پایان یافتن نیم فصل اول بوندس لیگا در فصل 2002-2003هیچ کس را به اندازه کلاوس تاپ مولر خوشحال نکرد. او تا پنجم بهمن که دور برگشت بوندس لیگا آغاز می شود، فرصت دارد که به وضعیت اسفناک بایرلورکوزن سر و سامان ببخشد.
کد خبر: ۱۹۱۶۱
سقوط وحشتناک بایرلورکوزن در این فصل ، همه کارشناسان را متعجب کرد. بایرلورکوزن فصل گذشته تا آستانه 3جام معتبر پیش رفت ، ولی هر سه را با بدشانسی و بی دقتی از دست داد. شکست از رئال مادرید پرستاره در فینال لیگ قهرمانان قابل قبول بود؛ اما از دست دادن نخستین قهرمانی بوندس لیگا و جام حذفی آلمان برای این تیم تهاجمی ، ناامیدکننده بود. در حال حاضر، لورکوزن در رده چهاردهم جدول قرار گرفته و فاصله کمی با سقوط دارد.
شکست در نقل و انتقالات
همه چیز از فصل نقل و انتقالات شروع شد. ریموند کالموند، رئیس باشگاه لورکوزن با اتکاء به وجود چند بازیکن با انگیزه و چند جوان تازه وارد با رفتن دو ستاره خط میانی اش ، یعنی میشائیل بالاک و زی روبرتو به بایرن مونیخ موافقت کرد. در نگاه اول شاید این گونه به نظر برسد که در تیم یکدست و سختکوشی چون بایرلورکوزن ، غیبت 2بازیکن چندان تاثیرگذار نباشد؛ اما در عمل وضعیت به گونه ای دیگر رقم خورد. بازیکنان جانشین که جوانانی چون بالیتش از کلن ، بیروفکا از مونیخ 1860 و سیماک از هانوفر بودند، نتوانستند خود را در فصل گذشته مطرح کنند. از طرف دیگر فرانکا، گلزن برزیلی و پرامید لورکوزن خیلی زود مصدوم شد و تا مدتها دور از مسابقات بود. فرانکا با مبلغ 5/8 میلیون یورو از سائوپائولو خریداری شد تا گران قیمت ترین بازیکن لورکوزن لقب بگیرد. این مبلغ وقتی خود را نشان می دهد که بدانیم چند ماه قبل از آن ، میشاییل بالاک در ازای فقط 6میلیون یورو به بایرن مونیخ فروخته شد.
شروع مشکلات مشکلات
لورکوزن از همان هفته های نخستین شروع شد. وقتی لورکوزن در 3هفته اول حتی یک پیروزی نیز به دست نیاورد و حتی در زمین خودی بسختی در بای آرنا مقابل تیم تازه وارد بوخوم شکست خورد، معلوم شد لورکوزن خوب نفس نمی کشد. اما در این شرایط، عده ای نیز اعتقاد داشتند که این نتایج ضعیف ، مقطعی است و خیلی زود شرایط لورکوزن رو به راه می شود. ماه سپتامبر نیز برای شاگردان تاپی ، ماه خوبی نبود. یک شکست خانگی دیگر در مقابل یک تازه وارد دیگر به نام هانوفر و بعد شکست از وردربرمن ، لورکوزن را در سراشیب سقوط قرار داد؛ اما یک پیروزی جالب در برابر بایرن که با نتیجه دو بر یک حاصل شد، اوضاع را آرام کرد. در پایان ماه اکتبر، لورکوزن تنها از این شادمان بود که در لیگ قهرمانان جواز صعود به مرحله دوم گروهی را به دست آورده که آن هم فقط به خاطر بهره مند شدن از گروهی آسان اتفاق افتاد. منچستر یونایتد، المپیاکوس و مکابی تیمهای همگروه لورکوزن بودند و جالب این که لورکوزن در اولین بازی خود 6-2 توسط المپیاکوس خرد شده بود؛ ولی توانست بعد از من یوها به مرحله دوم قدم بگذارد. شکستهای لورکوزن در هفته های آخر هم ادامه داشت . شکست خانگی در برابر اشتوتگارت و از آن بدتر در هفته هفدهم در برابر نورنبرگ که فصل گذشته عامل اصلی از دست رفتن قهرمانی لورکوزن بود، موجب شد تعداد شکستهای این تیم به عدد 7برسد که در این میان 5شکست این تیم در بای آرنا اتفاق افتاد. در دور دوم جام قهرمانان نیز تنها دو شکست مقابل بارسلونا و اینتر در کارنامه لورکوزن درج شده است ، که حتی خوشبین ترین هواداران لورکوزن نیز شانسی را برای صعود تیم مورد علاقه خود قائل نیستند.
تزلزل دفاع
بیشتر مشکلات لورکوزن در خط دفاعی است . آسیب دیدگی نیس نووتنی - که در بازی مقابل منچستریونایتد در مرحله نیمه نهایی فصل قبل لیگ قهرمانان به وجود آمد - موجب شد که خط دفاع لورکوزن 27بار در بوندس لیگا و 17بار در لیگ قهرمانان تسلیم شود. از سوی دیگر، عدم آمادگی هانس یورگ بوت - که در خوردن این گلها کم تقصیر نبوده - دلیل دیگری برای آسیب پذیری لورکوزن بوده است . تاپ مولر در این فصل بیشتر از روش 4-1-3-2 استفاده کرد. زیوکویچ در سمت راست ، پلاسنته در سمت چپ ، ژوان ولوسیو در وسط خط دفاع چهار نفره لورکوزن را در بیشتر مسابقات تشکیل داده بودند. در این خط دفاع که حتی یک بازیکن آلمانی هم پیدا نمی شود حضور لوسیو، مدافع قدرتمند برزیلی یک غنیمت است ؛ اما او نیز بتازگی آسیب دیده است . طبق اعلام پزشکان لورکوزن ، نووتنی برای شروع دور برگشت آماده می شود و اگر لوسیو هم آماده شود تاپی می تواند نفس براحتی بکشد. در ترکیب لورکوزن راملو با خصوصیات دفاعی مناسب پست هافبک دفاعی را از آن خود کرده و جلوتر از او اشنایدر، باشتورک و سیماک بازی می کنند. باقی ماندن اشنایدر در لورکوزن برای هواداران این تیم امیدوار کننده بود، ولی احتمالا او در پایان فصل این تیم را ترک خواهد کرد. از سوی دیگر باشتورک ترکیه ای مثل فصل گذشته و جام جهانی درخشان نبوده و سیماک هم به هیچ وجه آن بازیکن گلزن هانوفر نبوده است . بدین ترتیب خط میانی لورکوزن با زمان حضور زی روبرتو و بالاک تفاوت عمده ای دارد.
کرستن کفشها را می آویزد
در خط حمله تاپ مولر بیشتر از نویویل و برباتف استفاده کرد، ولی برای نیم فصل دوم و با آماده تر شدن فرانکا باید منتظر درخشش این برزیلی باشیم . کارشناسان معتقدند در پایان این فصل باید منتظر آویخته شدن کفشهای الف کرستن باشیم . گلزن 37ساله لورکوزن بعد از 12سال حضور در این تیم و زدن بیش از 180گل ، در این فصل خیلی کم به میدان آمده است و باید به فکر یک خداحافظی آبرومند باشد. به این ترتیب ، تیم لورکوزن سال 2002 را با افت و خیز زیادی پشت سر گذاشته و امیدوار است که در دور برگشت بوندس لیگا امتیازهای از دست رفته را جبران کند. کلاوس تاپ مولر برای این که بیش از پیش به وضعیت تیمش توجه کند، ترجیح داد تعطیلات کریسمس را در خانه بگذارند و دستور داد بازیکنان تیمش زودتر از سایر تیمها به تمرینات بازگردند. همچنین با نظر او چند بازی تدارکاتی برای لورکوزن برگزار خواهد شد. اولین بازی لورکوزن در دور برگشت بوندس لیگا که در برابر انرگی کوتبوس برگزار می شود، نشان خواهد داد که آیا می توان در این فصل به لورکوزن دل بست یا خیر. آنچه موجب امیدواری هواداران لورکوزن است نزدیکی امتیازات در جدول رده بندی است . لورکوزن فقط 8امتیاز با مکان چهارم جدول فاصله دارد.
مزدک میرزایی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها