یک نماینده ائتلاف کردستان عراق از برگزاری نشست سران عراق درباره توافقنامه امنیتی آمریکا و بغداد خبر داد که هفته آینده تشکیل می‌شود.
کد خبر: ۲۰۸۰۵۱

به گزارش فارس، "محمود عثمان" در گفت‌وگو با پایگاه خبری شباب العراق ، از قصد رهبران عراقی در هرم قدرت برای برگزاری نشستی در بغداد با حضور نوری المالکی نخست وزیر، شورای ریاست جمهوری، مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق برای بحث و بررسی مسائل مختلف این کشور و در راس آن توافقنامه امنیتی عراق و آمریکا و مشکلات بین دولت مرکزی و دولت منطقه کردستان عراق خبر داد.

وی افزود: این نشست سران هفته آتی در بغداد برگزار می‌شود و طی آن پیشنهاهایی که از سوی جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق و مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق برای پایان دادن به مشکلات بین دولت مرکزی و دولت اقلیم مطرح شد، بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد و نتایج اخیر مذاکرات درباره توافقنامه امنیتی عراق و آمریکا نیز بررسی می‌شود.

محمود عثمان درباره ضرورت برگزاری این نشست گفت: مرحله کنونی و اشکالات زیادی که اخیرا در مسائلی از جمله در توافقنامه امنیتی و تحولات کرکوک، دیالی و موصل بروز کرد ارتباط و تفاهم هر چه بیشتر را در این زمینه ایجاب می‌کند و بدون تردید نیازمند به یک دورنمای جامع و کامل و تبادل نظر و دیدگاهها نیازمندیم در نتیجه می‌توان گفت که این نشست بعد از رسیدن جلال طالبانی و مسعود بارزانی به بغداد هفته آتی برگزار می‌شود.

وی افزود: موضوعات مختلفی در این نشست مطرح و مورد بررسی قرار می‌گیرد و درباره نقاط مورد اختلاف بین دولت مرکزی و دولت اقلیم کردستان عراق و نیز موضوع شوراهای بیداری و نحوه مدیریت آن از طرف دولت عراق، قانون نفت و گاز و نیز توافقنامه امنیتی عراق و آمریکا مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

این نماینده ائتلاف کردستان عراق ضمن رد تلاش‌ها کردها برای به حاشیه راندن نوری المالکی نخست وزیر عراق گفت:این موضوع بزرگنمایی شده و خلاف حقیقت است نشستی که هفته گذشته بین شورای ریاست جمهوری و رئیس منطقه کردستان عراق برگزار شده، نشستی در سطح رسمی نبوده است و این نشست نیز بر ضد دولت نوری المالکی نخست وزیر عراق نیز نبوده است و به همین دلیل تاکید می‌کنم که هیچ قصدی برای منزوی کردن و به حاشیه راندن نوری المالکی نخست وزیر عراق وجود ندارد.

وی افزود: مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق هفته گذشته برای اطلاع از وضعیت جسمانی جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق به منطقه سلیمانیه رفت و در آنجا نشست غیررسمی برگزار شد ولی نشست رسمی حتما در بغداد برگزار می‌شود.

محمود عثمان با اشاره به روابط بین دولت اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی، گفت: درست است که روابط بین دولت اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی اخیر شاهد تنش‌های بوده است ولی این معنای قطع پل‌های ارتباطی نیست و دلیل این اختلافات نیز به وجود تفسیرهای مختلف از قانون اساسی این کشور باز می‌گردد و به همین دلیل نشست سران عراق برای توضیح این تفسیرها برگزار می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها