مهر: کاهش 40 میلیونی مخاطبان سینماهای کشور از سال 71 تا 86 و کاهش 14 درصدی تماشاگران در سال 86 نسبت به سال پیش از آن تصویری مبهم از آینده سینمای ایران پیش‌رو قرار می‌دهد. براساس تازه‌ترین آماری که از تعداد تماشاگران سینما در سال 86 تهیه شده، در تهران 7 میلیون نفر به سالن‌های سینما رفته و در کل کشور این رقم نزدیک به 14 میلیون مخاطب است. این آمار و ارقام نشان‌دهنده کاهش 14 درصدی تماشاگر نسبت به سال 85 است که شرایط سینمای ایران را نامشخص و در نوسان نشان می‌دهد.
کد خبر: ۲۰۱۴۳۵

در مقایسه میان تعداد تماشاگران سینما در دهه 80، آمار مخاطبان در سال 86 فقط نسبت به سال 82 که تعداد تماشاگران 13 میلیون و 250 هزار نفر بود، بیشتر است و نسبت به دیگر سال‌ها کاهش قابل توجه داشته است. براساس آماری که از تعداد تماشاگران در نیمه اول سال 87 به دست آمده هم چندان وضعیت رضایت‌بخشی در سینما مشاهده نمی‌شود.

تعداد تماشاگران در 5 ماه اول سال 87 نسبت به زمان مشابه در سال 85 حدود 770 هزار نفر کاهش داشته است. هرچند این رقم نسبت به زمان مشابه در سال 86 حدود 300 هزار نفر‌ افزایش نشان می‌دهد، اما به دلیل افت جدی مخاطب در سال قبل، رسیدن به آمار 300 هزار نفر بیشتر از آن سال چندان امیدبخش نیست.سینمای ایران در دهه 80 با افت جدی تماشاگران رو‌به‌رو شده است. سال 71 سینمای ایران 54 میلیون مخاطب داشت و سال 73 این آمار به اوج خود رسید و آمار تماشاگران 56 میلیون نفر شد. اما تعداد مخاطبان در سال 81‌ ‌به 21 میلیون و سال 83 به 630/16 میلیون نفر رسید.

«هامون و دریا» در بخش مسابقه جشنواره توکیو

فارس: فیلم‌هامون و دریا (ابراهیم فروزش) در بخش مسابقه بیست و‌یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو شرکت می‌کند. جشنواره توکیو یکی از معتبرترین و قدیمی‌ترین جشنواره‌های آسیایی است که از 20 تا 28 مهر ماه هر سال در ژاپن برگزار می‌شود و «هامون و دریا» نماینده ایران در این جشنواره است. بنابر این گزارش، این فیلم همچنین در بخش مسابقه چهل و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو از 25 مهر تا 8 آبان حضور خواهد یافت.

«هدیه روز تولد» برای «پرس‌تی‌وی» آماده می‌شود

ایسنا: مرتضی شعبانی ساخت فیلم مستند 40 دقیقه‌ای «هدیه روز تولد» را پس از یک ماه تصویربرداری در لبنان برای شبکه پرس‌تی وی به پایان رساند و روی میز تدوین گذاشت.

این مستندساز با اعلام این خبر، گفت: مستند «هدیه روز تولد» با موضوع بمب‌های خوشه‌ای در لبنان درباره پسربچه‌ لبنانی به ‌نام حسین است که درست در روز تولدش با یکی از مین‌های خوشه‌ای رژیم صهیونیستی پایش قطع می‌شود.

وی با بیان این‌که تحقیق این ‌کار از مدت‌ها قبل در سفر قبلی من به لبنان انجام شده بود اظهار کرد: تصویربرداری این مستند یک‌ ماه قبل در جنوب لبنان به پایان رسید و پیش‌بینی می‌شود کار تدوین و مراحل تولید آن نیز تا پایان ماه رمضان به پایان برسد.

«روز برمی‌آید» بیش از 2 میلیون فروخت‌

ایسنا: «سربلند» ساخته سینمایی سعید تهرانی طی 32 روز اکران در 8 سینما، فروشی بالغ بر 49 میلیون تومان داشت و «پرچم‌های قلعه کاوه» به کارگردانی محمد نوری‌زاد نیز پس از 28 روز اکران با فروش 5 میلیون تومان به اکران خود پایان داد. «همیشه پای یک زن در میان است» به کارگردانی کمال تبریزی در اکران 39 روزه‌اش در24 سینما بیش از 800 میلیون تومان و «ده رقمی» همایون اسعدیان نیز پس از 67 روز اکران در 11‌سینما بالغ بر 520 میلیون تومان فروختند.

«روز برمی‌آید» بیژن میرباقری در 4 روز اکران در سطح 8‌سینما بالغ بر دو میلیون و پانصدهزار تومان فروخت.

مسعود کیمیایی منتظر پروانه ساخت «شریک» است

ایسنا: مسعود کیمیایی گفت: در آستانه 70 سالگی که عمر کاری در حال تمام شدن است، همچنان منتظر صادر شدن پروانه ساخت «شریک» هستم. کیمیایی این انتظار را آزاردهنده خواند و اظهار کرد: در حالی که معمولا پروانه ساخت یک هفته‌ای صادر می‌شود، اما بعد از گذشت 4 ماه همچنان در انتظار هستم و امیدوارم این اتفاق زمانی رخ ندهد که زمان کار گذشته باشد. این کارگردان درباره سرمایه‌گذار فیلم گفت: هنوز سرمایه‌گذار مشخص نیست و باوجود مطرح شدن نام محمدرضا گلزار هنوز با او صحبت اساسی برای سرمایه‌گذاری نشده است.

فصل برزخ «روز حسرت» تصویربرداری شد

فارس: «سیروس مقدم» صحنه‌های مربوط به «برزخ» در سریال «روز حسرت» را کنار دریاچه نمک قم به تصویر کشید.

مهران رسام که تهیه‌کنندگی مجموعه تلویزیونی «روز حسرت» را برعهده دارد با بیان این مطلب، گفت: تصاویر بخش‌هایی از این سریال مربوط به عالم برزخ است که طی روزهای گذشته کنار دریاچه نمک قم (حوض سلطان) تصویربرداری شد و گروه دوباره به تهران بازگشتند. وی درباره قسمت‌های آماده شده این سریال برای پخش نیز گفت: خوشبختانه قسمت‌های آماده برای پخش به اندازه کافی هست و نگرانی برای ادامه کار نداریم.

مرضیه برومند، «همه بچه‌های من» را می‌سازد

ایسنا: مرضیه برومند به اتفاق مسعود فروتن تصویربرداری مجموعه تلویزیونی «همه بچه‌های من» را در تهران آغاز کرد. این سریال داستان یک زن تنها را روایت می‌کند که به دلایل گوناگون با آدم‌های متفاوت در خانه خودش روبه‌رو می‌شود. داستان‌های «همه بچه‌های من» را که یک مجموعه اپیزودیک است راضیه برومند با همکاری گیتی مرتضوی، آزاده پورمختار و نادره سادات سرکی می‌نویسند. بنابر این گزارش، این نخستین همکاری مرضیه برومند و مسعود فروتن است که پیش‌بینی می‌شود فیلمبرداری آن تا 3 ماه آینده ادامه داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها