اگرچه توصیه‌های موکدی نسبت به داشتن صبحانه وجود دارد ولی باید اذعان نمود که صبحانه بیشترین وعده غذایی است که بویژه توسط افراد چاق از سبد غذایی حذف می‌گردد.
کد خبر: ۲۰۶۵۳۲
محققین آمریکایی نشان داده‌اند: نوجوانانی که به طور منظم صبحانه میل می‌کنند و قصد کاهش وزن دارند نسبت به همتایان خود که از صبحانه می‌گریزند ، بیشتر ورزش کرده و رژیم غذایی سالم‌تری نیز دارند.

در این مطالعه که بر روی 2216 نوجوان آمریکایی انجام گرفت ، الگوهای غذایی، وزن و فاکتورهای دیگر به مدت 5 سال مورد بررسی قرار گرفت.

در این مطالعه که توسط دکتر مارک پیریا از دانشگاه مینه‌سوتا در مجله Pediatrics چاپ شده است، نوجوانان در هنگام شروع مطالعه زیر 15 سال سن داشتند.

نتایج این مطالعه نشان داد هر چه این نوجوانان منظم‌تر صبحانه خورده بودند، شاخص توده بدنی‌شان نیز پایین‌تر بوده است. شاخص توده بدنی (BMI) مقیاسی برای نسبت وزن به قد است.

نوجوانانی که از خوردن صبحانه طفره رفته بودند، نسبت به همتایان خود که به طور منظم وعده صبحانه را در برنامه غذایی خود داشته‌اند، به طور متوسط 5/2 کیلوگرم وزنشان بیشتر بوده است.

بر طبق نتایج این مطالعه، نکته جالب توجه آن است که بچه‌هایی که به طور منظم هر روز صبحانه میل می‌کنند، در کل در طول دوران زندگی خود از نظر شاخص‌های سلامتی سالم‌تر هستند. این بچه‌ها همچنین فعالیت بدنی بیشتری دارند و در کل دریافت چربی و کلسترول این بچه‌ها کمتر و فیبر دریافتی‌شان نیز بیشتر است.

نتایج مطالعات قبلی نشان داده است به طور میانگین 25 درصد از بچه‌های آمریکایی از خوردن صبحانه گریزان هستند، که به نظر می‌آید این موضوع یکی از عوامل مهم شیوه زندگی است که باعث افزایش گستره چاقی در بین افراد جوان گردیده است.

در کل حذف یک وعده غذایی به تصور کمک به کاهش وزن در افرادی که قصد رژیم غذایی دارند بارها مورد تجربه قرار گرفته است. اما در واقعیت افرادی که از یک وعده غذایی خود صرفنظر می‌کنند نسبت به افرادی که تمام وعده‌های غذایی خود را میل می‌کنند چاق‌تر می‌شوند.

از بین وعده‌های غذایی نیز صبحانه بیشترین وعده‌ای است که توسط افراد چاق به دلایل متعدد حذف می‌گردد در حالی که نقش مهمتری در پیشگیری از چاقی دارد.

تئوری‌های متعددی برای اهمیت صبحانه در پیشگیری از چاقی مطرح شده است. به نظر می‌آید زمانی که افراد، معده‌های خود را صبح هنگام با صرف صبحانه پر می‌کنند بهتر می‌توانند اشتهای خود را در طول روز کنترل کنند. این موضوع همچنان مانع از پرخوری در هنگام وعده‌های ناهار و شام می‌شود.

در پایان ذکر این نکته حائز اهمیت است که اگرچه صبحانه بویژه برای نوجوانان دارای فواید بی‌شماری است ولی با عنایت به بروز روزافزون چاقی و بیماری‌های متابولیک جوانان و نوجوانان بایستی از مواد غذایی پرکالری مانند کیک و پیراشکی و غلات آماده حاوی شکر پرهیز نمایند.

از طرف دیگر مصرف لبنیات کم‌چرب و استفاده از غلات سبوس دار بویژه نان سبوس دار در کنترل چاقی نقش اساسی دارند.

دکتر حمیدرضا فرشچی
متخصص تغذیه و فوق تخصص دیابت و چاقی‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها