استقلال - پرسپولیس‌

افسوس سرخابی‌ها

گروه ورزش: بختک‌ مساوی دست از سر سرخابی‌ها برنمی‌دارد و در شرایطی که استقلال، پرسپولیس را تا سر حد شکست پیش برده بود، تجربه بیشتر بازیکنان به داد سرخ‌ها رسید تا با گل دقیقه 87 علی کریمی، بازی را به تساوی بکشانند. این تساوی در شرایطی رقم خورد که پرسپولیس از وضعیت روحی و روانی بهتری نسبت به رقیب دیرین خود برخوردار بود و این نیز به خاطر بازیکنان اسمی و کلیدی بود که در ترکیب این تیم دیده می‌شدند و از این حیث، کفه برتری به سوی سرخ‌ها سنگینی می‌کرد. اما در طرف مقابل، امیر قلعه‌نویی که سرد و گرم چشیده دربی‌های سنتی سرخابی‌هاست، با آرامش لازم، تیمش را درون زمین چید تا باخنثی کردن ضریب اطمینان سرخ‌ها در میانه زمین و از کار انداختن خط هافبک قدرتمند و تهاجمی تیم قطبی، پا به پای رقیب در زمین مانور دهد و حتی در لحظاتی نیز پرخطرتر از پرسپولیس، خالق موقعیت‌های گل روی دروازه مهدی واعظی باشد. جدای از پرسینگ آبی‌ها در میانه زمین و در جهت کاستن از قدرت تهاجمی خط هافبک پرسپولیس، نبود «ایوان پتروویچ» که به دلیل سرماخوردگی مجبور به نشستن روی نیمکت ذخیره‌های پرسپولیس شده بود، خیال قلعه‌نویی را راحت ساخت تا او، تاکتیک تیمی خویش را بخوبی در زمین پیاده کند و پس از فروکش کردن حملات جسته و گریخته سرخ‌ها، بازیکنان خود را به جلو فراخواند و با فرارهای آرش برهانی و سیاوش اکبرپور، خلا موجود در قلب دفاعی سرخ‌ها را به رخ بکشد.
کد خبر: ۲۰۶۸۳۰

اگر چه بازی‌ با شوت زیبا و تیزهوشانه کریم باقری در دقیقه 5 که روی دیرک افقی دروازه استقلال نشست، زیبایی‌های خود را جلوه‌گر ساخت، اما نکته مهم این بود که هر دو تیم رو به جلو بازی می‌کردند و می‌خواستند با عبور از روزنه‌های دفاعی طرف مقابل، تیر خلاص را حساب شده وارد کنند. در دقیقه 18‌ آرش برهانی تند و تیز به فاصله چند ثانیه‌ای از یکدیگر 2 فرصت خوب گلزنی را روی پاس‌های حسین کاظمی از دست داد تا دفاع  سرخ‌ها را با حرکات فریبنده و جابه‌جایی در منطقه بازی به دردسر بیندازد. جدا از آن که آرش در دقیقه 28 روی تمارض و انداختن خود به زمین درون محوطه هجده قدم پرسپولیس، یک کارت زرد از سعد کمیل، داور کویتی گرفت، اما او در دقیقه 38 یک فرصت خوب و استثنایی را جهت گشودن دروازه پرسپولیس بسادگی از دست داد تا آه از نهاد آبی‌ها بلند شود. آرش برهانی در شرایطی که روی پاس طلایی خسرو حیدری، خود بود و سنگربان پرسپولیس، توپ را با ضربه‌ای چپ به سینه واعظی کوبید تا سرخ‌ها نفسی براحتی کشیده باشند. جدا از این صحنه، نباید از کار زیبای علی کریمی در دقیقه 33 بسادگی گذشت، او که با انگیزه و مصمم بازی می‌کرد، روی پاس کریم باقری، با حرکات جادویی خویش، دفاع آبی‌ها را در چشم برهم زدنی محو کرد تا در شرایطی که خود بود و دروازه، توپ را به آسمان بکوبد.

شوک آبی‌ها در نیمه دوم‌

نیمه دوم با شوک آبی‌ها به اردوگاه قرمز، آغاز شد و اوج گرفت تا طرفداران 2 تیم در این نیمه، بازی به مراتب زیباتری را به تماشا بنشینند. آرش برهانی که در نیمه نخست، بدفعات در آفساید قرار گرفته بود، در دقیقه 46 و روی پاس استادانه مجتبی جباری، خود را چند متری جلوتر از مدافعان سرخ، در شرایط تک به تک با مهدی واعظی دید و با ضربه‌ای چپ (درست مثل گلی که محسن خلیلی در بازی برگشت به استقلال زد) توپ را به کنج دروازه پرسپولیس هدایت کرد تا جریان بازی را یکباره ورق زده باشد.

هر چند این گل می‌توانست برگ برنده آبی‌ها در راه اداره بازی و رسیدن به یک پیروزی شیرین و ارزشمند باشد، اما یکباره آبی‌ها عقب کشیدند تا یک تعویض سوال برانگیز امیر قلعه‌نویی نیز کار را بیش از پیش برای آنان سخت‌تر کند.در حقیقت بیرون کشیدن مجتبی جباری، هافبک طراح و ارزشمند استقلال، خیال پرسپولیس را راحت کرد تا آنان بی‌محاباتر از پیش، حمله کنند و دفاع استقلال را با هجمه‌ای وسیع روبه‌رو سازند. هر چند استراتژی آبی‌ها در این لحظات، بازی فشرده در دفاع و استفاده از ضد حملات بود، اما به طور طبیعی وقتی حملات روی دروازه وحید طالب‌لو شدت گرفت، دفاع استقلال نیز در بازی شتابزده خود دچار اشتباه در یارگیری شد تا روی سانتر علیرضا محمد در دقیقه 87 و پاس حساب شده کریم باقری با ضربه سر، علی کریمی با ضربه سری دقیق، توپ را به تور آبی‌ها برساند و بازی را دیگر بار به تساوی بکشاند.

افشین قطبی در راه کسب این تساوی و گریز از شکست، تمام عناصر هجومی‌اش در نیمه دوم را به زمین فرستاد تا معادلات را عوض کند. او ابتدا پائولو دی کارموی برزیلی را پس از گل استقلال، به جای مجتبی شیری به زمین فرستاد تا با یک جابه‌جایی، علیرضا محمد را به جناح چپ بفرستد، ایوان پترویچ هم از دقیقه 70 جایگزین فرانک آتسو شد تا کریم باقری که این روزها یکی از بهترین و آماده‌ترین هافبک‌های تهاجمی فوتبال ایران است، یک خط عقب بکشد و در کنار حیدری دفاع را سامان دهد و بالاخره علیرضا محمد هم در دقیقه 82 و در میان غرولندهای علیرضا نیکبخت‌واحدی، جایگزین وی شد تا با سانتر طلایی خود در 3دقیقه به پایان بازی، اسباب خوشحالی طرفداران قرمز را فراهم آورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها