیش از 3000 سوال طراحی کردیم که از این میان، 90 تا 100 تای آنها انتخاب شد.

فارسیجانی چنین ادامه می‌دهد: خانواده شهید مطهری به شکل‌های مختلف از جمله در مصاحبه‌هایشان هم گفتند، تنها برنامه‌ای است که تا به حال از سیما پخش شده بدون آن که به شان و منزلت استاد لطمه‌ای بزند. در واقع این مسابقه یک مدل‌سازی ساختاری هم کرد که اینها انگیزه‌ای شدند برای ساخت سری دوم مسابقه.

وی همچنین درباره نحوه سرمایه‌گذاری این برنامه توضیح داد: در طول این یک سال از سازمان‌ها، دستگاه‌های مختلف فرهنگی  هنری و دینی پیشنهادهای مختلفی به ما شد و از ما خواستند همین مسابقه برای موضوعات موردنظر آنها هم دنبال شود؛ حتی خیلی از اسپانسرهای مختلف اقتصادی اعلام آمادگی کردند که این مسابقه بتواند در بحث جوایز و امثال اینها طیف وسیع‌تری را مشتاق کند اما انگیزه سازمان این نبود و خود سازمان سرمایه‌گذاری کرد و ترجیح دادیم شان و منزلت استاد را آلوده به مسائل اقتصادی و امثال این نکنیم که این را جزو افتخارات خود می‌دانیم.

وی افزود: بیش از 80 میلیون تومان فقط صرف بخش جایزه مسابقه شد که خود معاونت سازمان این هزینه را تقبل کرد. سال گذشته از میان 2000 نفر، هدایایی به بیش از 1500‌نفر تقدیم شد و بقیه نیز کسانی بودند که متاسفانه مدارک و آدرسشان را برای ما نفرستادند. البته این مساله هم روی سایت اداره اعلام و بارها هم تیزر تلویزیونی آن پخش شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سری سومی هم در پیش است و آیا باز از آثار استاد مطهری استفاده خواهد شد چنین می‌گوید: هنوز داریم روی آن مطالعه می‌کنیم و می‌خواهیم یک غافلگیری رسانه‌ای داشته باشیم و سعی می‌کنیم یک گام از این که تا به حال بوده، به جلو برداریم و این که آیا باز هم آثار استاد مطهری خواهد بود یانه، روی آن تامل می‌کنیم و اجازه بدهید در فرصت‌های بعدی این هدیه را برای مردم داشته باشیم.

فارسیجانی در پایان صحبت‌هایش به نکات دیگری هم اشاره می‌کند: جا دارد اینجا از همه کسانی که ما را یاری کردند از روزنامه جام‌جم که زحمت انعکاس برندگان را در هر روز به عهده گرفت، رئیس محترم سازمان و رئیس ستاد شهید مطهری که ما را دلگرم کردند معاونت محترم سینما، شبکه‌‌های سیما و شبکه پیام نمای سیما تشکر کنیم. از برنامه‌سازان تلویزیون هم می‌خواهیم که درباره استاد مطهری، اندیشه، آثار و سیره ایشان هر نوع طرح و ایده‌ای که دارند، در قالب‌های مختلف حتی در کارهای نمایشی، به اداره کل اعلام کنند. ما آمادگی حمایت از آنان را داریم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل پژوهش و آموزش سیما، برندگان این مسابقه می‌بایست برای انجام مراحل اهدای جایزه، مدارک خود شامل یک برگ کپی شناسنامه به همراه نشانی دقیق پستی و کد پستی 10 رقمی و شماره تماس و شماره مسابقه‌ای که در آن برنده شده‌اند را به صندوق پستی 4931 - 19395 ارسال کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها