سنین قبل از یائسگی یکی از سنین مهم از نظر شیوع بیماری‌های قلبی و عروقی است. با آغاز علائم یائسگی در زنان و ورود آنان به دوران یائسگی، ریسک گسترش مجموعه عوامل خطر بیماری‌های قلبی و عروقی افزایش می‌یابد. منظور از دوران قبل از یائسگی، به سال‌هایی گفته می‌شود که بدن زنان برای ورود به دوران یائسگی آماده می‌شود که این معمولا از سنین حدود 40 سالگی آغاز می‌شود.
کد خبر: ۲۰۳۳۲۳

دکترجانسن و همکارانش از دانشگاه پزشکی شیکاگو در مطالعه‌ای که روی 949 زن آمریکایی در طول یک دهه انجام دادند، دریافتند که ریسک رشد سندرم متابولیک در دوره قبل از یائسگی شروع به افزایش می‌کند.

سندرم متابولیک به گروهی از ریسک فاکتورهای بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و دیابت  شامل فشار خون بالا، چاقی شکمی، قند خون بالا، پایین بودن HDL و بالا بودن تری گلیسیرید  مربوط است. این سندرم معمولا زمانی تشخیص داده می‌شود که فرد سه یا بیشتر از این نشان‌ها را داشته باشد.

این مطالعه که در مجله Archives of Internal medicine چاپ شده است تاکید دارد که در واقع بروز سندرم متابولیک در دهه چهارم عمر خانم‌ها شروع به افزایش می‌کند. محققان همچنین دریافتند که افزایش ریسک بیماری‌های متابولیک در این رده سنی می‌تواند به علت افزایش فعالیت تستوسترون باشد.

در این مطالعه زنان 52  42 ساله با نژادهای گوناگون که در ابتدای مطالعه نشانی از سندرم متابولیک نداشتند، طی یک دهه مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج این مطالعه نشان داد که نزدیک 14‌درصد افراد مورد مطالعه همزمان با آخرین پریود ماهانه خود مبتلا به سندرم متابولیک بوده‌اند. ریسک توسعه سندرم متابولیک از 6‌سال قبل از آخرین عادت ماهانه افزایش پیدا می‌کند. نکته جالب در مقایسه ریسک بیماری‌های متابولیک در زمان پیش از یائسگی و پس از آن بیشتر بودن این ریسک در دوران قبل از یائسگی است.

مطالعات قبلی نشان داده است که در زنان ریسک بیماری‌های قلبی عروقی در قبل از 45 سالگی کمتر از مردان است. ولی بعد از 55 سالگی این نمودار برعکس شده، به طوری که در زنان این ریسک بیشتر از مردان همسن آنها می‌شود. پس به نظر می‌آید در 45 تا 55 سالگی اتفاقی باعث این تغییر روند می‌شود. زمانی این مساله را به کاهش میزان استروژن نسبت می‌دادند، ولی در این مطالعه میزان استروژن در زنان با میزان رشد سندرم متابولیک مربوط نبود. در عوض سندرم متابولیک در ارتباط مستقیم با افزایش فعالیت تستوسترون بوده است، لذا این محققان پیشنهاد می‌کنند که اثر منفی مستقیم تستوسترون مهم‌تر از اثر مثبت استروژن در کنترل ریسک بیماری‌های قلبی در زنان است. پیام اصلی این مطالعه برای خانم‌ها، داشتن شیوه زندگی سالم به عنوان یک عامل حیاتی در پیشگیری بیماری‌های متابولیک بویژه در دوران قبل از یائسگی است. در تامین شیوه زندگی سالم، نکشیدن سیگار، داشتن رژیم غذایی سالم و ورزش مرتب، همگی در کاهش این میزان ریسک دارای اهمیت اساسی می‌باشند. شیوه زندگی سالم اگرچه در همه‌سنین مورد تاکید می‌باشد ولی بر طبق این مطالعه، در خانم‌ها سنین قبل از یائسگی دارای اهمیت بیشتری می‌باشد.

دکتر حمیدرضا فرشچی‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها