جهاندار عبدالباقر، قهرمان اسبق تیم ملی و کشتی آسیا

مربیان ‌ترسو،‌ کشتی ‌ایران ‌را‌ زمین ‌زدند!

بدترین نتیجه ممکن طی 60 سال حضور کشتی ایران در بازی‌های المپیک دل هر‌دوستدار و علاقه‌مندی را به درد آورد. پس از بازگشت کاروان شکست خورده کشتی از المپیک پکن، بسیاری از قهرمانان و پیشکسوتان پیرامون عملکرد ناموفق کشتی‌گیران به نقد و بررسی پرداختند که هر‌کدام می تواند زوایا و دلایل شکست را به شکل کارشناسانه مورد شناسایی مسوولان و اهل فن قرار دهد. جهاندار عبدالباقر از پیشکسوتان و قهرمانان تیم ملی کشتی در دهه 70 میلادی است که پس از خداحافظی شمس‌الدین سیدعباسی از دنیای قهرمانی به عنوان یکی از مدعیان وزن 62 کیلو به همراه محمدرضا نوایی، محمود خاوران، اسفندیار زرافشانی و اسفندیار ورزداری، تنور رقابت‌های انتخابی تیم ملی را داغ و پررونق نگه می‌داشت. جهاندار که خود همچون برادر بزرگش شادروان جهانگیر عبدالباقر به کشتی‌گیران تکنیکی، فنی و زیرگیر دوران خود شهرت یافته‌اند، یکی از مربیان خوش‌فکر و پرذوقی است که نحوه آماده‌سازی، تمرینات و مبارزه ملی‌پوشان ایرانی را در مسابقه‌های مختلف و بخصوص بازی‌های المپیک زیر نظر گرفته است و بخوبی با قدرت و ضعف کشتی‌گیران آشنایی دارد و می‌تواند عوامل و دلایل این ناکامی را تشریح کند.
کد خبر: ۲۰۱۹۸۰

کشتی با آن همه سابقه و افتخار، در المپیک پکن صلابت و اقتدار گذشته را نداشت، علل ناکامی را در کجا می‌دانید؟

همه این نارسایی‌ها به سیاست‌های غلط مدیریت و کادر فنی در فدراسیون و اردوهای تیم ملی برمی‌گردد. کشتی ما برای حضور شایسته و توام با موفقیت برنامه المپیکی نداشت. به همین دلیل، تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی کشورمان در پکن بسیار ضعیف و دور از انتظار ظاهر شدند. باید همه شرایط برای حضور در المپیک برای تیم‌های اعزامی مهیا و فراهم می‌شد، در حالی که به لحاظ آمادگی جسمانی و روحی کشتی‌گیران ما مشکل داشتند. در واقع کشتی‌گیران ما بیشتر از آن که به حریفان خود ببازند، به افت روحی خود باختند. کشتی‌گیران ما از لحاظ روحیه تخلیه بودند در حالی که در ورزش‌های انفرادی باید روحیه حتی از آمادگی جسمی هم بالاتر باشد.

دلایل این ناکامی را در ضعف مدیریت، کادر فنی و یا کم‌کاری کشتی‌گیران می‌دانی؟

همه این عوامل هر کدام در این ناکامی دخیل و مقصر هستند، اما به نظر من آب از سرچشمه گل‌آلود بوده. در وهله اول مدیریت وکادر فنی را باید عاملان این شکست و ناکامی معرفی کرد.

کشتی‌گیران از لحاظ فنی هم مشکل داشتند، چرا؟

غیر از افت روحی، کشتی‌گیران از نظر فنی و تکنیکی هم مشکل داشتند، مثلا به شیوه کشتی‌گیری مهدی تقوی توجه کنید، نقص بزرگ او در زیرگیری باعث شد او نتواند از هر دو پای حریفان بخصوص پای راست آنها زیر بگیرد. این نقیصه در 2 سال گذشته نیز وجود داشت، اما کادر فنی نتوانست این مشکل اساسی او را حل کند، بدون شک اگر روی این ضعف کار شود، تقوی می‌تواند یکی از نامداران و مدال‌آوران ما در 66 کیلو باشد.

آیا روند انتخاب و آماده‌سازی کشتی‌گیران از سوی کادر فنی درست بود؟

به هیچ‌وجه. یکی از ضعف‌های عمده کشتی‌آزاد که نتوانست خوب نتیجه‌گیری کند، به همین بخش مربوط می‌شود، مربیان و کادر فنی نتوانستند تیم را به درستی و با برگزاری مسابقه انتخابی و براساس شایسته‌سالاری انتخاب کند. نبود مسابقه انتخابی ملی‌پوشان را از کوران مسابقه، از استرس و شرایط مبارزه دور کرد و همین امر باعث شد نمایندگان ما بدون اعتماد به نفس و روحیه جنگندگی با حریفان خود مبارزه کنند. تعدادی از کشتی‌گیران ما اصلا در شرایط حضور در مسابقه‌های آسیایی هم نبودند، چه برسد به المپیک.

و به‌طور طبیعی کادر فنی در این زمینه مقصر است؟

کادر فنی باید بصراحت این واقعیت را بپذیرد و اعلام کند که از عهده کار برنیامده است و طی برپایی اردوهای آماده‌سازی نتوانسته روی ضعف‌های تکنیکی و فنی کشتی‌گیران بخوبی کار کند، البته با شناختی که از اعضای کادر فنی تیم ملی داریم، نباید چنین انتظاری از آنها می‌رفت. برای رفع معایب تکنیکی و ارتقای قابلیت‌های فنی نیاز به مربیان مجرب، فنی و کارآزموده است که به علم روز‌ تمرین مجهز باشند.

از تیم ایران در المپیک چه انتظاری داشتی؟

در تیم ایران گر چه کشتی‌گیر شاخصی که بتواند به عنوان امید اول برای کسب طلای المپیک نام برد، وجود نداشت، اما به‌هیچ‌وجه کسب یک مدال برنز حق کشتی ایران نبود. نتیجه‌ای که برای همه ما گوش‌شکسته‌های تحقیرآمیز و سوال برانگیز بود. سوال من از مسوولان و دست‌اندرکاران ورزش و فدراسیون کشتی این است مردان فنی که از جگر نداشتن و ضعف در شجاعت کشتی‌گیران سخن می‌گویند، خودشان در دوران کشتی‌گیری پرچمدار ترس بودند.

برای قهرمان شدن چه فاکتورهایی لازم است؟

شما راه دور نروید. به همین تکواندوی قهرمانی هادی ساعی اگر از لحاظ روح تیمی و همدلی نگاه کنید می‌توانید جواب سوال خود را بگیرید. با وجودی که خیلی‌ها در این دوره امید چندانی به ساعی نداشتند، در سایه همدلی و پشتیبانی روحی، تمام عوامل موثر در ورزش تکواندو دست به کار بزرگی زد.

موقعی که ساعی روی شیاپچانگ می‌رفت، تمام عوامل کناری و حتی دیگر تکواندوکاران همدل و حامی او بودند، ساعی بخوبی از کنار مسابقه و از سوی جامعه تکواندو حمایت شد و صاحب اعتماد به نفس لازم برای کسب بزرگترین افتخار شد. من پیروزی هادی ساعی را حاصل یک کار تیمی و همدلی تمام اهالی تکواندو می‌دانم. عامل بزرگی که به هیچ وجه در کشتی نمی‌توان سراغ گرفت.

نگفتی چه راهکاری برای آینده داری؟

باید مردان کاردان و کاربلد بر جایگاه واقعی خود قرار بگیرند. باید مربیانی در کسوت مربیگری تیم ملی قرار بگیرند که از دانش و علم روز برخوردار باشند و قدرت انتقال به کشتی‌گیران را داشته باشند. البته تنها با تغییر و جابه‌جایی نمی‌توان تمام ضعف‌ها را از بین برد. یزدانی‌خرم فکر می‌کرد فقط با تزریق پول می‌توان تمام مشکلات را حل کرد؛ اما عیب کار در جای دیگری بود. البته یکی از معضلات کشتی ما به وضعیت نابسامان کشتی تهران مربوط می‌شود. تا موقعی که کشتی تهران رونق نیابد و باشگاه‌ها نقش سازنده خود را ایفا نکنند، کشتی دیگر استان‌ها،‌ حتی مازندران هم اوج نمی‌‌گیرد. مسوولان باید فکر اساسی برای کشتی تهران که نماینده‌ای در تیم ملی ندارد، بکنند.

سعید میرزا شفیع‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها