"عبدالله گل" رئیس جمهور ترکیه برای گفت و گو پیرامون آخرین تحولات در روابط ترکیه با ارمنستان، مساله قره باغ، طرح پیشنهادی آنکارا برای تشکیل پیمان ثبات و همکاری در قفقاز امروز چهارشنبه عازم باکو شد.
کد خبر: ۲۰۱۰۹۵

به گزارش ایرنا، عبدالله گل پیش از حرکت طی سخنانی در فرودگاه آنکارا به خبرنگاران گفت: ترکیه به روابط خود با جمهوری آذربایجان اهمیت ویژه ای قائل است و برای تبیین این اهمیت بعد از احراز مقام ریاست جمهوری و به دنبال سفر به بخش ترک نشین قبرس، اولین سفر خارجی خود را به باکو انجام دادم.

وی گفت: در 20 اوت سالجاری نیز به دنبال تحولات مهمی که در منطقه قفقاز اتفاق افتاد، " رجب طیب اردوغان " نخست وزیر به همراه " علی باباجان " به باکو سفر کرده و به دنبال آن وزیرخارجه جمهوری آذربایجان هم 29 اوت به ترکیه آمد و در خصوص آخرین تحولات منطقه با مقامهای بلندپایه ترکیه گفت و گو کرده بود.

گل، با یادآوری این که آخرین بار در جولای گذشته در مراسم شروع عملیات احداث راه آهن قارص - تفلیس - باکو در ترکیه با مقامات آذربایجان دیدار داشت، گفت: در این سفر یک روزه کاری با " الهام علی اف "، ارزیابی های ترکیه از آخرین تحولات منطقه را به وی تشریح خواهم کرد.
او گفت: در این مذاکرات با توجه به تحولات ماه گذشته در گرجستان، وضعیت فعلی منطقه را بررسی کرده و پیرامون طرح پیشنهادی ترکیه برای تشکیل پیمان ثبات و همکاری در قفقاز با علی اف به بحث و رایزنی خواهم پرداخت .

رییس جمهوری ترکیه گفت: در گفت و گو با علی اف در خصوص سفر شنبه گذشته اش به ارمنستان نیز اطلاعاتی در اختیار علی اف قرار داده و ارزیابی های خود را از نتایج این سفر با وی در میان خواهم گذاشت.

گل اضافه کرد: در این دیدار سایر تحولات منطقه ای و بین المللی و مسائل مورد علاقه دوکشور را نیز با علی اف گفت و گو خواهد کرد.
آگاهان سیاسی در آنکارا معتقدند، عبدالله گل برای دلجویی از آذری ها به باکو می رود.

رئیس جمهور ترکیه به دنبال سفر تاریخی شنبه گذشته خود به ایروان که از آن به شکسته شدن تابو در سیاست خارجی ترکیه تفسیر شد، تصمیم گرفت برای دلجویی از جمهوری آذربایجان که از احتمال تغییر در سیاست های آنکارا نگران شده، به باکو برود.

عبدالله گل " رئیس جمهور ترکیه شنبه گذشته بنا به دعوت "سرژ سرکیسیان " رئیس جمهور ارمنستان عازم ایروان شد و ضمن دیدار و گفت و گو با همتای ارمنی خود، همراه او به تماشای بازی تیم های ملی فوتبال ترکیه و ارمنستان نشست . این سفر که تحلیلگران آن را به عنوان شکسته شدن یک تابوی مهم در سیاست خارجی ترکیه در قبال ایروان تفسیر کردند، این نگرانی را در باکو ایجاد کرد که ترکیه در سیاست سنتی خود در قبال مساله قره باغ و حمایت کامل از جمهوری آذربایجان در سیاست خارجی از خود انعطاف نشان دهد.

عبدالله گل که بعد از بررسی های طولانی و مشورت با محافل مختلف به عنوان اولین رییس جمهوری ترکیه به ارمنستان سفر کرد، برای تشریح گفت وگوهای غیررسمی خود با سرکیسیان و آخرین تحولات در مساله قره باغ و نقطه نظرات ایروان در خصوص طرح پیشنهادی ترکیه برای تشکیل پیمان ثبات و همکاری در قفقاز به " الهام علی اف " رییس جمهوری آذربایجان به باکو می رود.

انتظار می رود گل در این سفر ضمن تبیین نقطه نظرات ترکیه در خصوص رویکرد جدید این کشور در قبال ارمنستان، از نزدیک نیز با نگاه و نظر باکو به این رویکرد جدید آنکارا آشنا خواهد شد.

سفر عبدالله گل به ایروان که برخی از تحلیلگران ترکیه آن را به عنوان طی شدن نصف راه در برقراری روابط دیپلماتیک بین ترکیه و ارمنستان ارزیابی کردند، در همین حال زمینه را برای میانجیگیری ترکیه در حل مساله قره باغ بین باکو و ایروان را فراهم کرده است.
با توجه به تمایل زیاد ترکیه برای حل اختلافات منطقه و ایفای نقش فعال آنکارا در این اختلافات، انتظار می رود دولت اردوغان بخواهد در مساله پیچیده قره باغ نیز عهده دار نقش میانجی باشد.

ناظران سیاسی در آنکارا با اشاره به طرح پیشنهادی ترکیه در ایجاد پیمان همکاری برای ثبات در قفقاز که از آن به عنوان پیمان امنیتی قفقاز نیز یاد می شود می گویند در این طرح اجماع پنج کشور ترکیه، روسیه، گرجستان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان مطرح است.
به گفته این کارشناسان این پیشنهاد به استثنای ترکیه، گرجستان و تا حدودی ارمنستان خریدار زیادی نداشته است و شاید در صورتی که دامنه این پیمان به کشوربزرگ منطقه جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان و قزاقستان به عنوان دیگر کشورهای حوزه دریای خزر توسعه داده شده و یک نوع بعد همکاری در انرژی و تجارت و امنیت به آن داده شود، می تواند جاذبه ای برای کشورهای منطقه و به خصوص روسیه ایجا کند که مایل نیست نفوذ آمریکا و غرب را در منطقه شاهد باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها