دیده‌بان حقوق‌بشر خواستار توقف کشتار غیرنظامیان افغان شد

نارضایتی افغان‌ها از حضور بیگانگان‌

گروه بین‌الملل: حملات هوایی ارتش ایالات‌متحده و نیروهای ناتو علیه شهروندان غیرنظامی افغان که در قالب عملیات کمک به تامین امنیت افغانستان(ISAF) در این کشور مستقر هستند طی سال‌های 2006 و 2007 میلادی سه برابر شده که این مساله به نارضایتی عمومی افغان‌ها از حضور نیروهای بیگانه در کشورشان دامن زده است. دیده‌بان حقوق بشر روز گذشته با انتشار گزارشی با اعلام این خبر از پنهان شدن نیروهای طالبان در روستاهای پرجمعیت برای در امان ماندن از حملات نیروهای ایساف و واحدهای ارتش افغانستان که موجب شده از غیرنظامیان به منزله سپر انسانی استفاده شود نیز به شدت انتقاد کرد.
کد خبر: ۲۰۱۳۷۵
این گزارش در حالی منتشر شده که ارتش ایالات‌متحده به رغم گذشت بیش از دو هفته از حمله هوایی 22 اوت جنگنده‌های این کشور به روستای عزیزآباد در ایالت هرات که به مرگ‌ 90 نفر از جمله 50 کودک و زن انجامید نتیجه تحقیق خود در مورد این عملیات را به اطلاع رسانه‌ها، دولت و مردم افغانستان نرسانده است.

در حالی که در سال 2006 میلادی 116 غیرنظامی افغان بر اثر حملات هوایی آمریکایی‌ها جان باختند آمار قربانیان در سال 2007 به 326 نفر افزایش یافت و تا این مقطع از سال جاری 119 شهروند عادی افغان در حملات هوایی آمریکایی‌ها جان باخته‌اند.

افزایش آمار کشته‌های غیرنظامی افغان در حملات آمریکایی‌ها از یکسو به دلیل تشدید ناآرامی‌ها در این کشور و از دگرسو ناشی از افزایش استفاده از بمب‌های سنگین و پرقدرت است. براساس این گزارش بمب‌هایی که ارتش آمریکا حدفاصل دو ماه ژوئن و ژوئیه سال‌جاری میلادی برای سرکوب شورشیان طالبان در افغانستان استفاده کرده به لحاظ وزنی با کل بمب‌هایی که در سال 2006 میلادی در این کشور مورد استفاده قرار گرفت برابری می‌کند.

ستاد فرماندهی ارتش ایالات متحده پیش‌تر افزایش ماموریت‌های تهاجمی هوایی در افغانستان طی 6 ماهه اول امسال را به دلیل رشد آمار حملات نظامی طالبان در مناطق جنوبی این کشور تایید کرده بود. بخش اعظم قربانیان غیرنظامی جان خود را در حملات واکنش سریع که در حمایت از نیروهای زمینی ایساف و واحدهای رزمی ارتش افغانستان به مرحله اجرا درآمدند از دست داده‌اند.

بدتر آن که آمریکایی‌ها دستورالعمل مشخصی برای جبران خسارات خانوارهایی که به اشتباه هدف حملات هوایی قرار گرفته و یک یا تعدادی از اعضا و در اغلب موارد سرپناه خود را از دست می‌دهند، تدوین نکرده‌اند که این مساله به افزایش نارضایتی افغان‌ها از حضور بیگانگان در کشورشان منجر شده است.

دیده‌بان حقوق بشر با تاکید بر تبعات اجتماعی و امنیتی ادامه این حملات خواستار توقف بمباران‌های بدون هدف در حملات واکنش سریع شده است. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها