گروه رسانه: یک کارشناس مذهبی معتقد است که قبح برخی مسائل مانند اعتیاد در جامعه شکسته است، بنابراین «بزنگاه» یا سریال‌های همانند آن با پرداخت به این مسائل، قبح آنان را نمی‌شکنند. حجت‌الاسلام سیدمهدی واعظ موسوی در گفتگو با ایسنا افزود: برخی بسته فکر می‌کنند. به گمان آنان دست‌زدن به ترکیب ناهنجاری باعث بدآموزی می‌شود.
کد خبر: ۲۰۳۹۳۷
اگر این‌گونه بود، قرآن کریم نباید از برخی ناهنجاری‌های اخلاقی و اجتماعی سخن می‌گفت یا داستان حضرت یوسف (ع) و زلیخا را با تمام جزییات تحلیل می‌کرد.

وی در ادامه گفت: برای بیان برخی ناهنجاری‌ها ناگزیر از به تصویرکشیدن آنها در هاله‌ای از عفاف هستیم.

در عصر ما بسیاری از ناهنجاری‌ها بسیار رسوا، آشکار و قبح آنها شکسته است. به عنوان نمونه حتی یک کودک دبستانی هم امکان دارد معتادی را در حال مصرف مواد مخدر کنار خیابان ببیند. برخی ارتباطات معیوب در خانواده و اجتماع هم همین ویژگی را دارند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اهمیت نظارت‌ بر صداوسیما گفت: به عملکرد این سازمان به شدت نظارت می‌شود. در این شرایط مسوولان صداوسیما درحدی مسائل فردی و اجتماعی را از رسانه ملی قابل پخش می‌دانند که قبلا در جامعه مطرح شده باشد. بنابراین در سریال «بزنگاه» واقعیت‌هایی بیان می‌شود که آن‌قدر واضح است که نمی‌توان گفت،کسی از آنها مطلع نیست. به عنوان نمونه نوع مداحی به طنز کشیده شده در این سریال، آن‌قدر رواج یافته است که موجب شده است سیما به آن بپردازد.

حجت‌الاسلام واعظ موسوی تاکید کرد: نباید به «بزنگاه» انگ قبح‌شکنی رذایل را بزنیم، چون این سریال بخشی از ناهنجاری‌هایی که قبلا قبح آنها ریخته شده را به تصویر کشیده است تا هم به مرتکبان این اعمال تلنگری بزند و هم به مربیان جامعه تا آنها در صدد رفع این ناهنجاری‌ها برآیند و از رواج بیشتر آنها جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: نمی‌توان «بزنگاه» را سریال بی‌نقصی دانست، اما تلاش‌های صورت‌گرفته را نیز نباید نادیده گرفت. «بزنگاه» مجموعه طنز خوبی است که پیام‌های اجتماعی را به مخاطبان منتقل می‌کند، چراکه ضعف‌هایی را که در ارتباطات خانوادگی و اجتماعی وجود دارد و نادانی‌هایی که در عرصه‌های مختلف اجتماعی گاهی بین مردم دیده می‌شود را به طنز به تصویر کشیده است تا بخشی از جامعه که از طرق دیگری چون سخنرانی و کتاب متوجه ضعف‌های خود نمی‌شوند را از خواب جهالت بیدار کند.

این کارشناس مذهبی درباره بیان شدن واژگانی چون احمق و بی‌شعور از زبان شخصیت‌های سریال‌های طنز گفت: این واژگان دشنام نیست بلکه درشت‌گویی هستند. فحش شامل کلمات رکیکی است که به زبان‌آوردن و ترویج آنها از نظر اسلام ممنوع است.

حجت‌الاسلام واعظ موسوی در پایان ابراز عقیده کرد: این واژگان حرام نیستند. اگر واقعیت داشته باشند، مکروه هم نیستند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها