پرویز فتاح وزیر نیرو شنبه شب در برنامه‌ی ویژه خبری شبکه یک سیما درباره‌ی وضعیت تولید انرژی در کشور گفت؛تحریم ها هیچگونه تاثیری در تولید برق نداشته است
کد خبر: ۱۹۸۶۰۴

"پرویز فتاح " که در برنامه ویژه خبری شبکه یک سیما جمهوری اسلامی ایران شرکت کرده بود در پاسخ به این سؤال که آیا تحریم ها تاثیری در خاموشی های سال جاری داشته یا خیر؟ افزود: اینکه بعضا گفته می شود به دلیل تحریم و نرسیدن قطعات مشکل خاموشی ها بوجود آمده است، اینطور نیست، چرا که در انبارهایمان قطعات به اندازه کافی داریم و قطعات نیروگاه ها تا حد امکان تامین شده است.

وزیر نیرو درباره دلایل مطرح شده پیرامون قطع برق از جمله خشکسالی، عدم تکمیل طرح های نیمه تمام و نیروگاه‌های در دست احداث، تاخیر در ساخت نیروگاه های جدید و تلفات شبکه گفت: من صادقانه خدمت مردم عزیز ایران اعلام می کنم که علت اصلی خاموشی های امسال فقط خشکسالی بوده است.

فتاح افزود: سال گذشته و سال 85 در سخت ترین شرایط ما توانستیم برق کشور را تامین کنیم و مشکلی در این خصوص نداشتیم ، سال 79 دو هزار مگاوات برق آبی داشتیم که 1500 مگاوات آن از سدهای دز و شهید عباسپور و بقیه هم از سدهای لتیان و کرج تامین شد ، اما در حال حاضر 7400 مگاوات برق تولیدی داریم یعنی در واقع تولیدمان را چهار برابر کردیم یعنی صنعت برق را بیشتر به برق آبی وابسته کردیم .

وزیر نیرو در خصوص کاهش مصرف برق از سوی مردم در ماه های اخیر گفت: ‌با تبلیغاتی که انجام شد کاهش مصرف را در خانه ها شاهد بودیم که باید از مردم صمیمانه تشکر کنیم ، اما در بخش کشاورزی امسال 30 درصد افزایش مصرف را شاهد بودیم که البته یک مقدار آن طبیعی است زیرا زمانی که آب رودخانه ها کم شود تامین آب از چاه ها به وسیله انرژی برق بیشتر می شود.

فتاح با اشاره به این که در بخش تجاری صرفه جویی صورت نگرفته است گفت : در خیابان های تهران ملاحظه می کنید لامپ های 800 و 500 وات اصناف همانطور روشن است.
وزیر نیرو در مورد توزیع لامپ های کم مصرف نیز گفت: تا امروز حدود 20 میلیون لامپ کم مصرف توزیع شده است که این کار از خوزستان آغاز و در سطح کل کشور ادامه خواهد داشت و تا آخر سال سعی می شود این رقم به 40 میلیون برسد.

فتاح در پاسخ به سوال دیگری در مورد وضعیت صاحبان صنوف گفت: همانطور که قبلا هم گفتم اصناف و تجار باید قانون داشته باشند و از آن تبعیت کنند، ادارات و سازمان ها قانون دارند و زمان ورود و خروج آنان مشخص است ولی در حال حاضر اصناف قانونی ندارند که چه موقع شروع به کار کنند و چه زمان کار را تعطیل نمایند.

فتاح در پاسخ به این سوال که راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر چقدر در تامین برق ایران تاثیر دارد؟ گفت: با راه اندازی نیروگاه بوشهر هزار مگاوات به میزان برق تولیدی کشور افزوده می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی براین که آیا خسارات وارده به صنایع و مصرف کنندگان از سوی دولت تامین و عملیاتی می شود؟ افزود: ما وقتی خاموشی می دهیم همه را شامل می شود از جمله صنعت، کشاورزی، اداری، تجاری و خانگی.
وی افزود: در صنایع ما چنین بحثی نداریم چون قبلا اعلام کرده ایم می دانند تجهیزات و کنتور آنها با شرایط خانگی فرق می کند و ممکن است تولیداتشان آسیب ببیند و تولید نکنند و آن یک بحث دیگر است.
وی افزود: ما به آنها برنامه داده ایم همچنین با وزیر صنایع نامه مشترکی را به کل کشور ارسال کردیم . وضعیت برای صنایع به خصوص صنایع سنگین بهتر شده و قرار شد که اگر یک روز قطع برق داشتند تا پنج - شش روز خاموشی نداشته باشند.
وی افزود: ما از اول دولت نهم به وزارت صنایع گفتیم که شما یک نیروگاه بسازید و هر موقع ما نیاز داشتیم از شما برای استفاده می گیریم. صنایع پتروشیمی که نیروگاه زده اند یک بار نگفته ا ند که ما مشکل پیدا کرده ایم چون خودشان نیروگاه دارند.مثلا 500 مگاوات مصرف صنعت فولاد است که ما باید آن را تامین کنیم، این در حالیست که آنان می توانند یک نیروگاه بزنند.

وی در مورد تغذیه نیروی برق صنایع کوچک گفت: اگر صنایع بزرگ بارشان از دوش ما برداشته شود، می توانیم آن را تامین کنیم.
وزیر نیرو در پایان از مصرف کنندگان غیر مجازی نام برد که طبق آمار 5درصد مصرکنندگان هستند.

وی افزود: ما 900 هزار مصرف کننده غیر مجاز داریم، یعنی این که آنان برق استفاده می کنند و پولی در ازای مصرف نیرو نمی پردازند.

فتاح با اشاره به اینکه ما استفاده کنندگان غیر مجاز را می شناسیم، افزود: ما می توانیم برق آنان را قطع کنیم ولی مسایل مختلف از جمله مساله امنیتی همیشه داشته ایم و بحث حاشیه نشینی که عموما در مشهد، بندرعباس، اهواز و جاهای مختلف بوده است و شورای تامین باید در مورد این مصرف کنندگان تصمیم بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها