گروه اقتصاد: رئیس‌جمهور در تازه‌ترین مصاحبه تلویزیونی خود، کاهش قیمت مسکن در دولت نهم را پدیده ای بی سابقه عنوان کرد. احمدی‌نژاد در گفتگوی مستقیم با شبکه یک سیما در پاسخ به این سوال که با توجه به افت قیمت مسکن و کاهش سرمایه‌گذاری در این بخش آیا تولید دچار مشکل نمی‌شود، گفت: گزارش‌ها حاکی از آن است که تولید، رشد داشته و در 6 ماهه اول امسال پروانه‌های صادر شده در شهرها 27 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است، ضمن این‌که مشکلات بانکی مسکن مهر نیز حل شده است و بانک‌ها آماده تسهیلات‌دهی هستند.
کد خبر: ۲۰۸۱۶۶

احمدی‌نژاد افزود: ما در 3، 4 سال آینده باید سالی 5/1میلیون واحد مسکونی بسازیم تا پاسخگوی نیازهای انباشته شده کنونی و رشد جمعیت و اصلاح بافت‌های فرسوده باشیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در روستاها در زمینه مسکن کارها خوب پیش رفته و در دولت نهم 500 هزار واحد مسکونی ساخته شده و 300 هزار واحد هم در دست اقدام است؛ بیشتر فشار در شهرها بویژه شهرهای بزرگ بوده که قیمت‌ها نیز در شهرها رو به کاهش است.

احمدی‌نژاد گفت: نمی‌خواهیم سرمایه‌گذاری در بخش مسکن آسیب ببیند، بلکه می‌خواهیم جلوی سوداگری در این بخش را بگیریم؛ اولین بار است که قیمت مسکن پایین می‌آید.

رئیس‌جمهور با اشاره به کاهش نسبی قیمت مسکن تصریح کرد: قیمت مسکن یکروزه بالا نرفت و ما انتظار نداریم که بسرعت پایین بیاید، ما به موازات این کار بورس را فعال کردیم تا منابع، آزاد و در بخش‌های سالم اقتصادی فعال شود.

پرداخت نقدی یارانه ها

رئیس جمهور گفت: با اجرای طرح تحول اقتصادی، به دهک‌های اول که شامل طبقات محروم روستایی می‌شود، 50 تا 70 هزار تومان به ازای هر نفر پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به این که پرداخت یارانه‌ها در 6 تا 7 دهک درآمدی در 2 مرحله و 3 توزیع جغرافیایی در نظر گرفته شده است، افزود: در 3 دهک دوم نیز به هر نفر 45 تا 50هزار تومان در ماه پرداخت می‌شود.

با این حال این اظهارات رئیس‌جمهور واکنش‌های مختلفی را بویژه میان نمایندگان مجلس داشته است؛ از جمله غلامرضا مصباحی‌مقدم، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اعتراض به اعلام این ارقام از سوی رئیس‌جمهور اعلام کرده است؛ تا زمانی که دولت و مجلس به توافق قابل قبولی در خصوص اصل و چگونگی هدفمند کردن یارانه‌ها دست نیافته‌اند، دولت نباید چنین مطالبی را مطرح کند.

رئیس جمهور تعداد هر خانوار را در این طرح تا 6 نفر اعلام کرد و افزود: میزان دقیق یارانه مستقیم به هرنفر در لایحه‌ای که دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌کند، نیامده است و این میزان با بررسی‌های نهایی و مشخص شدن دهک‌های مورد نظر به طور مشخص در نظر گرفته می‌شود.  احمدی‌نژاد همچنین گفت: در این لایحه نظام جامع تامین اجتماعی نیز دیده شده است.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره ذخایر ارزی کشور گفت: خوشبختانه ذخایر ارزی بالایی داریم که در تاریخ کشور سابقه ندارد و برای چند سال مصرف کشور، ارز در اختیار داریم.رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که ابهاماتی در حساب ذخیره ارزی مطرح می‌شود، گفت: این ابهامات از طرف کسانی است که خودشان مسوول بوده‌اند و می‌دانند که حساب ذخیره ارزی با چه دقتی مراقبت می‌شود و چه سلسله مراتبی دارد.

احمدی‌نژاد افزود: ما هیچ‌وقت نمی‌توانیم برای ذخایر ارزی عددی بگوییم، چرا که محرمانه است، ولی دولت بجز مصوبات قانونی نمی‌تواند حتی یک دلار را بردارد، چرا که قانون حد و مرزها را مشخص کرده است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: آنچه دولت می‌تواند هزینه کند در قانون می‌آید و ما برای دو سه سال اداره کشور ارز داریم.

هیچ اقتصاددانی بنگاه‌های زودبازده را انکار نمی‌کند

احمدی‌نژاد درباره بنگاه‌های زودبازده گفت: ‌در شرایط امروز جامعه ما با نیروی انسانی فراوان، نرخ بیکاری بالا و برنامه‌ریزی برای رشد بالای اقتصادی، هیچ اقتصاددانی یافت نمی‌شود که بنگاه‌های زودبازده را به عنوان کار عالمانه و دقیق به رسمیت نشناسد.وی بنگاه‌های زودبازده را اقدامی شناخته شده و پرکننده خلا‌ها در دنیا دانست و گفت: البته نباید بنگاه‌های بزرگ نیز نفی شوند، اما میزان سرمایه‌گذاری به ازای اشتغال ایجاد شده در بنگاه‌های بزرگ 10 برابر بنگاه‌های کوچک است و بهره‌برداری از آنها 8 تا10 سال طول می‌کشد. احمدی‌نژاد افزود: همچنین بنگاه‌های زودبازده یکی از بهترین ابزارها برای توزیع اقتصاد در سطح جغرافیایی است.وی با بیان این که در کشورهای دیگر برای بنگاه‌های زودبازده وزارتخانه و بانک ویژه ایجاد می‌شود و سرمایه‌گذاری خاصی برای آن در نظر می‌گیرند، گفت: در کشور ما برای این بنگاه‌ها بار اضافه‌ای بر بدنه اجرایی کشور گذاشته شد، با این حال کار انجام شده بسیار عالی بود.

رئیس‌جمهور با بیان این که بنگاه‌های زودبازده در کل دنیا 25 تا 30 درصد انحراف دارند، گفت:‌ در کشور ما انحراف 1/4 درصد بوده است که به نظر من بسیار عالی است.

دولت در حال پاکسازی ریشه‌ای فساد اقتصادی است‌

رئیس‌جمهور در ادامه با بیان این که برخی‌ها می‌خواهند همه چیز را سیاه و منفی جلوه دهند، گفت: دولت در حال حاضر در حال پاکسازی ریشه‌ای فساد اقتصادی است.

احمدی‌نژاد افزود: یک گروه از نمایندگان سال قبل آمدند و درخصوص بنگاه‌های زودبازده ابراز نگرانی کردند که ما به آنها گفتیم در هر جای کشور که خودتان می‌خواهید، انتخاب کنید و گزارش دهید.

رئیس‌جمهور با تاکید بر پیگیری‌های ویژه دولت درخصوص کسانی که وام‌های سنگین می‌گیرند و از بازپرداخت آن خودداری می‌کنند، افزود: من برای اعلام اسامی این افراد هیچ نگرانی از تبعات فشارهای آن ندارم، اما چون معتقدم که کاری بزرگ را در این زمینه شروع کرده‌ایم و می‌خواهیم ریشه‌ها را هدف قرار دهیم، باید با آرامش پیش رویم تا کار را به انتها برسانیم.احمدی‌نژاد تاکید کرد: اگر این افراد پس از پیگیری‌ها، تسهیلات گرفته شده را بازپس ندهند، ما به  وقتش اسامی‌شان را پس از شکایت به دادگاه در روزنامه‌ها اعلام می‌کنیم و در این زمینه هیچ‌گونه کوتاهی نخواهیم کرد.

رئیس‌جمهور به کمک دولت به کشاورزان، صنعتگران و تولیدکنندگان برای ارائه تسهیلات اشاره و تصریح کرد: در این زمینه کمیته‌ای تخصصی داریم و سرمایه‌گذاران بخوبی از آن مطلع هستند و همین کمیته مشکلات بیش از
 1500 فعال اقتصادی کشور را رفع کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها