حرف ‌های تکراری در آغاز فصل جدید

بسکتبال‌، نگران ‌ثبات ‌تیم‌ها

پس از حضور تیم ملی بسکتبال در المپیک و میزبانی فدراسیون از رقابت‌های جوانان آسیا، نوبت به لیگ برتر باشگاه‌های کشور رسیده است. این رقابت‌ها از روز دوم آبان شروع می‌شود. تا چند روز آینده، تیم‌ها باید دست‌کم 10 بازیکن خود را به کمیته مسابقات معرفی کنند و هر تیم مجاز به استخدام 3 ملی‌پوش و به کارگیری 2 بازیکن خارجی است.
کد خبر: ۲۰۶۳۹۹
لیگ امسال مهمانان تازه‌وارد زیادی دارد که خود را برای یکی از طولانی‌ترین لیگ‌های چند فصل اخیر آماده می‌کنند. طبق برنامه فدراسیون، این لیگ تا ماه‌های آغازین سال 1388 ادامه پیدا می‌کند.

فصل جدید لیگ برتر بسکتبال با حرف‌های تکراری آغاز می‌شود. حداقل در 10 سال اخیر بارها در این روزها صحبت از جدایی و‌کناره‌گیری تیم‌ها از لیگ بوده است و با انصراف چند تیم تازه، معلوم می شود ورزش ایران هنوز برای جذب و جلب سرمایه‌گذاری در سطوح تیمداری راهکار مناسبی پیدا نکرده است.

وقتی ایران نارا، نایب‌قهرمان لیگ برتر کنار می‌کشد یا صنام، قهرمان باشگاه‌های ایران از گردونه خارج می‌شود، انصراف کاوه و پردیس متحد قزوین و راه‌آهن، نکته تازه‌ای نیست. بی‌ثباتی تیم‌ها سبب می‌شود تا فدراسیون بسکتبال هر ساله مقررات و اساسنامه‌های مربوط به مسابقات اعم از تعداد تیم‌های شرکت‌کننده و نحوه برگزاری رقابت‌ها را تغییر دهد.

یک فصل، لیگ 12 تیمی داریم و فصل دیگر 15 تیم. گاهی به فکر 2 گروه کردن تیم‌ها هستیم و در شرایطی ناچار به برگزاری بازی‌ها در یک گروه. قوانین مربوط به نقل و انتقالات تیم‌ها هم جای خود دارد. اگر چنین نشود؛ کلی بازیکن روی دست می‌ماند.

با کناره‌گیری کاوه، پردیس متحد و راه‌آهن دست‌کم 45 بازیکن بسکتبال بی تیم می‌مانند، بنابراین افزایش سهمیه برای یارگیری تیم‌ها منطقی است. امسال لیگ برتر قرار است با 15 تیم برگزار شود.

تیم‌های دانشگاه‌آزاد و سیرجان که فصل گذشته، رقابت‌های لیگ برتر را از دست داده بودند، با ارفاق مجدد به این رقابت‌ها بازگشتند. تیم‌های تراکتورسازی سنندج، شهرداری لنگرود، ابومسلم خراسان و لوله سبز شیراز در حضور بی‌سابقه سیل تیم‌های دسته اولی وارد لیگ برتر شده‌اند و تیم خلیج‌فارس نیز که اصلا معلوم نیست چگونه و از کجا وارد لیگ برتر می‌شود، اسپانسرش کیست و بازیکنانش کدامند.

بر این اساس، 7 تیم ناشناخته در لیگ برتر حضور می‌یابند. علاوه بر این تیم‌ها، باید از مهرام، صبا باتری، شهرداری گرگان، شهرکرد، بیم مازندران، ذوب آهن اصفهان، پتروشیمی بندر امام و آرارات به عنوان تیم‌های شناخته شده در لیگ برتر نام برد. با مروری بر اوضاع 15 تیم حاضر در رقابت‌های فصل جدید در لیگ برتر، بیشتر می‌‌توانیم با بازی‌هایی که قرار است از 2 آبان ماه برگزار شود، آشنا شویم.

مهرام

قهرمان فصل گذشته و نماینده بسکتبال باشگاه‌های ایران در جام باشگاه‌های آسیا، تمریناتش را دیر آغاز کرد، اما به لحاظ داشتن سازمان مناسب توانسته است تیمش را با نفرات دلخواه جمع و جور کند.آنها به احتمال قوی 2 بازیکن آمریکایی و صرب جذب می‌کنند.

مهرام، نخستین تیمی است که برای تورنمنتی بین‌المللی در کشور سوریه انتخاب شده است. جدایی آیدین کبیر در فصل نقل و انتقالات از این تیم، جای سوال دارد؛ بویژه از این نظر که معمولا مصطفی هاشمی بندرت حاضر می‌شود بازیکنانی را که چند فصل با او بوده‌اند، از دست بدهد.

این تیم، صمد نیکخواه بهرامی را هم به دلیل بازی در فرانسه در اختیار ندارد. مهدی کامرانی و حامد سهراب‌نژاد برترین‌های مهرام به شمار می‌روند.

صبا باتری

انتقال امتیاز باشگاه به قم و تمرینات نامنظم باعث شد صبا باتری، تمرکز لازم را برای وارد شدن به فصل نقل و انتقالات نداشته باشد. آنها  سامان ویسی را در تمرینات خود حفظ کرده‌اند تا چنانچه آفاق به تور مهرامی‌ها نشست از وجود این بازیکن و آیدین کبیر بهره‌مند شوند.

با جدایی حامد حدادی ، مهران شاهین طبع به دنبال بازیکن پست است. به نظر نمی‌رسد همچون ادوار قبلی، گارس ژوزف به ترکیب صبا باتری افزوده شود. براین اساس باید حضور بازیکنان خارجی تازه وارد را در تیم قمی شاهد بود.

ذوب‌ آهن‌

این تیم هنگام تعطیلی، بیشترین بهره را از حضور نفراتش در اردوهای تیم‌های ملی می‌برد. در واقع می‌توان گفت؛ بازیکنان اصفهانی در اردوهای ملی آماده می‌شوند. ذوب آهن نفرات متعددی در تیم ملی و جوانان دارد که با ترکیبی از این بازیکنان می‌تواند مثل فصل گذشته تیمش را خوب ببندد.

بیم مازندران

شمالی‌ها در دومین حضور پی در پی خود در لیگ برتر بیش از آنچه عمل کنند، سروصدا دارند. آنها با وجود سرمایه‌گذاری در فصل قبل، رتبه هشتم را احراز کردند؛ اما امسال می‌توانند از تجربیاتشان بیشتر استفاده کنند. بیم متعلق به بخش خصوصی است که تا اینجا نسبت به کاوه و پردیس متحد دوام آورده است.

شهرداری گرگان

قطب اصلی بسکتبال شمال ایران با پشتوانه‌های مردمی، چند سالی است که حرکتی آرام اما پیوسته دارد. محمد‌مهدی ایزدپناه به جوانان گرگانی برای فصول بعدی امیدوارانه‌تر می‌نگرد.

با این حال، جذب نفرات خارجی برای نتیجه‌گیری در اهداف کوتاه مدت، نکته‌ای است مطلوب طبع هواداران این تیم. نمایندگانی از این تیم در تیم‌های (ب)‌ ایران و جوانان حضور دارند تا ثابت کنند بدون پول هم می‌شود به بسکتبال خدمت کرد، اگر قصد خدمت کردن باشد.

پتروشیمی بندر امام‌

با وجود سرمایه هنگفت هنوز نتوانسته روند روبه‌ثباتی در لیگ برتر داشته باشد. این تیم هر ساله دستخوش تغییر و تحول است تا ثابت شود تفکر پایدار و بلند مدت برای کسب موفقیت‌‌های پی در پی ندارد. اگر چه برخی از اهالی بندر امام و مدیران رده بالای پتروشیمی بندر امام برای بسکتبال دلسوزی می‌کنند، اما برخی از سفارشات مرکز نشینان! معمولا از موانع اصلی افزایش کارآیی تیم است.

آرارات‌

این تیم اقلیت از محدودیت‌هایی همچون استفاده از بازیکنان غیر ارمنی روبه‌روست. آرارات فصل گذشته نسبت به توان خود خوب نتیجه گرفت. ارامنه ایران همین که یک تیم در سطح اول بسکتبال ایران داشته باشند، راضی هستند.

لوله‌سبز شیراز

صحبت‌های زیادی راجع به نماینده شیراز تیم پنجم لیگ یک در سال گذشته شنیده بودیم، اما به هر طریقی که بود، این تیم وارد لیگ برتر شد. اصلا حیف است لیگ برتری باشد و از شیراز تیمی نباشد.

مسوولان این تیم شیرازی با علاقه کارشان را دنبال می‌کنند و می‌توان گفت اولین تیمی بودند که در ایران تمرینات خود را برای حضور در لیگ آغاز کرده بودند.

تراکتورسازی سنندج‌

شاید تنها مشکل این تیم، اختلافات و دو دستگی باشد که در بسکتبال کردستان ریشه دوانده است. این استان سال‌ها مهد بازیکن پروری بود. کردها باید قدر اسپانسر خود را بدانند تا به سرنوشت سال‌های گذشته گرفتار نشوند.

ابومسلم خراسان‌

هنوز معلوم نیست نماینده بسکتبال خراسان با این نام در لیگ برتر شرکت کند. فعلا تربیت بدنی قول همه گونه همکاری را داده است. بسکتبال این خطه هم غیبتی طولانی در لیگ برتر داشته، آن هم در شرایطی که مثل فارس و کردستان از توانمندی‌های بالقوه در بسکتبال کشور برخوردار است.

شهرداری لنگرود

اسپانسر ندارد، اما تا دلتان بخواهد، علاقه‌مند و دلسوز دور و بر تیم جمع شده است. لنگرود شهرستانی در شرق استان گیلان سهمیه ورود به لیگ برتر را با نایب قهرمانی در لیگ یک به دست آورده است. سعید بلبل‌آبادی، سرمربی فصل قبل از تیم جدا شده تا لنگرودی‌ها در اوضاع بی‌پولی به دنبال مربی جدید بگردند.

دانشگاه آزاد

اول گفتند تیم نمی‌دهیم، بعد قرار شد در لیگ یک حضور یابند، اما وقتی نماینده دانشگاه آزاد در جلسه لیگ برتر شرکت کرد، مجددا امیدواری به این تیم بازگشت. تغییر مدیریت در ورزش دانشگاه آزاد باعث شده تا باز هم منتظر خبرهای تازه از این تیم باشیم. آنها فصل گذشته از رقابت‌های لیگ برتر سقوط کرده بودند.

هیات بسکتبال سیرجان‌

گل‌گهر حامی بسکتبال سیرجان نیست، اما تربیت بدنی و هیات بسکتبال سیرجان موافق حضور تیم در لیگ برتر هستند. این تیم نیز فصل گذشته به لیگ یک سقوط کرده بود، اما با تبصره فدراسیون مجددا به لیگ برتر بازگشته است. با این حال همچنان وضعیت نامعلومی دارد.

محمد رضاپور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها