برگ تازه‌ای از کتاب رسوایی دولت بوش ورق خورد

افشای جاسوسی از سربازان آمریکایی

گروه بین‌الملل: کمیته اطلاعاتی منتخب سنای ایالات‌متحده بررسی اتهامات مطرح شده از سوی دو زبان‌شناس ارتش آمریکا که ادعا دارند دولت جورج بوش، تمامی مکالمات تلفنی سربازان آمریکایی مستقر در خارج از قلمرو این کشور و کارکنان نهادهای امدادرسان و حقوق بشر آمریکایی را کنترل می‌کند، آغاز کرد. این گزارش اولین بار روز پنجشنبه توسط شبکه خبری ABC مطرح شد و خیلی زود محتوای آن به سوژه اول سایر شبکه‌های تلویزیونی تبدیل شد. به ظاهر این دو مترجم ارتش که یکی از آنها بازنشسته شده در کتابی مشترک تحت عنوان «کارخانه سایه‌وار» که قرار است این هفته روانه بازار شود مدعی نظارت دایمی آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) بر تماس‌های خصوصی سربازان آمریکا، کارکنان صلیب‌سرخ و سایر نهادهای امدادرسانی شده‌اند.
کد خبر: ۲۰۸۵۸۷

با آگاهی کنگره از این ماجرا مقرر شد کمیته‌ای متشکل از اعضای هر دو حزب پیشرو ایالات‌متحده در سنا به بررسی این مساله بپردازد. جی راکفلر، سناتور دموکرات ایالت ویرجینیای‌غربی که ریاست کمیته اطلاعاتی منتخب سنا را بر عهده دارد این اتهامات را در صورت صحت و درستی دلهره‌آور توصیف کرده است.

وی در این رابطه گفت: ما خواستار دریافت همه اطلاعات موجود در این زمینه از دولت بوش شده‌ایم. وی با تاکید بر عزم کنگره برای صیانت از حقوق مدنی شهروندان  آمریکا افزود: تمامی ادعاهای مربوط به نقض حقوق عمومی با جدیت دنبال می‌َشود.

تکذیب تخلف‌

پاتریک بومگاردنر، سخنگوی NSA روز گذشته اتهامات وارد آمده به این نهاد را رد کرد و مدعی حرکت NSA در راستای خطوط قانونی شد.

قوانینی که اخیرا در کنگره پیرامون استراق سمع تلفنی و تحت نظر گرفتن مراودات اینترنتی شهروندان ایالات‌متحده در هر نقطه از دنیا تصویب شد نهادهای اطلاعاتی را ملزم به کسب مجوزهای لازم قبل از جاسوسی از مردم آمریکا می‌کند در حالی که نسخه قبلی این قانون اخذ مجوز از دادستانی کل ایالات‌متحده را کافی تلقی کرده بود.

اتهام اخیر در واقع مایک هایدن، رئیس کنونی سیا را نشانه رفته که پیش از این، مدیریت NSA را به عهده داشت. همین مساله موجب شد هایدن بلافاصله به این ادعا واکنش نشان دهد و صدور مجوز استراق سمع از مکالمات سربازان آمریکا و تحت نظر گرفتن مراودات اینترنتی آنها توسط خودش را مسخره توصیف کند.

تکرار خطا

این اولین بار نیست که دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ایالات‌متحده در معرض اتهام نقض حقوق خصوصی مردم آمریکا قرار می‌گیرند اما هر بار پرونده‌های گشوده شده در این رابطه خیلی زود به فراموشی سپرده می‌شود.

تا پیش از این دستگاه‌های اطلاعاتی اقدامات خود در این حوزه را تحت لوای قانونی میهن‌پرستی انجام می‌دادند که با محدود شدن اختیارات آنها در چارچوب این قانون به نظر می‌رسد افشای موارد جاسوسی از مردم آمریکا به موضوعی روزمره تبدیل شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها