احتمال پیروزی مک‌کین در انتخابات امریکا کم است‌

شکست صلیبی‌ها

وقتی جورج بوش، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2004 میلادی در سمت خود ابقا شد خیلی‌ها را شگفت‌زده کرد. طراح این پیروزی کسی نبود جز کارل روو، از اعضای ارشد تیم انتخاباتی حزب جمهوریخواه که به همراه دیل هادسن، از نظریه‌پردازان برجسته کاتولیک‌های تندرو که با جذب آرای دموکرات‌ها زمینه پیروزی بوش را فراهم آورد. این مطلب در بخش اول به چگونگی راهیابی هادسن به تیم انتخاباتی بوش اشاره داشت و در ادامه به موضع‌گیری دموکرات‌ها در انتخابات آتی می‌پردازد.
کد خبر: ۲۰۲۸۳۲

روزگار جهاد فرهنگی هادسن خیلی طول نکشید چرا که دوران همکاری او با فوردهم به رغم آن که استاد تمام وقت شده بود در سال 1994 پایان یافت. اوایل آن سال و پس از یکی از جشن‌های دانشجویی شبانه هادسن با یکی از دختران دانشجو در دفتر کارش در دانشگاه رابطه غیراخلاقی برقرار کرد. این دختر جوان موضوع را به اطلاع رئیس دانشگاه رساند و بلافاصله از او خواسته شد کار دیگری برای خود پیدا کند.

او و خانوده‌اش به واشنگتن نقل مکان کردند. مایکل نواک، نویسنده‌ای که دیدگاه‌های مشابهی با هادسن داشت در Crisis، نشریه‌ای که 13 سال قبل به همراه یکی از دوستانش راه انداخته بود به کمک احتیاج داشت. از هادسن خواسته شد سردبیر نشریه شود و او موافقت کرد. کار خود را با ایجاد تغییراتی در نشریه شروع کرد. تیراژ  را بالا برد و از کاتولیک‌های همفکر و متمول درخواست کمک مالی کرد.

با تلاش‌هایی که به عمل آورد خیلی زود در واشنگتن کاتولیک به چهره‌ای شناخته شده تبدیل شد و به جمع گروهی از نظریه‌پردازان پیوست که حامی پروپا قرص تلاش‌های پاپ ژان پل دوم برای اصلاح مذهب کاتولیک بودند. این گروه‌ در عین حال هوادار اسقف‌های مذهبی بودند که خواستار حرکت کلیسای کاتولیک آمریکا به سوی خلوص اعتقادی و تهذیب بودند.  هادسن به لحاظ گرایش سیاسی جمهوریخواه بود اما از این که حزب چشمان خود را به روی کاتولیک‌ها و رای‌شان بسته بود، متعجب و شگفت‌زده بود. همین مساله او را به سوی انجام تحقیقاتی در مورد قدرت رای کاتولیک‌ها در انتخابات رهنمون ساخت. این گزارش چنین نتیجه‌گیری می‌کرد که اگر باب دال، نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1996 به کاتولیک‌ها توجه بیشتری نشان می‌داد انتخابات را فتح می‌کرد.

کارل روو برخلاف دیگر استراتژیست‌‌های حزب جمهوریخواه چشمان خود را به روی قدرت رای کاتولیک‌ها نبسته بود. وقتی بوش در ماه‌های آغازین سال 2001 میلادی قدرت را در دست گرفت هادسن به  عضویت برنامه جلب آرای کاتولیک‌های کمیته ملی حزب جمهوریخواه پیوست. او در کتابی تحت عنوان «سربازان مسیحیت، به پیش» خود را حافظ مذهب کاتولیک در کاخ‌سفید توصیف می‌کند.

رویکردهای دولت بوش تا حدود زیادی انعکاس‌دهنده باورهای کاتولیک‌ها بوده است.

بوش در اولین روز کاری خود دستوری مبنی بر کاهش کمک‌های دولتی به موسسات غیردولتی‌ای صادر کرد که از سقط جنین حمایت می‌کردند. هنوز دوره اول زمامداری بوش به پایان نرسیده بود که به ادعای هادسن به دنبال اولین دیدار با بوش تقریبا همه اقداماتی که برای راضی نگاه داشتن کاتولیک‌ها توسط او پیشنهاد شده بود از جمله قانون منع سقط جنین انجام شده بود. نواک در همان دوره طی یادداشتی در یک نشریه ایتالیایی ادعا کرد کاتولیک‌ها هیچ‌گاه تا بیش از آن دوستی تا بدین حد وفادار و معتقد در کاخ سفید نداشته‌اند.

محفل نزدیک به هادسن هیچ اعتقادی به شورای اسقف‌های کاتولیک ایالات‌متحده که از نگاه بسیاری رابط بین دولت و کلیسا تلقی می‌شد، نداشتند. ویلیام دوهو، رئیس اتحادیه کاتولیک برای حقوق مذهبی و مدنی یکبار گفته بود اگر کسی خواهان انتقال مساله‌ای به کاخ‌سفید از نگاه کاتولیک‌ها است یک تماس ‌با هادسن برای تحقق این هدف کفایت می‌کند.

تاثیرگذاری کلیسا بر کلیساروها برای سازماندهی آرای آنان نیز بلااثر شده بود. کشیش‌ها به کلیساروها توصیه می‌کردند به نامزدی رای‌ دهند که به مسائلی چون سقط جنین به دیده جزیی از طیف گسترده‌تری در برگیرنده مخالفت اصولی کاتولیک‌ها با صدور احکام اعدام، فقر و جنگ بنگرند.  با این حال در انتخابات سال 2004 میلادی کلیسای کاتولیک به طور رسمی به مخالفت با جان‌کری، نامزد دمکرات‌ها برخاست و برخی اسقف‌ها فتیله این مخالفت را تا آنجا بالا کشیدند که فتوا دادند رای‌دادن به نفع کری گناه است.

این رویکرد موجب ایجاد نوعی هماهنگی در نگاه کاتولیک‌ها به سیاست شده که Crisis به آن به دیده طیفی از رای‌دهندگان آماده جهت‌پذیری نگریسته بود. در سال 2004 هادسن و اعضای تیم‌‌اش با جداسازی ایالت‌هایی که رقابت بین بوش و کری تنگاتنگ بود فهرستی از آدرس‌های اینترنتی کاتولیک‌های محلی تهیه کرده و اقدام به ارسال نامه‌هایی برای آنان در حمایت از بوش و تاکید بر اعتقاد قلبی بوش به مبانی مذهب کاتولیک کرد.

اقدامات او با تلاش‌های رالف رید، از مشاوران تیم انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه که به عنوان رئیس ائتلاف مسیحیت توانسته بود مسیحیان راستگرا را در قاب هواداران حزب ساماندهی کند، هماهنگ بود.

هادسن و روو سعی داشتند ماشین سیاسی مذهبی‌ای را مهندسی کند. به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران حزب جمهوری‌خواه اگر این ماشین درست کار کند حزب را در موقعیت برتری نسبت به رقیب قرار می‌دهد. رید معتقد است اتفاقی که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2004 میلادی افتاد و طی آن بوش به رغم تمامی مخالفت‌ها با دو جنگ عراق و افغانستان توانست برای یک دوره دیگر ماندگار شود نه‌ تا به حال سابقه نداشته و نه دیگر تکرار خواهد شد.

در انتخابات ریاست‌جمهوری جاری احتمال عدم تکرار موفقیت بی‌بدیل جمهوریخواهان در سال 2004 میلادی قوت گرفته است. هادسن در این انتخابات نقشی حاشیه‌ای ایفا می‌کند. اواسط سال 2004 میلادی و درست در اوج رقابت‌های انتخابات آن دوره یکی از کارکنان فوردهم که البته هیچگاه هویتش افشا نشد سابقه هادسن در این دانشگاه را افشا کرد. هادسن نه‌تنها از عضویت در تیم مشاوران انتخاباتی بوش کناره‌گیری کرد که از سردبیری Crisis هم استعفا داد.

او که از حدود یک سال قبل از جمع مشاوران بوش در کاخ‌سفید هم رفته اکنون علاوه بر فعالیت به عنوان مسوول یکی از صفحات تحلیلی وال‌استریت ژورنال با شبکه خبری فاکس‌نیوز هم همکاری دارد.

روو که در سال 2006 میلادی از رسیدن به سمت فرمانداری ایالت جورجیا باز ماند به طور رسمی هیچ نقشی در انتخابات امسال ایفا نمی‌کند. با این حال تا آنجا که به تلاش‌های حزب جمهوریخواه برای رساندن مک‌کین به کاخ سفید مربوط می‌شود لااقل از نقطه نظر رید متقاعد کردن رای‌دهندگان کاتولیک به این که مک‌کین فردی با گرایشات مذهبی است کاری به غایت دشوار است.   بوش مسیحی اونجلیستی است که حتی در غیاب رویکرد جمهوریخواهان برای جذب آرای کاتولیک‌های معتقد هم دارای گرایشات متعصبانه مذهبی بود اما مک‌کین از این بابت هیچ شباهتی به او ندارد و به همین علت جذب آرای کاتولیک‌ها برای او کاری دشوار است.

درز اطلاعاتی در مورد بداخلاقی‌های مک‌کین و نحوه جدایی او از همسر اولش به جدی‌ترین چالش فراروی تیم انتخاباتی حزب جمهوریخواه تبدیل شده است. علاوه بر این کاتولیک‌های معتقد سرگشتگی او در مواجهه با موضوعاتی چون ازدواج همجنس‌بازها را نمی‌پسندند. وقتی مدتی قبل خبرنگار شبکه ABC از او پرسید موضعش در قبال این مساله چیست مک‌کین در پاسخ تاکید کرد این دلیل نامزد شدنش برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیست و تلویحا تصریح کرد این مساله جایی در اولویت‌های کاری او ندارد.

به گمان روو در نقطه مقابل تلاش‌های اوباما برای متمایل کردن رای کاتولیک‌ها به سمت حزب دموکرات به رغم بدبینی دیرینه این گروه از رای‌دهندگان به دموکرات‌ها بی‌نتیجه نبوده است. این به آن معناست که جمهوریخواهان نمی‌توانند به تکرار حوادث انتخاباتی سال‌های 2000 و 2004 خیلی امید داشته باشند.

حسین شریعت‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها