نیکلاسارکوزی امروز هنگامی که در تلاش برای برطرف کردن اختلافات شرق ــ غرب بر سر بحران گرجستان که در هفته‌های اخیر گسترش یافته به مسکو سفر می‌کند، با وظیفه‌ای دشوار مواجه است.
کد خبر: ۲۰۰۶۷۵

رئیس‌جمهوری فرانسه که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را نیز برعهده دارد، یک ماه پس از این که دولت گرجستان تهاجم بد سرانجام خود را به منطقه تجزیه‌طلب اوستیای جنوبی آغاز کرد، باید روسیه را تشویق کند از برنامه صلح 6 ماده‌ای که خود او با مسکو منعقد کرد، پیروی کند.

از جمله مواد برنامه صلح فوق عقب‌نشینی نیروهای روسیه از خاک گرجستان، موافقت با رفت و آمد آزادانه ناظران در بخش حائل بین اوستیای جنوبی و گرجستان و شروع چارچوبی برای مذاکرات امنیتی بین تفلیس و مسکو است.

انجام این وظیفه با توجه به وجود حالت پیروزی زورگویانه در کرملین هرگز کار آسانی به نظر نمی‌آید. البته سفر دیک چنی، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا به گرجستان و اوکراین و دیدار دیوید میلیباند وزیرخارجه و دیوید کامرون، رئیس‌ حزب محافظه‌کار انگلیس از تفلیس که در جریان همه آنها سخنان بسیار تندی درباره موضوع «مجازات» آتی روسیه مطرح شد، به تقویت حالت و احساسات فوق در روسیه کمک کرده است. این سخنان تهی و تهاجمی نه‌تنها هیچ کمکی به گرجستان نکرده بلکه روس‌ها را به ادامه مواضع خود و تثبیت آنها تشویق کرده است. در عین حال روسیه از جمله با به رسمیت شناختن آبخازیا و اوستیای جنوبی به عنوان کشورهای مستقل دست به انتقام‌جویی و مقابله به مثل زده است.

نیکلاسازکوزی در کرملین باید از تمام مهارت‌های دپیلماتیک خود استفاده کند، از زبان  تنش‌آمیز متحدان انگلیسی خود دوری و با صراحت اعلام کند که اروپا نسنجیده از سیاست و رهبری آمریکا در قفقاز پیروی نخواهد کرد. او در عین حال باید با خونسردی به کرملین یادآوری کند که اروپا نه مناطق تجربه‌طلب گرجستان را به عنوان کشورهایی مستقل به رسمیت می‌شناسد و نه مقایسه بیهوده روسیه بین اوستیای جنوبی، با 70 هزار نفر جمعیت، و کوزوو، با جمعیتی بیش از دو میلیون نفر را به عنوان ادعایی معتبر می‌پذیرد.

بهترین سناریوی موردی حالتی است که در آن طرفین بپذیرند در این مرحله فقط به مزایای محدود می‌توان دست یافت. اروپا نیازمند آن است بپذیرد که نمی‌تواند روسیه را به زور وادار به عقب‌نشینی از خاک اوستیای جنوبی کند، اما ممکن است قادر باشد آن را تشویق کند از خاک گرجستان عقب‌نشینی کند. از طرف دیگر روس‌ها لازم است در تاکتیک‌های «زدی ضربه‌ای، ضربه‌ای نوش‌ کن» خود تجدیدنظر کنند و توجه داشته باشند که گرجستان هر چه بیشتر در حالت «جوش و بحران نگهداشته شود»  افکار عمومی بین‌المللی علیه روس‌ها سخت‌تر خواهد شد.

منبع: ایندپندنت
مترجم: علی کسمایی
 


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها