هاشمی رفسنجانی با اشاره به این که هدفمند کردن یارانه‌ها هم که تبدیل به یک جراحی شده است و معلوم نیست چقدر خونریزی دارد، گفت:هدفمند کردن یارانه‌ها باید به صورت تدریجی انجام شود
کد خبر: ۱۹۴۱۶۳

آیت‌الله اکبر‌هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز دوشنبه در جمع فعالان اقتصادی خراسان رضوی تاکید کرد؛ مدت مدارای مجمع تشخیص با دولت نهم در زمینه نظارت برای اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی به پایان رسیده است.

بر اساس خبر روزنامه‌ی خراسان از این دیدار، ‌هاشمی رفسنجانی با اشاره به این که 3 سال است در مورد نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل 44 در دولت مدارا کرده‌ایم به نقل از مقام معظم رهبری گفت: معظم له در ابتدای فعالیت دولت نهم از ما خواستند مدتی با این دولت مدارا کنیم.

وی در ادامه درباره نحوه نظارت مجمع توضیحاتی ارائه کرد و افزود: می‌توانیم بگوییم این مدت تمام شده است.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به این که هم دولت خاتمی و هم دولت فعلی نظارت مجمع را برنتافته‌اند، گفت: مجلس هفتم و هشتم هم گفته‌اند نمی‌توانید ما را مورد نظارت قرار دهید.

وی افزود: همیشه گفته‌ایم در مورد اجرای اصل 44 از قانون فاصله داریم.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: قرار بود دولت ظرف مدت 5 سال همه موارد صدر اصل 44 را به بخش خصوصی تحویل دهد ولی تاکنون موارد زیادی در اختیار دولت باقی مانده است در حالی که فرصت 5 ساله دولت نیز تمام شده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که برای موارد متعددی زمان بندی مشخص شده است، گفت: قرار بود اتکای بودجه جاری دولت به نفت ظرف مدت 10 سال کمتر شود، ولی با گذشت 5 سال این وابستگی بیشتر شده است هر چند ممکن است آماری بدهند و بگویند این گونه نیست.

وی ادامه داد: دولت اگر می‌خواست به چشم انداز توجه کند باید انبوهی از ذخایر ارزی می‌داشتیم که به بخش خصوصی داده شود و دولت نیز می‌توانست از مالیات آن‌ها استفاده کند.

 

وی تاکید کرد: هدفمند کردن یارانه‌ها باید به صورت تدریجی انجام شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که اولین برنامه سند چشم‌انداز در دولت خاتمی نوشته شده بود، گفت: همان برنامه خوب بود و اگر اجرا می‌شد الان 25 درصد راه را رفته بودیم ولی این گونه نشد.

وی افزود: دولت که عوض شد مشخص بود در مسیر چشم انداز حرکت نمی‌شود.

هاشمی رفسنجانی نظارت بر عملکرد دولت و مجلس را نیازمند به شاخص دانست و گفت: شاخص‌ها را در بخش‌های مختلف مشخص کرده‌ایم ولی باید به تایید مقام معظم رهبری برسد تا مجلس آن‌ها را در قانون مراعات کند.

وی وضعیت بهره‌وری در کشور را ضعیف توصیف کرد و با مقایسه برخی بخش‌های اقتصادی دولتی و خصوصی با یکدیگر گفت: اگر بخش خصوصی قدرتمند داشته باشیم سهم 5/2 درصدی بهره وری در رشد اقتصاد محقق می‌شود.

رئیس مجلس خبرگان به انتقاد از خصوصی سازی دولت پرداخت و گفت: الان شبه دولتی‌ها به دنبال تصاحب بخش‌های دولتی در واگذاری‌ها هستند.

هاشمی رفسنجانی هم چنین از برنامه دولت خود در سال 75 برای طراحی برنامه 25 ساله توسعه کشور با عنوان طرح تمدن بزرگ اسلامی خبر داد و گفت: این ایده پس از من پیگیری نشد و کتابی که به این منظور تهیه کرده بودیم هم اکنون خاک می‌خورد.

وی افزود: اگر این طرح آن موقع تصویب می‌شد الان برنامه 25 ساله توسعه داشتیم ولی هم اکنون فقط چشم‌اندازی داریم که افق را ترسیم کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها