یک روزنامه آمریکایی با اشاره به موضوعات مهم در گذار سیاست خارجی دولت بوش برای ساکن بعدی کاخ سفید، از اعلام گشایش دفتر دیپلماتیک آمریکا در تهران در اواسط ماه نوامبر خبر داد و مدعی شد؛ دولت بوش در نظر دارد از طریق اعلام گشایش بخش حافظ منافع خود در تهران در اواسط ماه نوامبر (آبان) یک گام مؤثر و غافلگیرانه را بردارد.
کد خبر: ۲۰۸۰۵۴

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه واشنگتن پست نوشت؛ بهترین نکته درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا جدایی آن از انتخابات گذشته است، اما این انتخابات همچنین می تواند یک شکاف خطرناک را ایجاد کند و آن یک دوره ابهام در زمانی است که دولت جدید افراد جدید را انتخاب و سیاست‌های خود را شکل می دهد. از سوی دیگر مشکلات جهان وخیم تر شده است.

«دیوید ایگناتیوس» نویسنده این مطلب نوشته است: این یک مرحله گذار است و اینکه روند اوضاع به طرف اشتباهی پیش برود، امری ساده و آسان است . یکی از موضوعات در این گذار سوریه است که اغلب سیاست آمریکا در خاور میانه را پیچیده کرده است. " بشار اسد" رئیس جمهور روسیه از آمریکا خواسته است تا به عنوان حامی مذاکرات غیرمستقیم صلح با اسرائیل به ترکیه و فرانسه بپیوندد.

به عقیده نویسنده، آمریکا باید در این زمینه گامهای لازم را بر دارد و از سوی دیگر واشنگتن و دمشق باید راهی را که پس از حملات 11 سپتامبر برای تبادل اطلاعات در زمینه تهدید مشترک از جانب گروههای افراطی ایجاد کردند، بار دیگر باز کنند.

در ادامه این مطلب آمده است: موضوع دیگر در این گذار روند صلح خاور میانه است. یک صلح واقعی دور از دسترس است، اما اگر" زیپی لیونی" بتواند یک کابینه جدید را ظرف چند هفته آینده تشکیل دهد، جای امیدواری است که دو طرف از یک سری اصول برای توافق وضعیت نهایی حمایت کنند.

به عقیده نویسنده، دشوارترین موضوع درگذار سیاست خارجی آمریکا می تواند عراق باشد. " باراک اوباما" نامزد دموکراتها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواستار یک جدول زمانی برای خروج از عراق است، اما دولت بوش و "جان مک کین" رقیب جمهوریخواه وی خواستار رویکرد بر مبنای شرایط و حضور مداوم در آنجا هستند.مذاکرات آمریکا و عراق درباره توافقنامه امنیتی رو به پایان است و عراقیها خواستار دستورالعملهای محسوسی برای عقب نشینی مرحله ای آمریکا تا پایان سال 2010 هستند.

در ادامه این مطلب آمده است: در مورد افغانستان هم اوباما و هم مک کین بر لزوم اعزام نیروهای بیشتر اتفاق نظر دارند، اما شفاف سازیهای کمی درباره اینکه چه باید کار کرد، وجود دارد. بازنگری گزینه های سیاسی دولت آمریکا باید سودمند باشد به ویژه اگر راهبردی را برای حکومت بهتر و نه فقط اعزام بیشتر ارائه کند.

ایگناتیوس ایران را بزرگترین چالش سیاسی احتمالی برای رئیس جمهور آینده آمریکا دانسته و افزوده است: به نظر می رسد دولت بوش در نظر دارد از طریق اعلام گشایش بخش حافظ منافع خود در تهران در اواسط ماه نوامبر یک گام موثر و غافلگیرانه را بردارد. این اقدام سردی روابط را خواهد شکست و نوعی از گفتگو با ایران را برای رئیس جمهور آینده آمریکا آسانتر خواهد کرد، گفتگویی که لازم و ضروری است.

نویسنده افزوده است، دولت بوش در نظر داشت تا در ماه آگوست ایجاد این بخش در تهران را اعلام کند، اما حمله روسیه به گرجستان و نگرانی نسبت به برداشت سیاسی در انتخابات آمریکا آنرا به تاخیر انداخت.

به گزارش مهر ، واشنگتن پست کره شمالی را موضوع دیگری در گذار سیاست خارجی آمریکا معرفی کرده و نوشته است: یک جدایی شدید در سیاست آمریکا در قبال این موضوع خطرناک خواهد بود. بوش در تلاش است تا از طریق برنامه ای راهی را برای تایید حرکت کره شمالی به طرف خلع سلاح هسته ای ایجاد کند که رئیس جمهور آینده می تواند این برنامه را ادامه دهد.

ایگناتیوس افزوده است: در نهایت اینکه روابط آمریکا و روسیه هم پس از شوک حاصل از بحران گرجستان نیاز به مدیریت دارد و واشنگتن باید راه را برای ادامه گفتگو با مسکو ادامه دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها