در جلسه دیروز شورای نگهبان‌

طرح افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها رد شد

سرانجام پس از گذشت حدود یک ماه از اعتراض جمعی از داوطلبان کنکور به نتایج کنکور و کش و قوس‌های فراوان، شورای نگهبان طرح افزایش ظرفیت دانشجو در دانشگاه‌های مادر و مهم دولتی را تایید نکرد و آن را برای رفع ایراد به مجلس بازگرداند.
کد خبر: ۲۰۷۵۳۴

به گزارش خبرنگار ما، در پی اعتراض جمعی از داوطلبان کنکور سراسری سال 87 که در نتیجه بومی‌گزینی با رتبه‌های بالا نتوانسته بودند به دانشگاه راه یابند، مجلس شورای اسلامی طرحی را مصوب کرد که به موجب آن ظرفیت دانشگاه‌ها 10 درصد افزایش می‌یافت و با ورود 1500داوطلب جدید موسسات آموزش عالی، ظرفیت دانشگاه‌ها 10 درصد افزایش یافت.

براساس این طرح دانشکده‌های فنی- مهندسی، پزشکی و حقوق از جمله مراکزی بودند که باید داوطلبان جامانده از ورود به دانشگاه‌ها را پذیرش می‌کردند.

نمایندگان مجلس درتوجیه طرح خود تاکید می‌کردند که افزایش ظرفیت به این دلیل است تا داوطلبانی که رتبه‌های بالا داشته و به دلیل طرح بومی‌گزینی و اطلاع‌رسانی ناقص سازمان سنجش نتوانسته بودند در رشته‌های مورد علاقه خود پذیرفته شوند، بتوانند فرصت دوباره‌ای برای انتخاب رشته یابند. این در حالی بود که به نظر نمایندگان مجلس، پرونده کنکور 87 همچنان مفتوح مانده و باید طرح بومی‌گزینی مورد بررسی مجدد کارشناسی قرار گیرد.

این مساله تا به آنجا پیش رفت که برخی نمایندگان از احتمال تحقیق و تفحص مجلس از سازمان سنجش نیز خبر دادند. البته بسیاری از روسای دانشگاه‌ها مصوبه مجلس را غیرقابل اجرا  می‌دانستند، اما مجلس همچنان بر افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها در سال 87 تاکید می‌کرد. همه این اتفاقات طی مدت یک ماه نتیجه‌ای جز سرگردانی داوطلبانی که براساس اعلام سازمان سنجش مجدد انتخاب رشته کرده بودند، نداشت .

و بسیاری از آنان با گذشت یک ماه از سال تحصیلی موفق به حضور در کلاس نشدند؛ چرا که سازمان سنجش در واکنش به طرح مجلس صراحتا اعلام کرد: ظرفیت دانشگاه‌ها تکمیل شده و دیگر نمی‌توانند بیش از ظرفیت دانشجو بپذیرند.

این در حالی بود که در نتیجه فشار نمایندگان مجلس، سازمان سنجش پیش از این اعلام کرده بود نتایج تکمیل ظرفیت تا 20 مهر اعلام می‌شود.

از سوی دیگر 13 مهرماه شورای عالی انقلاب فرهنگی با تشکیل کمیته‌ای ویژه، مخالفت خود را با طرح افزایش 10درصدی ظرفیت دانشگاه‌ها اعلام کرد. به اعتقاد اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی این طرح غیرکارشناسی است و در نشستی با هیات رئیسه مجلس کوشیدند آنها را برای بازپس‌گیری طرح مجاب کنند.

محمدرضا مخبردزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی  در این خصوص اعلام کرد: صحت آزمون سراسری سال 87 مورد تایید این شوراست و با تعامل مجلس و شورا مشکل حل و فصل خواهد شد.

محمدمهدی‌ زاهدی، وزیر علوم هم گفت: در صورت تصویب طرح افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها باید دانشگاه‌های مادر  در ترم مهرماه تعطیل شوند و این مساله اصلا به صلاح نیست، ضمن این‌که وزارت علوم امکان اجرایی کردن این مصوبه را ندارد.

مخالفت رئیس‌جمهور

در پی این اتفاقات، رئیس‌جمهور هم مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی درباره افزایش 10 درصدی ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های مهم و مادر کشور را خوب ندانست و گفت: این کار در شأن مجلس نیست، زیرا تمام وضع دانشگاه‌ها را به هم می‌زند.

محمود احمدی‌نژاد در گفتگوی مستقیم با مردم از شبکه یک سیما، با اشاره به برگزاری دقیق آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور در سال جاری همچون سال های گذشته، گفت: این آزمون همانند سال 69 اجرا می‌شود و اتفاق جدیدی نیفتاده است.

وی اعتراض شماری از نمایندگان مجلس و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی را درباره نتایج آزمون سراسری دانشگاه‌ها و پاسخ‌های ارائه شده از سازمان سنجش آموزش کشور یادآور شد و افزود: با این بررسی‌ها مشخص شد ابهامات در مورد برخی معترضان درست نبوده و به علت بالاتر رفتن سطح دانشگاه‌های کشور، حق به افراد زبده‌تر داده شده است و آنها پذیرفته شده‌اند.

رئیس‌جمهور ورود مجلس به حوزه اجرا را باعث خراب شدن کارها دانست و گفت: از یک احساس ایجاد شد‌ه‌، برخی‌ استفاده کردند که هزینه‌هایش بر دوش دولت می‌افتد و حق عده زیادی ضایع می‌شود و این کار خوبی نبود.

اما رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنان افزایش 10 درصدی پذیرش دانشجویان را  قانونی دانست.

علی عباسپور، نماینده تهران در واکنش به سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر این که مصوبه مجلس برای افزایش 10 درصدی ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌‌های ممتاز خلاف قانون است، گفت: این مصوبه به هیچ وجه خلاف قانون اساسی نیست و تشخیص خلاف قانون بودن یا نبودن مصوبات مجلس به‌عهده شورای نگهبان است.

رئیس کمیسیون تحقیقات و آموزش مجلس با بیان این که اگر شورای نگهبان این مصوبه مجلس را خلاف قانون اساسی یا شرع اسلام بداند، آن را برای اصلاح به مجلس بر می‌گرداند، اظهار کرد: البته گاهی مجلس به نظر قبلی خود اصرار می‌ورزد که به این ترتیب سرنوشت طرح افزایش ضریب پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های ممتاز به مجمع تشخیص مصلحت نظام سپرده خواهد شد.

مخالفت شورای نگهبان‌

سرانجام روز گذشته سخنگوی شورای نگهبان از عدم تایید طرح افزایش ظرفیت دانشجو در دانشگاه‌های مادر و مهم دولتی در سال 1387 در این شورا خبرداد و اعلام کرد که این طرح برای رفع ایراد به مجلس شورای اسلامی بازگشت داده شده است.

عباسعلی کدخدایی در گفتگو با مهر اعلام کرد: طرح دوفوریتی افزایش ظرفیت دانشجو در دانشگاه‌های مادر و مهم دولتی در سال 1387 در جلسه امروز(چهارشنبه) شورای نگهبان بررسی شد و این شورا با  توجه به مشخص نبودن محل  تامین بودجه آن ، براساس اصل53  قانون اساسی آن را رد کرد. 

به گفته وی، نمایندگانی از مجلس و دولت در جلسه بررسی این طرح در شورای نگهبان حضور یافته بودند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، محمد مهدی زاهدی وزیر علوم و عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش در این جلسه حضور داشتند و به بیان دیدگاه‌های خود در موافقت و مخالفت با طرح پرداختند.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا طرح افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها پس از رفع ایراد دوباره به شورای نگهبان برمی‌گردد یا سرانجام در مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین تکلیف می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها