کد خبر: ۲۰۳۰۶۰

همچنین هرچه وابستگی سالمند به اعضای خانواده بیشتر باشد، این مشکلات نیز بیشتر خواهد شد.

این در حالی است که سالمند دارای وابستگی نسبی باشد و تنها در انجام بعضی از فعالیت‌های روزانه زندگی از اعضای خانواده‌ها طلب کمک کند.

با توجه به این‌که با افزایش وابستگی سالمند به اعضای خانواده در انجام فعالیت‌های روزانه زندگی از اعضای خانواده‌ها طلب کمک می‌کردند و با توجه به این‌که با افزایش وابستگی سالمند به افراد خانواده در انجام فعالیت‌های روزانه زندگی، مشکلات خانواده بیشتر می‌شود، اگر سالمندان وابستگی کامل و مطلق به خانواده  داشته باشند مشکلات اجتماعی افزایش می‌یابد.

همچنین با افزایش سن سالمند نیز این مشکلات افزایش خواهد یافت.

با توجه به افزایش مداوم امید به زندگی و طول عمر در ایران و افزایش جمعیت سالمند و در نتیجه افزایش ناتوانی و وابستگی آنان به اعضای خانواده‌ها و همچنین مشکلات اقتصادی، سکونت در آپارتمان‌های کوچک و شاغل بودن زنان در خارج از منزل و نبود آنان در منزل در ساعاتی از روز این مشکلات در خانواده‌ها نمود بیشتری پیدا می‌کند.

خانواده‌های دارای سالمند ناتوان جهت کاهش بار مسوولیت و تنش ناشی از آن نیازمند حمایت‌های مالی دولت هستند، زیرا هنگامی‌که توجه مناسب و کافی به این قشر از جامعه صورت نگیرد به تدریج عملکرد این خانواده‌ها دچار اختلال شده و احتمال سوءرفتار با سالمندان در خانواده‌ها و جامعه افزایش خواهد یافت. در این شرایط و با توجه به افزایش جمعیت سالمند و افزایش امید به زندگی در جامعه ما، طراحی و اجرای برخی برنامه‌های ویژه حمایتی و نه فقط سرای سالمندی برای سالمندان و خانواده ایشان ضرورت دارد.

ایجاد صندوق‌های حمایتی برای خانواده‌هایی که از سالمند نگهداری می‌کنند، فعال شدن سازمان‌های مردم‌نهاد برای کمک به این خانواده‌ها، تخصیص امکانات سفر و اوقات فراغت برای خانواده‌هایی که از سالمند خود در خانواده مراقبت می‌کنند و ویزیت خانگی این سالمندان به صورت رایگان تحت پوشش بیمه‌های سالمندی می‌تواند به این خانواده‌ها کمک شایان توجهی کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها