جام جم آنلاین - عراق پس از عربستان سعودی ، دومین ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارد اما درپی دو دهه جنگ و تحریم بین المللی صنایع نفتی عراق ویران شده اند و بازسازی تاسیسات نفتی عراق تنها به کمک سرمایه گذاری خارجی ممکن است.
کد خبر: ۱۹۹۰۰
به گزارش شبکه بی بی سی ، اغلب مخالفان جنگ ، عقیده دارند انگیزه اصلی ایالات متحده برای اقدام نظامی علیه عراق برای دستیابی به منابع نفتی این کشور است .
عراق در اوج فعالیت صنایع نفتی خود در دو دهه 1970 میلادی 5/3 میلیون بشکه در روز نفت تولید می کرد.
کارشناسان نفتی عقیده دارند با سرمایه گذاری کلان برای بازسازی تاسیسات زیربنایی نفتی فرسوده عراق می توان تولید نفت عراق را به 6 میلیون بشکه در روز افزایش داد.
دراین صورت عراق پس از عربستان سعودی (8/8 میلیون بشکه در روز)، ایالات متحده ( 2/7 میلیون بشکه در روز) روسیه ( 1/7 میلیون بشکه در روز) به چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت جهان تبدیل می شود.
زمانی که صنایع نفتی عراق در دهه 1970 میلادی ملی شد ، درآمدهای نفتی این کشور پنج برابر شد و پس از به قدرت رسیدن صدام حسین این درآمد هنگفت وی را قادر ساخت که دست به خریدهای سرسام آور انواع سلاحهای جنگی بزند.
اما 15 سال بعد ، در اوج تحریم های اعمال شده پس از جنگ سال 1991 خلیج فارس صنایع نفتی عراق به شدت دچار بحران گردید.
تولید نفت شش ماه پس از حمله صدام حسین به کویت 90 درصد کاهش یافت .
براساس تحریم های اولیه ، کلیه صادرات ، واردات متوقف شده و سرمایه گذاری خارجی در عراق ممنوع گردید.
در سال 1996 میلادی وقتی عراق در آستانه یک فاجعه عظیم انسانی قرار داشت سازمان ملل طرحی به نام «نفت در برابر غذا» را تهیه کرد که براساس آن به عراق اجازه می داد هر شش ماه مقدار محدودی نفت به ارزش دو میلیارد دلار برای خرید نیازهای غذایی و ضروری صادر کند.
در سال 1998 میلادی که بهای نفت کاهش یافت ، سازمان ملل متحد به عراق اجازه داد برخی قطعات یدکی برای ترمیم تاسیسات فرسوده نقتی خود را وارد کند و سقف ارزش صادرات نفتی این کشور در شش ماه را به 5/2 میلیارد دلار افزایش داد.
اما پس از دو سال از مجوز جدید سازمان ملل ، عراق نتوانست حتی سهمیه مشخص شده توسط سازمان ملل را تولید کند ، به طوری که کوفی عنان ، دبیرکل سازمان ملل متحد،در بیانیه ای اعلام کرد که صنایع نفت عراق در وضعیت تاسف باری قرار دارد.
کارشناسان سازمان ملل متحد در دیدار از صنایع نفتی عراق اعلام کردند برخی از خسارات وارده به میادین نفتی این کشور غیرقابل جبران است .
به گفته این کارشناسان اگر بدون بازسازی تاسیسات نفتی عراق تولید نفت افزایش یابد ، صنایع نفتی عراق متحمل خسارات بیشتری می شود.
از سال 2002 میلادی محدودیت صادرات نفت لغو شد و ارزش قطعات یدکی وارداتی در چارچوب برنامه «نفت دربرابر غذا» به 8/4 میلیارد دلار رسید.
و تولید نفت عراق به حدود سه چهارم سطح پیش از جنگ سال 1991 میلادی بالغ گردید.
در سالهای اخیبر مذاکره میان بغداد و سرمایه گزاران خارجی که امیدوار بودند تحریم ها لغو شود ، افزایش یافت .
عراق برای بهره برداری از میادین نفتی خود با روسیه ، فرانسه ، ویتنام ، سوریه و تعداد دیگری از کشورها قراردادهایی را امضا کرد.
اما با تشدید احتمال جنگ ، نگرانی سرمایه گذارانی که با عراق قراردادهای نفتی امضا کرده اند ، افزایش یافته است ، زیرا اگر یک دولت جدید طرفدار امریکا قدرت را در بغداد به دست بگیرد، کلیه این قراردادها لغو خواهد شد و دولت جدید با شرکتهای امریکایی وارد مذاکره خواهد شد.
درعین حال این نگرانی وجود دارد که با آغاز جنگ عراق ، صدام حسین سیاست آتش زدن و منفجر کردن تاسیسات نفتی را اجرا می کند.
در سال 1991 میلادی ، عراق پس از عقب نشینی از کویت 6000 چاه نفتی این کشور را آتش زد و فلکه سایر چاه ها را گشود.
به طوری که معادل 8 میلیون بشکه نفت به خلیج فارس سرازیر شد.
براساس گزارش ها ، یکی از اهداف اولیه امریکا پس از تهاجم به عراق ایمن سازی و مراقبت از میادین نفتی عراق است .
البته مقامات امریکایی این گزارش ها را تکذیب می کنند.
اما تردیدی نیست که با تهاجم نیروهای امریکایی به خاک عراق و اشغال این کشور خیل انبوه نمایندگان شرکتهای نفتی امریکایی به عراق سرازیر می شوند.

درصورت بروز جنگ قیمت
هر بشکه نفت به 100 دلار می رسد

بی صبری بوش برای حمله به عراق
قیمت نفت را دوباره افزایش داد

گزارش بیلد زایتونگ در جام جم آنلاین
جنگ عراق خطری علیه اقتصاد جهان

مدیر بانک مرکزی اروپا:
جنگ علیه عراق اقتصاد جهان را نابود می کند
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها