رئیس‌جمهور خطاب به رؤسای بانک ها:

معوقه‌ها باید برگردد، از گردن کلفت‌ها شروع کنید

رئیس جمهور در آیین معارفه رئیس کل جدید بانک مرکزی با اشاره به این که مظاهری بیش از 6 بار استعفا داده بود، گفت: معوقه‌ها باید به بانک‌ها برگردد و برای این کار باید از خود دولتی‌ها شروع کنید؛ از همان کسانی شروع کنید که پول‌ها را بردند و نیاوردند، از گردن‌ کلفت‌ها شروع کنید.
کد خبر: ۲۰۶۶۷۹

به گزارش خبرگزاری فارس، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور صبح امروز دوشنبه در آیین معارفه رئیس کل بانک مرکزی که در ساختمان این بانک برگزار شد، افزود: وظیفه بانک مرکزی ترجمه نسخه ‌های دیگران نیست، می‌بینید که آمریکا که قله سرمایه‌داری محسوب می‌شود الان به بن‌بست مطلق رسیده است و ما نمی‌خواهیم به آنجا برسیم.

وی افزود:‌ متخصصان ما این توانایی را دارند که طراحی متناسب خودمان را داشته باشند و البته از تجربیات دیگران هم استفاده کنند،‌ مهم ترجمه حرف‌های خوب در عمل است و این هنر مدیریت انقلابی و کار کارشناسی است.

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه پول باید از انحصار بیرون بیاید، گفت: در همین یک سال اخیر که ظاهرا بانک‌ها تسهیلات کمتری دادند، عملاً پول‌های درشت‌تری داده شد و معوقه‌ها هم افزایش پیدا کرد.

احمدی نژاد با بیان اینکه بعضی‌ها معتقدند که ما نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم، گفت: من چنین اعتقادی ندارم و معتقدم متخصصین بانکی ما توانایی این را دارند که الگوی توسعه ایرانی اسلامی را در اقتصاد اجرا کنند.

رئیس جمهور خطاب به مسئولین پولی و مدیران بانکی گفت:‌ دنبال فرمول‌های پیچیده نگردید، وقتی منابع برود و دیگر برگشت نداشته باشد علاوه بر آنکه ضد عدالت است، مسئولین امر هم برای آن فحش می‌خورند، وقتی اموال غیرمنقول بانک‌ها مدام افزایش یابد و منابع درست هدایت نشود، این به معنای کاهش منابع و کاهش رشد اقتصادی است. در همین یک سال اخیر که ظاهرا بانک‌ها تسهیلات کمتری دادند عملا پول‌های درشت‌تری داده شد و معوقه‌ها هم افزایش پیدا کرد.

رئیس جمهور بدترین وضعیت را سیاست‌زده شدن سیستم بانکی دانست و گفت: آقای مظاهری زحمات فراوانی کشید و در طول این مدت 6 بار و شاید بیشتر،‌ چند بار بصورت حضوری و چند بار بصورت مکتوب استعفا داده بودند که بالاخره پذیرفتم.

وی مظاهری را فردی خدوم توصیف کرد و افزود: آقای بهمنی هم فردی شناخته شده است که کار خود را از پائین‌ترین سطوح بانکی آغاز کرده و تمام این سیستم را می‌شناسد.

احمدی نژاد با تاکید مجدد بر لزوم طراحی مدل‌های بومی در اقتصاد گفت: حرف‌های روزنامه‌ها و اظهارنظرهای این و آن، بازار را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد بلکه واقعیت‌های پولی و مالی منجر به این مسئله می‌شود. از جمله این واقعیت‌ها این است که مردم می‌بینند بعضی از افراد به راحتی وام‌های ده‌ها میلیاردی دریافت می‌کنند و از آن طرف یک فرد یا تعدادی از افراد برای راه‌ انداختن یک بنگاه کوچک تولیدی و دریافت وام ناچیز با مشکلات متعدد مواجه می‌شوند.

احمدی نژاد ادامه داد: کشور آزاد است و مدیران هم اظهارنظر می‌کنند و در جلسات کارشناسی هم ساعت‌ها بحث می‌شود اما اینها آدرس غلط به مردم نمی‌دهند بلکه این عملکردها آدرس غلط می‌‌دهد.

رئیس جمهور اصل 44 را تئوری اقتصاد اسلامی دانست و خواستار اجرای مدل‌های توسعه بر اساس آن شد و گفت: بنده حتی به روسای جمهور کشورهای بزرگ هشدار داده بودم که وضعیت اقتصادی جهان و سرمایه‌داری در حال حرکت به سمت دره است چون بر اساس بی‌عدالتی شکل گرفته؛ این یک دروغ بزرگ است که می‌گفتند همه چیز را رها کنیم، خود بازار آزاد، بازار را تنظیم می‌کند،‌ این به نفع دزدها و متخلفین است، همان‌هایی که دم از بازار آزاد می‌زدند امروز دولتشان 700 میلیارد دلار می‌خرد تا در بازار دخالت کند که البته باز هم امیدی ندارد.

وی با تاکید بر لزوم وارد شدن ادبیات اسلامی به اقتصاد کشورمان گفت: کار حرام، حرام است، نمی‌شود که با یکی دو فرمول کار حرام را حلال کرد، در نظام سرمایه‌گذاری همه چیز را توصیف اقتصادی کردند و چیزی به نام حلال و حرام نشناختند.

احمدی نژاد در ادامه سخنانش با اشاره به لزوم خارج شدن پول از انحصار اظهار داشت: با هنر بانک مرکزی پول باید از انحصار بیرون بیاید، می‌گفتند با تاسیس بانک‌های خصوصی این انحصار شکسته شده درحالی که با بانک‌های خصوصی هم پول بدتر در انحصار رفته است؛ باید اجازه بدهیم که هرکسی می‌خواهد، مؤسسه مالی درست کند و البته ضوابط هم باید رعایت شود؛ الان روابط به گونه‌ای است که فقط عده خاصی می‌توانند بنگاه پولی بزنند و فقط عده خاصی هم از آن استفاده می‌کنند در حالی که پول مردم را باید در اختیار خود می‌گذاشت.

احمدی نژاد با بیان اینکه سوء استفاده‌گرها آدرس غلط می‌دهند اما مدیران پولی و بانکی باید کار را کنترل و هدایت کنند، اظهار داشت: معوقه‌ها باید به بانک‌ها برگردد و برای این کار باید از خود دولتی‌ها شروع کنید؛ از همان کسانی شروع کنید که پول‌ها را بردند و نیاوردند، از گردن‌ کلفت‌ها شروع کنید. من نمی‌دانم شما مدیران بانک‌ها از چه چیز می‌ترسید، همه باید پول‌ها را برگردانند هر کسی تحت هر نامی حتی نام‌های مقدس؛ خودتان می‌دانید که چقدر پول داده‌اید و طرف با زد و بند آنرا بعنوان نمونه وارد بازار مسکن کرد، اگر کار را رها کنید بعضی‌ها حتی تا تیرآهن‌های این بانک مرکزی را هم می‌کنند و می‌برند؛ من از شما انتظار کار پیچیده ندارم اما وقتی پول می‌دهید پس بگیرید.

وی با بیان اینکه سیستم بانکی باید تهدیدهای نظام سلطه را به فرصت تبدیل کند، گفت: تحریم بهترین فرصت است که نظام مالی را از سلطه سیستم اختاپوسی سرمایه‌داری جهانی نجات دهیم، ما خودمان را از سلطه سیاسی نجات دادیم اما در برابر سلطه اقتصادی نمی‌شود که بنشینیم تا آنها فشار بیاورند و ما هم فشار را به داخل منتقل کنیم؛‌ دهها رئیس دولت اعلام آمادگی کرده‌اند که ما در این زمینه شبکه جدیدی طراحی کنیم و آنها هم به ما خواهند پیوست و در این صورت می‌توانیم نه تنها خودمان بلکه دنیا را هم نجات دهیم، ما می‌توانیم سیستم بانکی و پولی عادلانه را طراحی کنیم.

احمدی نژاد تاکید کرد: ما باید ذهن‌ها را باز کنیم‌، مردم ما گناهی نکردند که در دعواهای زرگری و سوری بعضی از دستگاه‌ها اسیر شوند،‌ مسئولین باید به جای گارد گرفتن در مقابل انتقاد، اگر آن انتقاد را وارد می‌دانند خودشان را اصلاح کنند.

رئیس جمهور با اشاره به سفرهای استانی و نیاز واقعی مردم در استان‌ها و نقاط محروم گفت:‌ اگر چه مدیران برخی از بانک‌ها در سفرهای استانی حضور می‌یابند اما ای کاش مدیران و کارشناسان بانکی در روستاها و استان‌ها حضور می‌یافتند و از خود مردم حرف‌ها را می‌شنیدند آنوقت دیگر نمی‌نشستیم که پول برود و سراغش را هم نگیریم و یا اینکه بانک با پول مردم برای خودش ملک بخرد و آن را نگه دارد تا گران شود و بفروشد.

وی افزود: یک کشاورز 3 میلیون تومان وام می‌گیرد اگر یک قسط آن عقب بیفتد خود او و همه ضامن‌هایش را احضار و پول را از آنها می‌گیرند آنوقت یک فرد 110 میلیارد تومان به اسم کارخانه‌اش وام می‌گیرد با آن پول ملک می‌خرد و در کار دیگری این پول را مورد استفاده قرار می‌دهد وقتی که به مدیرعامل آن بانک می‌گوئیم چنین کاری انجام شده و از این فرد شکایت کن، مدیرعامل شکایت نمی‌کند و می‌گوید نمی‌خواهم مشتری‌ام از دست برود، آیا مشتری مهم است یا مردم؟

احمدی نژاد تصریح کرد:‌ من می‌توانم به بانک‌ها بروم و بگویم لیست معوقات را بدهید تا مشخص شود آن فردی که 100 میلیارد تومان بدهی دارد و بدهی‌اش را نمی‌دهد، 300 میلیارد دیگر در سایر بانک‌ها دارد و در حال سود گرفتن از آن است، اگر سیستم بانکی این‌ها را قطع کنند می‌بینید که نه تنها منابع مالی ما کم نیست بلکه برای تقاضاهای واقعی، به اندازه کافی منابع داریم که مدیریت خوبی برای آن انجام نشده است. حتی در همین راستا برای برداشت از حساب ذخیره ارزی خوشحال شدم که مجلس رای نداد چون بیشتر تلاش می‌کنیم تا منابع کمتری به هدر برود و بتوان از آن استفاده کرد.

احمدی نژاد بانکداری الکترونیک را نیز پایه کار پولی و بانکی دانست و اظهار داشت: بانک اطلاعات مشتریان باید همواره جلوی چشم رئیس کل بانک مرکزی باشد.

رئیس جمهور گفت‌:‌ این‌ها مطالبات ملت ایران از سیستم بانکی است نه حرف احمدی نژاد؛ همه ما نوکر مردم هستیم و اگر درست عمل نکنیم،‌ خلاف قانون و خلاف شرع است.

رئیس جمهور در ابتدای سخنانش که پس از سخنان مظاهری رئیس کل سابق بانک مرکزی آغاز شد، اظهار داشت:‌ تودیع و معارفه همیشه حال و هوای خاص خودش را دارد.

وی مظاهری را از دوستان خوب و خدمتگزار دانست و افزود: آقای مظاهری حرف‌های خوبی زد که اکثر آنها جزء مطالبات بنده بوده است و البته بعضی از نظرات ایشان هم مخالفان جدی دارد و به نظرم رسید که آقای داودی باید تمهیدی بیندیشد که در جلسات کارشناسی فرصت کافی به همه برای اظهارنظر و بحث کارشناسی داده شود چون ظاهرا در جلسات کارشناسی فرصت لازم به ‌آقای مظاهری نداده بودند.

اح
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها