آمارها و انتقادها در حوزه مبارزه با مواد مخدر در کشور

چرا قاچاقچیان اعدامی آزاد می‌شوند؟

بر اساس نتایج یک پژوهش، ایرانی‌ها سالانه یکهزار تن مواد مخدر مصرف می‌کنند و 37 درصد معادل 2200 تن از مواد مخدر تولیدی افغانستان به ایران وارد می‌شود.
کد خبر: ۲۰۳۴۶۱
سرتیپ دوم رضا ملکی، رئیس گروه مواد مخدر دانشگاه علوم انتظامی با ارائه گزارشی تحت عنوان «بررسی وضعیت کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان و برآورد میزان ورود و مصرف آن در ایران» که سال 2006 انجام شده ، در نشست هم‌اندیشی مسوولا‌ن ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام این که آمارهای این گزارش از مصاحبه رو در رو با مسوولان مواد مخدر افغانستان در حد وزیر مبارزه با مواد مخدر این کشور تا مصاحبه با کشاورزان کشت‌دهنده خشخاش و عوامل قاچاق مواد مخدر در این کشور و همچنین بر اساس آمار مجامع بین‌المللی و سازمان ملل متحد، فراهم شده است، اظهار کرد: سهم مصرف و ترانزیت مواد مخدر افغانستان از ایران حدود 37 درصد (3/37 درصد) است که از این میان، 6/19 درصد معادل 1200 تن مربوط به ترانزیت مواد مخدر از ایران از مسیر سنتی و قدیمی بالکان به مقصد اروپا و 3/17 درصد مربوط به بازار مصرف داخلی است که از این طریق، سرجمع مصرف و ترانزیت مواد مخدر تولیدی افغانستان در ایران به 2200 تن می‌رسد.

وی با بیان این که مواد مخدر تولیدی افغانستان به نسبت 40 به 60 به ترتیب از 2 مسیر پاکستان و افغانستان به ایران وارد می‌شود، افزود: البته طبق ادعای UNODC در گزارش اخیر، 53 درصد تولید مواد مخدر افغانستان به ایران وارد می‌شود و از این میزان، 31 درصد شامل هروئین است که البته این آمار جای تامل دارد.

1057 تن مصرف مواد مخدر در داخل کشور

به گزارش ایسنا،ملکی همچنین عنوان کرد: بر اساس نتایج این پژوهش، یک میلیون و 200 هزار معتاد رسمی که 300 هزار نفر آنها را معتادان هروئینی با 17 تن مصرف سالانه بر حسب مصرف روزانه نیم گرم تشکیل می‌دهند و 800 هزار معتاد تفننی در کشور وجود دارد که با احتساب مصرف سالانه 88 تنی معتادان تفننی بر حسب مصرف 3 گرمی در هر 10 روز یک‌بار و مصرف 860 تنی معتادان رسمی بر حسب مصرف روزانه 5/1 گرمی، مجموع مصرف مواد مخدر داخل کشور به 1057 تن می‌رسد که این میزان، 3/17 درصد از کل تولید مواد مخدر در افغانستان را تشکیل می‌دهد.

16 درصد از 37 درصد مواد مخدر ورودی به ایران کشف می‌شود

رئیس گروه مواد مخدر دانشگاه علوم انتظامی با اشاره به این که طبق آمار علمی و آزمایشگاهی و با احتساب میزان مرفین موجود در تریاک، از هر 7 کیلوگرم تریاک، یک کیلوگرم هروئین به دست می‌آید، گفت: طبق این گزارش، حدود 16 درصد از مواد مخدر ورودی به ایران معادل 5 درصد تولید افغانستان کشف می‌شود.

ایران، رتبه اول معتادان تریاکی در دنیا

سرتیپ دوم ملکی بیان کرد: بالاترین میزان مصرف مواد مخدر تولیدی افغانستان در منطقه، مربوط به ایران است و این کشور دارای بیشترین جمعیت معتادان تریاکی در دنیاست که نمونه آن، وقوع کشف 95 درصدی کل مواد مخدر جهان و معادل کشف سالانه حدود 500 تن مواد مخدر در ایران است.

عوامل جذب مواد مخدر به ایران‌

این پژوهشگر همچنین با طرح این پرسش که چرا با همه اقداماتی که در مرزهای کشور همچون انسداد شدید فیزیکی مرز صورت گرفته، هنوز بیشترین ورود مواد مخدر تولیدی افغانستان به ایران است، بازار تقاضای داخلی، وجود معاملات پایاپای نقدی در زمینه خرید و فروش خودرو، طلا، صرافی و فرش که تجارت مواد مخدر را تسریع می‌کند، نزدیکی به مسیر دریاچه بالکان برای ترانزیت مواد مخدر، وجود شبکه‌های فرامنطقه‌ای که تا پیش از انقلاب در قالب ورود سنتی جای می‌گرفتند، نقش مرزنشینان که بیشترین تسریع‌کننده قاچاق مواد مخدر به کشور هستند و بسیاری از طوایف مرزهای شرقی بویژه در خراسان جنوبی از عوامل قاچاق محسوب می‌شوند و اجرا نشدن جدی قانون پولشویی در کشور که به موجب آن، با پول‌هایی حاصل از قاچاق مواد مخدر براحتی معاملات تجاری صورت می‌گیرد، را از جمله پاسخ‌های این سوال عنوان کرد.

سرتیپ دوم ملکی در ادامه، ضمن انتقاد از وجود تناقض آماری بین مسوولان کشور درباره میزان داخلی مصرف موادمخدر، در پاسخ به انتقادهایی که از وی درخصوص اعلام تریاک به عنوان بیشترین ماده مصرفی کشور برخلاف نظر RSA سال گذشته که تغییر الگوی مصرف مواد مخدر در کشور را نشان می‌دهد، سهم 80 درصدی کشفیات تریاک در مواد مخدر کشفی ایران را پاسخ این سوال ذکر کرد.

ملکی همچنین با بیان این که به‌رغم افزایش گرایش به کراک طبق نظر RSA، تریاک همچنان جایگاه خود را در مواد مخدر مصرفی کشور، حفظ کرده است، در ادامه پاسخ به منتقدان نسبت به آمار مصرف یکهزار تنی اعلام کرد: براساس مستنداتی که از افغانستان به دست آمده است، 53 درصد مواد مخدر تولیدی این کشور یعنی بیش از 4000 تن به ایران وارد می‌شود؛ حال اگر ما معتقدیم مصرف مواد مخدر کشور 500 تن است، باید کار علمی انجام دهیم و این موضوع را به اثبات برسانیم.

وی همچنین با تاکید بر این که در صورت کاهش مصرف مواد مخدر داخل کشور، میزان کشفیات نیز باید به تبع آن، کاهش یابد، افزود: این در حالی است که میزان 600 تنی کشفیات مواد مخدر در سال گذشته با افزایش 40 درصدی امسال به 800 تا 900 تن افزایش یافته و حال این پرسش مطرح می‌شود که اگر مصرف مواد مخدر یکهزار تن نیست و 500 تن است، پس برای سایر مواد مخدر ورودی به ایران چه اتفاقی افتاده و علاوه بر این چرا اگر در کنترل و مهار مواد مخدر در کشور موفق بوده‌ایم، ‌قیمت مواد مخدر به جای افزایش، بشدت کاهش یافته است؟

شفاف‌سازی کنید

مسوولان ستاد مبارزه با مواد مخدر با استناد به این که آمار به‌روز نبوده و همچنین این آمار اعلامی با گزارش اخیر دولتی در ارزیابی وضعیت اعتیاد در کشور (RSA) ناهماهنگ است، به گزارش فوق انتقادهایی  واردکردند.

طه طاهری، جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تایید انتشار نتایج پژوهش فوق از سوی رسانه‌ها، در این نشست با بیان این که ستاد مبارزه با مواد مخدر با رویکرد شفاف‌سازی که نمونه آن، برگزاری جلسات هم‌اندیشی چهار‌شنبه‌هاست، به نوعی به حیاط خلوت برخی اقدامات در کشور می‌پردازد تا بتواند بدون پرده، ناکامی‌ها را شفاف کند، گفت: روند طرح موضوعات شفاف‌کننده در زمینه‌‌هایی همچون وضعیت مواد مخدر در ایران در حال افزایش است.

وی افزود: سیاست شفاف‌سازی ستاد مبارزه با مواد مخدر از این دست است که چرا با همه هزینه‌‌هایی که ایران در جهت مبارزه با مواد مخدر پرداخته، هنوز سوالات زیادی وجود دارد که در نگاه مردم ناکامی جلوه می‌کند.

طاهری تاکید کرد: باید مشخص شود چند درصد از قاچاقچیان مواد مخدر که با حکم اعدام و حبس ابد به جرم انتقال تناژه‌‌های بالای مواد مخدر و معتاد کردن جوانان این کشور بدون اجرای حکم، براحتی آزاد شده‌اند و در مقابل، رای چند درصد از این افراد اجرا شده است؟

وی ادامه داد: باید مشخص شود چه اشکالاتی بر سر اجرای قوانین وجود دارد و چه دست‌‌هایی نمی‌گذارند که این قوانین به اجرا درآید.

طاهری همچنین با بیان این که مهم نیست که 2/1 میلیون معتاد در کشور وجود دارد یا 700 هزار نفر خاطرنشان کرد: مهم این است که اعتیاد در ایران، خانمانسوز و ریشه‌کن‌کننده است و ما به عنوان مسوولان کشور باید پاسخگو باشیم که رک‌گویی و طرح اشکالات در این زمینه اولین اقدام باید باشد.

جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین در جهت برنامه‌‌های ایران برای مهار اعتیاد، از کاهش 20 درصدی جمعیت معتادان کشور و همچنین افزایش 80 درصدی معتادان تحت درمان ظرف 5 سال آینده یعنی تا پایان برنامه پنجم توسعه خبر داد.

گفتنی است، آمار یکهزار تنی مصرف مواد مخدر داخل کشور مورد انتقاد حمید صرامی، سرپرست گروه مشاوران ستاد مبارزه با مواد مخدر تحت این عنوان که مصرف مواد مخدر داخل کشور طبق آخرین آمار، 580 تن است، قرار گرفت.

علاوه بر این، صدر بودن تریاک در جدول مواد مخدر مصرفی در داخل و همچنین ورود حدود 3/37 درصد از تولید مواد مخدر افغانستان به ایران نیز با انتقاد سعید صفاتیان، مدیرکل درمان و بازپروری ستاد مبارزه با مواد مخدر روبه‌رو شد و گفت: الگوی مصرف مواد مخدر در کشور تغییر کرده و به سمت مصرف مواد مخدری همچون کراک گرایش پیدا کرده است و علاوه بر این، ورود حجم بالای مواد مخدر به کشور، الزاما به معنای مصرف آن در کشور نیست و ممکن است به دلیل ارزش افزوده بالای آن، به ترکیه ترانزیت و در آنجا فرآوری شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها